Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#243798
Der er ingen der er taget på sengen - men Samsung som er fyldt med LØGN og PLAT!

QLED blev lanceret som en teknologi i stil med OLED, hvor hver enkelt pixel var selv-emitterede.
Men det blev det ikke og derfor en LØGN, det blev til et død sygt LCD TV, som de valgte at kalde for QLED så folk kan forveksle det med OLED - det er total PLAT at bruge sådan et salgs tricks. Lige som deres pis med SUHD og HDR1000, der er ikke noget der hedder de 2 ting, total PLAT firma.
#243802
Bent: Du ved udmærket godt, at det her ikke var det QLED som du selv lagde op til i starten af tråden. At Samsung må "nedgradere" betegnelsen af marketings-årsager må stå klart for alle.
Når det så er sagt, glæder jeg mig til at se, hvordan de TV rent faktisk performer. Umiddelbart lyder artiklen lovende, men jeg er natur skeptisk ift. Samsungs egen sammenligning med OLED.
#243805
Jeg har tidligere nævnt, at jeg troede på, at qled blev en fortsættelse af lcd/lcd.
Dette synes nu bekræftet.

Jeg startede tråden med følgende sætninger:

Kopi. Til fordel for os kunder og forbrugere varsles, at QD skærmene eller QLED, som de ofte nævnes, måske kommer før end beregnet.
Konkurrencen med OLEDskærmene er måske snart på vej. kopi slut

Er det ikke ligegyldigt, at nogle havde forudsat, hvad qled ordet dækkede, når nu der er lagt op til konkurrence. Alt andet er person- og sprogfnidder - ja, læs min oversættelse fra forbes.
Sensationen nævner John Archer i sin vurdering. Ikke mig.

Lad os i fællesskab glæde os over den teknologiske udvikling
Senest rettet af bentpetersson 5. jan 2017, 12:50, rettet i alt 1 gang.
#243810
Det er et problem i den forstand, at QLED netop IKKE var tænkt som en LCD-udvidelse, men en ny teknologi. Hvilket du jo forhåbentlig er klar over.

Eftersom Samsung ikke har gjort andet end at skifte fra passive til aktive farvefiltre, så er teknologien basalt set uændret ift. sidste år. Laget med de flydende krystaller er stadig det samme, så man kunne godt frygte, at sortniveauet også er uændret hvis ikke der samtidigt indsættes en ordentlig bunke lokale dioder bagerst. Du kan godt ændre på kontrastniveauet ved at sætte ekstra meget blus på et aktivt lag forrest, men hvis du ikke kan blokkere for mere for lyst ift. sidste år, så forbliver sortniveauet uændret.

Der er ingen på messen, som er i stand til at evaluere sortniveauet i en sal med så meget lys som der er på CES. Jeg giver ikke noget for subjektive vurderinger af sortniveau fra en sal med 2.5 millioner spots i loftet.

Det lader dog til, at det aktive lag kan eliminere nogle af de gener som VA-panelet har med betragtningsvinkler, hvilket jo er ret positivt.
#243813
Torben skriver: Det er et problem i den forstand, at QLED netop IKKE var tænkt som en LCD-udvidelse, men en ny teknologi. Hvilket du jo forhåbentlig er klar over. Citat slut

Du har ret i, at der er mange, der mener, at det ikke var tænkt, men jeg har aldrig set, at selve produktionskilden, Samsung, har skrevet, som du skriver.
#243817
bentpetersson skrev:Jeg har tidligere nævnt, at jeg troede på, at qled blev en fortsættelse af lcd/lcd.
Dette synes nu bekræftet.

Jeg startede tråden med følgende sætninger:

Kopi. Til fordel for os kunder og forbrugere varsles, at QD skærmene eller QLED, som de ofte nævnes, måske kommer før end beregnet.
Konkurrencen med OLEDskærmene er måske snart på vej. kopi slut

Er det ikke ligegyldigt, at nogle havde forudsat, hvad qled ordet dækkede, når nu der er lagt op til konkurrence. Alt andet er person- og sprogfnidder - ja, læs min oversættelse fra forbes.
Sensationen nævner John Archer i sin vurdering. Ikke mig.

Lad os i fællesskab glæde os over den teknologiske udvikling
Nej, det er ikke, når du selv skriver, at folk er taget på sengen, for det passer jo ikke. Definitionen er jo hele forudsætningen for om folk er blevet det eller ej.
#243820
Vi mangler at se hvordan skærmene performer når man viser REC709 farverummet. QD's blev før brugt til at booste farverummet ud i DCI, men hvis de altid er aktive nu, så kunne der godt være nogle issues. Som jeg læser det, så sidder QD's nu i stedet for de normale farvefiltre, som jo førhen var dem der gav REC709, og det er placeringen af QD's på den anden side af de flydende krystaller som giver fordelen på betratningsvinklen. Jeg har ikke hverken set billeder af et REC709 farverum på de nye modeller og ej heller hørt hvordan Samsung skulle få QD's til at vise to forskellige farverum.
#243918
Hej Bent. :)

Tak for den spændende artikel fra John Archer på Forbes. Den var interessant. Men der skal jo rigtige tests til førend man kan sige, hvor gode Samsungs nye QLED LCD skærme er.

Jeg er hverken fagmand eller nørd. Så min viden er begrænset. Men jeg kan konstatere, at der er to typer af teknologi, som man kan kalde QLED.

Der er den type teknologi, som Samsung lige har præsenteret på CES. Det er blot LCD. Samsung er dygtige til at gøre opmærksomme på sig selv og sine LCD TV.

Og så er der en den anden type teknologi, som flere debattører har snakket om. OM der er lidt LCD eller ej i den anden type teknologi, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det bliver spændende at se om Samsung eller andre producenter vil fremstille den anden type teknologi på et tidspunkt.

Rasmus fra Flatpanels har skrevet om den anden teknologi. Linket er :

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1464097749

God weekend.

Kærlig hilsen Jan