Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#241504
Hej med jer…

Skærme/tv kender jeg ikke så meget til, men det tror jeg at I gør her inde. Så jeg vil gerne have lidt forslag til hvordan jeg kommer videre.

Jeg er i gang med at lave ’home automation’ her hjemme, og bruger i den forbindelse en række leds og hue pære til at give signaler. Men der er kommet for mange pære som giver forskellige farver…. Så næste trin er at sætte en skærm op, som lister beskeder/opgaver/actions på en overskuelig måde.
Denne skærm/tv skal forbindes via HDMI til en Raspberry PI, som vil danne billedet. Skærmen skal stå i køkkenet og bruges til andre ting som f.eks. streaming (via et HDMI stik), evt normalt tv.

Og så kommer vi til ’funktionen’ i skærmen. Jeg vil gerne have, at når den ikke bliver brugt, at den falder tilbage til Raspberry signalet (fra HDMI).
At skærmen f.eks. kl 600 om morgen tænder og viser signal fra Raspberry…

Hvilken teknologi skal man bruge fra skærme/TV for at kunne opnå sådan funktion ?

/Jørn
#241516
Måske det kan laves den anden vej rundt? Jeg ved ikke hvilken skærm du bruger, men mange nyere tv-skærme har en "wake-on-HDMI" (samt wake-on-LAN og wake-on-WiFi) funktion. I korte træk kan man via en ekstern enhed sende en lille HDMI CEC kode og så tænder skærmen på den HDMI-port, som koden kom ind fra.

Prøv at kig efter noget á la HDMI styring eller HDMI CEC i skærmens menu. Og så skal Raspberry Pi jo have en eller anden funktion, som automatisk sender et videosignal ud klokken 06.00 for at tænde skærmen.