Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#242094
GunMetal skrev:@Rasmus - Så har jeg sendt mappen til dig, ser frem til at høre din mening. Måske har jeg modtaget en dårlig model?! :-)
Jeg fik set videoen og kan sagtens se hvad du mener. Bolden blinker nærmest undervejs og forsvinder / kommer igen. Det er ikke normalt og skal ikke ske.

Mit første bud ville være de-interlacing, men siden du har prøvet flere forskellige kilder, så kan det næsten ikke være forklaringen.

Har du "super resolution" aktiveret? (under en af de to dybere billedmenuer).

Er det samme præcis historie om du streamer dine testklip via Apple TV eller app'en i webOS?
#242095
Torben Rasmussen skrev:
GunMetal skrev:@Torben - Kunne det have nogen relevans for mig at prøve med et chromecast? Jeg har pt. kørt med apple tv og de apps, der er installeret på WebOs, men det har ikke givet nogen effekt.
Er der en identisk mulighed for at indstilling at Hz på selve tv'et?
Det er selvfølgelig ikke optimalt at skulle sidde og gøre frem og tilbage, men når problemet kun opstår ved sport, så kunne man jo lave en profil, der er indstillet efter det. :-)
Ikke umiddelbart. Chromecast er et særskilt problem, hvor enheden kører med en forkert frekvens hvis man ser eks. HBO Nordic eller DR TV. Det er i selve CC man indstiller hvilken frekvens den skal udsende - ikke i TV'et.

Apps i dit TV kan godt selv finde ud af frekvensen og TV vil pr. automatik køre med den frekvens kanalen modtages i. Du kan ikke selv stille frekvens på TV'et.
Ok, så er det desværre ikke der problemet opstår.
Det havde ellers været en nem løsning, hvis det var så ligetil.
Jeg er meget i tvivl om, hvad problemet udspringer fra, da det ikke virker om om, at andre med samme skærm har et lignende problem.
#242096
Rasmus Larsen skrev:
GunMetal skrev:@Rasmus - Så har jeg sendt mappen til dig, ser frem til at høre din mening. Måske har jeg modtaget en dårlig model?! :-)
Jeg fik set videoen og kan sagtens se hvad du mener. Bolden blinker nærmest undervejs og forsvinder / kommer igen. Det er ikke normalt og skal ikke ske.

Mit første bud ville være de-interlacing, men siden du har prøvet flere forskellige kilder, så kan det næsten ikke være forklaringen.

Har du "super resolution" aktiveret? (under en af de to dybere billedmenuer).

Er det samme præcis historie om du streamer dine testklip via Apple TV eller app'en i webOS?
Jeg er glad for, at du er enig i antagelsen!
Jeg kunne heller ikke forstå, hvis det skulle være standard i sådan et tv :-)

Hvis du har andre tricks, jeg kan prøve, så vil jeg med glæde prøve og se, om det kan virke.

Jeg har prøvet med et par forskellige kalibreringer, den eneste jeg prøvede var denne: https://www.youtube.com/watch?v=n-AHoa-yrKk.

Der er super resolution slået fra, men jeg har også prøvet at slå den til, men heller ingen succes.

Som ja husker det, så er det samme historie om det er på apple tv eller WebOS, men jeg smider lige den samme film begge to igen i aften, for at se, om det måske kan ændre noget.
#242098
Torben Rasmussen skrev:Har du husket at ændre frekvensen på Chromecast, så den passer til dansk TV? Pr. default vil den stå til 60 Hz, hvilket giver judder fordi 50 Hz materiale vises ved 60 Hz i Cc.
På Recorderd.dk kan man læse:

"50 Hz TV-mode Chromecast kommer med en særlig indstilling for os der benytter 50 Hz (25-50 billeder per sekund) til TV. Når den er valgt så vil Chromecast udsende tv-signalerne som 50 Hz hvor tilgængelig, og det afhjælper hakkende panoreringer mv. forårsaget af 50->60Hz konvertering. Desværre ser der ud til at være problemer med at benytte denne funktion sammen med et 4K UHD TV. Under testen oplevede jeg problemer med 50Hz mode et af Samsungs 2016 UHD TV. Ved streaming (Netflix, DR og TV 2) virker det som om afspilningen kører for hurtigt, og ved live tv hakker både billede+lyd på en underlig måde. Problemerne kan omgås ved at udlade at bruge den medfølgende strømforsyning, og istedet lade Chromecast Ultra få strøm fra en USB-port på TV’et. Men så mistes muligheden for at benytte et kablet netværk, og Chromecast “brokker” sig over en “utraditionel strømkilde”.

Læs mere her: http://www.recordere.dk/2016/11/test-ny ... ast-ultra/

Det er vist noget snavs og får mig til at genoverveje beslutningen om at anskaffe en Chromecast Ultra
#242105
Torben Rasmussen skrev:Har du husket at ændre frekvensen på Chromecast, så den passer til dansk TV? Pr. default vil den stå til 60 Hz, hvilket giver judder fordi 50 Hz materiale vises ved 60 Hz i Cc.
Det var selvfølgelig den detalje jeg havde overset! Har været ude i at være nødt til at nulstille min chromecast et par gange. Synes dog stadig ikke billedet står helt skarpt, det er sådan lidt kornet osv, nogle tips til hvordan man afhjælper det? Har overvejet at købe mig en omgang kalibrering, men ved ikke om det er for tidligt!

Til topic starter: Håber virkelig du får styr på dit tv, aldrig sjovt at stå med sådan et problem der bare driller! Når man først har fået øje på det kan man sgu ikke ignorere det igen! :(
#242143
GunMetal skrev:Som ja husker det, så er det samme historie om det er på apple tv eller WebOS, men jeg smider lige den samme film begge to igen i aften, for at se, om det måske kan ændre noget.
Blot lige for at eliminere alle fejlkilder: Har du husket at indsætte kalibreringsindstillingerne (inkl. TruMotion) for hver separat kilde? Skærmen kan køre med separate indstillinger for HDMI1, HDMI2, apps osv. Der er en funktion til at kopiere dem til alle kilder.

Jeg har også bare lige for god ordens skyld tjekket det første af de testklip, som du har fundet på YouTube på LG E6 og jeg oplever ikke samme problem med at bolden blinker / forsvinder. Jeg bruger ISF Expert profilen indtil videre, da jeg ikke har nået at få kigget på en fuld kalibrering endnu.
#242150
Rasmus Larsen skrev:
GunMetal skrev:Som ja husker det, så er det samme historie om det er på apple tv eller WebOS, men jeg smider lige den samme film begge to igen i aften, for at se, om det måske kan ændre noget.
Blot lige for at eliminere alle fejlkilder: Har du husket at indsætte kalibreringsindstillingerne (inkl. TruMotion) for hver separat kilde? Skærmen kan køre med separate indstillinger for HDMI1, HDMI2, apps osv. Der er en funktion til at kopiere dem til alle kilder.

Jeg har også bare lige for god ordens skyld tjekket det første af de testklip, som du har fundet på YouTube på LG E6 og jeg oplever ikke samme problem med at bolden blinker / forsvinder. Jeg bruger ISF Expert profilen indtil videre, da jeg ikke har nået at få kigget på en fuld kalibrering endnu.
Jeg har prøvet at sætte den til samme indstillinger på alle kilderne.
Jeg nåede desværre ikke at få brugt den tid, jeg gerne ville have haft gjort i går, grundet en fødselsdag, men jeg prøvede at skifte til apple tv'et, der var en væsentlig forbedring, det var næsten til at holde ud at se på, men dog ikke specielt godt eller perfekt :-)
Billedet var dog meget bedre uden TruMotion. Jeg kunne kun få den til at se nogenlunde med én specifik kalibrering.

https://www.youtube.com/watch?v=n-AHoa-yrKk - med de indstillinger for "Dark room" kunne jeg undgå, at bolden forsvinder, men billedet blev meget uskarpt og utydeligt.
Jeg prøver at kigge på det igen i aften, hvor jeg påtænker, at nulstille skærmen og så starte helt forfra.
Så vil jeg først prøve at se med standard indstillingerne og så prøve at arbejde mig frem via den kalibreringer, jeg tidligere har refereret til.
Kunne det løse problemet at nulstille?

Kan det være noget i selve skærmen, der ikke er som det skal være, siden dit og andre ejere ikke oplever samme problem med bevægelserne?
Jeg har købt skærmen i Power og har lidt over en uge tilbage af min 14 dages returret.
I tilfælde, at du tænker, at det bør være en fejl i skærmen, så vil/kan jeg køre ned med den og få den byttet om til et andet eksemplar.
- burde det løse problemet?
Det er noget af en kasse, så hvis problemet er i mine enheder og ikke i skærmen, så er der jo ingen grund til at gå de 3km med skærmen på nakken :-)
#242154
En nulstilling er måske en meget god idé. Og så helt forfra :)

Altså jeg skal naturligvis ikke kunne afvise, at det er en fejl. Min mavefornemmelse sagde mig bare i starten, at det var en indstilling eller lignende. Så det var derfor, at jeg tog udgangspunkt i udelukkelsesmetoden.

Det spøjse er også, at jeg slet ikke kan fremprovokere det du ser. Uanset hvilke indstillinger jeg nåede at stille på, da jeg så YouTube-videoen.
#242156
Ja, det kan være, at det løser hele situationen, jeg prøver :-)

Jeg er enig. Jeg vil sige, at billede blev markant forbedret ved at bruge den kalibrering, jeg fandt frem til og slå trumotion fra, men noget mere sløret.
Normalt plejer jeg at kunne indstille mig ud af diverse problemer, da jeg havde mit philips 55pfl7606.
Der skulle bare noget sættes nogle chips i gang bagved skærmen, så kunne jeg få de største hakker til at blive en fin aura af trumotion ;-)
Det har været noget sværere på denne her skærm. Jeg har heller ikke haft mulighed for at slå "Real cinema" til eller fra på nogen af profilerne.
Jeg ved så ikke, om det kun kan gøres på en speciel profil, fra en speciel vinkel, men den har været faded konstant og blot stået som "til".

Ja, jeg er helt enig, det virker meget mystisk. Det bør ikke kunne skyldes forbindelsen på internettet, tænker jeg.
Jeg kører med 50/10, men hvis det var problemet, så tænker jeg ikke, at jeg burde kunne få det nedtonet ved at skifte over til apple tv og bruge en anden profil.

Jeg prøver at rode lidt mere med det i aften og i morgen, give den en nulstilling og se ad. Jeg giver lyd snarest - om det bliver en tur tilbage i butikken eller problemet bliver løst må vi se :-)

tusind tak for hjælpen so far