Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
#241492
Jeg har igennem lidt tid tænkt jeg gerne vil skifte mit cx700 55" ud.
Jeg købte det sidste år efter at have kørt med plasma (Panasonic) nogle år, men det gik desværre i stykker.
Det blev købt lidt sol midlertidigt da hdr på daværende tidspunkt ikke var i ret mange modeller. Min kommende skærm skal gerne være en skærm jeg holder i nogle år.
Imellemtiden er jeg kommet så vidt at det er et must for mig at det understøtter hdr og Dolby vision. Derfor er Oled jo lige på radaren.
Jeg sidder Idag med 2.7 meter med næsen fra skærmen og er glad for min 55". 65 kunne være sjovt, men så er vi ikke på Oled længere (budget). I sidste ende er det ikke sikkert det gør så meget, for sandheden er at min stue er temmelig lys, med vinduer fra 3 sidder og det led min plasma under. I dagstimerne kun selvfølgelig, det var en fornøjelse om aftenen, men er bange for et Oled vil mangle lysstyrke i de lyse timer -? Hva mener i?
Mit budget er 15.000 til 55" Oled eller 65 LCD.
Kom glad med input. Vi har på jobbet en ks7005 og jeg syntes billedet på min cx700 er lige det bedre, så det skal være tilsvarende eller bedre selvfølgelig, hvilket Oled naturligvis vil være isoleret set.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#241521
Dolby Vision er stadig begrænset til LG 2016 OLED og LCD samt Loewe OLED i 2016. Der kommer sikkert mere i 2017, så afhængigt af, hvornår du skal købe, kan situationen være anderledes.

Jeg satte i sidste weekend en 55" LG E6 op i min stue, som har kraftigt lysindfald fra den ene side med gulv-til-loft-vinduer. Jeg har før haft både Panasonic plasma og Sharp LCD i stuen, som begge blev påvirket af det kraftige lys, særligt når solen stod lige ind. Panasonic'en måtte jeg simpelthen flytte ud af stuen. På OLED'en bemærker jeg knap nok, når solen står lige ind på den. Den har lys nok i overskud og anti-refleksbehandlingen og den ægte sorte farve hjælper med at opretholde intensiteten og kontrasten i billedet. Jeg er overrasket over, at sollys er så begrænset generende.

Normalt tester jeg tv-skærme i et rum dedikeret til test, som bl.a. kan mørkelægges fuldstændig om dagen, så det er første gang, at jeg har en OLED stående på mit stue-møbel.
Af bromberg
#241589
Tak for svar Rasmus. Har ikke fulgt HDR debatten tæt nok kan jeg se, for det fremgår ret tydeligt at netop kun LG Oled er eneste til at understøtte Dolby Vision.

Men en B6 eller gerne E6 55" tager jeg gerne, men vil nok vente til januar, hvor jeg tænker de vel igen kommer på bud?
Af Turbo
#241623
Rasmus Larsen skrev:På OLED'en bemærker jeg knap nok, når solen står lige ind på den. Den har lys nok i overskud og anti-refleksbehandlingen og den ægte sorte farve hjælper med at opretholde intensiteten og kontrasten i billedet. Jeg er overrasket over, at sollys er så begrænset generende.

Normalt tester jeg tv-skærme i et rum dedikeret til test, som bl.a. kan mørkelægges fuldstændig om dagen, så det er første gang, at jeg har en OLED stående på mit stue-møbel.
Det har jeg i store træk haft skrevet lige siden jeg fik mit EF950V ;)

Jeg har store sydvendt vinduer og en altandør med vindue fra top til bund, det er ikke noget problem at se TV midt på dagen - det har jeg skrevet et hav af gange ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#241625
Det er i hvert fald ret overbevisende, når man har tidligere skærme at sammenligne med :)

Jeg kan også se, at DisplayMate har en metode til at måle reflektioner i skærme og her er OLED (både Samsungs mobile-OLED og LGs OLED-tv) pt. i front. Det ser også ud til at de begge formår at reducere reflektioner yderligere en tand for hver ny generation. Meget positivt.
Af Turbo
#241626
Meget overbevisende synes jeg - men det høre med at jeg kommer fra et Pana PZ80 som godt kunne blive en hel del generet af solen, så her virker det bare endnu mere overbevisende :)