Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#241406
Hey

Kan man :

Tilslutte en UHD afspiller til et TV (LG 6V) og hive lyden ud via ARC / HDMI til en 'gammel' reciever og få 'optimal' lyd ud af dette?

Jeg er egentligt så glad for my Yamaha AX reciever at jeg helst ikke skifter den.
#241409
Du kan få DTS5.1 og DD5.1 til receiveren via ARC, men jeg tror ikke du kan få DTS HD og DD HD lydformaterne ud på den måde. Der er ikke nok båndbredde i HDMI til at køre UHD billede en vej samtidigt med tovejs HD lyd.

Så du vil reelt ende med mindre god lyd. Om du kan høre forskel kommer nok an på både dit udstyr og hvor meget du går op i detaljerne. Prøv at skifte mellem DD5.1 og HD lydsporet på en af dine blurays og se om du kan høre forskel.
#241410
tak for svar.

Mht båndbrede, så må der være rigeligt. Afspiller sættes til en HDMI indgang på TV, og et andet HDMI stik (med ARC) på TV'et bruges til at forbinde reciever. Dvs der kommer ikke mere igennem end 'normalt'.

Om jeg på enkelte skiver kan hører forskel eller ej vil tage utrolig lang tid at teste - og jeg vil uanset gerne være sikker på at 'det virker'.
#241416
Båndbredde var måske forkert formuleret. Det er slet og ret en del af hdmi ARC specifikationen. Der understøttes pt ikke højere end 5.1 formaterne. Og det er maxet. Flere TV understøtter kun stereo via ARC.
#241422
Du kan få HDR billede til tv med ét HDMI kabel, og lyd til receiver med et andet HDMI kabel.
Som regel er der to HDMI udgange i en UHD HDR afspiller. Bl.a. i Samsung UBD-K8500, som jeg selv bruger til mit LG OLED B6.
#241424
Som brixen skriver det, så kan du på de uhd afspillere (foruden Xbox) der er på markedet Idag,trække et hdmi stik til billede (uhd hdmi 2.0) og et andet til lyd (hdmi 1.4) og det vil være HD lydformaterne DTS HD/true Dolby, ja og Atmos og DTS x lige så.
Dvs intet tab på billede eller lydside