Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MRP9000
#242075
Hej

Fik igår mit samsung 49ks7005 koblet til, og er lidt i tvivl om den lider af backlight bleed eller om det bare er standard sådan det er.

Mit problem er fx når jeg skifter kanal på tv, så bliver skærmen sort og i højre side hvor tallet vises der lyser dem kraftigt op fra hjørnet af. Har prøvet på YouTube at afspille blacklight test, men det er bare en hel sort skærm og virker som om skærmen slet ikke lyser på det.

Har ingen forstand på om dette er sådan det bare er, eller noget der kan afhjælpes med en ombytning???
#242077
Det er fordi der er et tal oppe i hjørnet af billedet. Så prøver skærmen at oplyse det kraftigere og da lysdioderne bag LCD-panelet sidder langs kanterne, så oplever du det som lydindfald fra siden/hjørnet.

Når du prøver at køre f.eks. en backlight-test fra YouTube, som viser et helt sort skærm, så slukker din KS7005 næstne helt ned for bagbelysningen og dermed ser du det ikke længere. Til test af backlight bør du bruge et mønster med f.eks. hvide krydser i på tværs af skærmen.

Du kan slå denne dæmpe/intensitets-funktion på KS7005 fra i menuen. Så vidt jeg husker hedder den "Smart LED" (måske "Dynamisk Kontrast" - jeg kan ikke lige huske navnene, da jeg ikke sidder foran en Samsung skærm).
Af MRP9000
#242088
Takker for svarene, har du evt et link til et billede som ville være godt at bruge til at teste det med?? Og hvordan kan jeg bedømme om det er bleed eller bare sådan det er?

Kan evt prøve at tage billede når jeg oplever det sener:)
Af MRP9000
#242106
Så fik jeg taget lidt billeder af hvordan det ser ud i hjørnerne, det som er rundt om den hvide cirkel er noget mit kamera på telefonen laver. Det ude i hjørnerne den lyser op.

Er det bleed? Eller er det bare sådan skærmen er? :)
Vedhæftede filer
Billede af tv med billede, lyser op i hjørnerne
Billede af tv med billede, lyser op i hjørnerne
Resized_20161205_154809.jpeg (128.68 KiB) Vist 1703 gange
Billede med hvid prik
Billede med hvid prik
Resized_20161205_154953.jpeg (283.41 KiB) Vist 1703 gange
Af mbm
#242118
Ja de findes uden Bleeding...
Ellers køb et Oled.

Til PeterD
Mon ikke skærmen bare sælges til en anden kunde?
Ellers ville der vel være mange demo modeller til salg?
Mon ikke man som kunde kan risikere at købe en brugt skærm som har været ude i et andet hjem indenfor returetten.
Af MRP9000
#242175
Så røg den tilbage og det var desværre den sidste elgiganten havde hjemme, så rendte i bilka, men de havde så ikke 14 dages fuld returret hvis det var købt i varehuset. Så medarbejderen bestilte den via tablet så den bliver leveret, og wupti så er der 14 dages fuld returret. Krydser fingrer for når det ankommer at det uden bleed :)