Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#240796
Mit panasonic plasma har 10 år på bagen og står for en udskiftning. Den sorte farve er ikke så sort mere som man kunne ønske sig og så er det "kun" en 42".

Jeg har nu læst og læst omkring forskellige TV. Jeg har været i Power, Elgiganten og Hifiklubben og set på både OLED fra LG, Samsung KS8005 og Sony XD9305. Jeg synes 16.000 er for meget for et TV og har derfor umiddelbart gået uden om LG B6, selvom det ser fantastisk ud.

Med hensyn til de andre skærme jeg har set på er jeg dog noget bekymret for om jeg ikke bliver irriteret ved panorering ved f.eks. sport. Jeg synes at i forhold til mit gamle plasma, ja så hakker det mere end mit 10 år gamle plasma. Kan det virkelig passe.

Samtidig oplever jeg gang på gang i f.eks. Power at de meget hellere vil sælge mig et LG LCD tv end f.eks. Samsung. Taget i betragtning af af at anmeldelserne omkring disse ikke har været prangende hverken her eller på HDtvtest har jeg svært ved at skulle betale mere for det end for f.eks. Samsung´en. Artikler om micro stutter på Samsung og clouding på Sony har kun gjort mig mere forvirret.

Er OLED virkelig mit eneste alternativ når jeg kommer fra plasma, eller vænner man sig til at skærmen agerer anderledes efter et stykke tid?
#240797
Jeg er selv gået fra Pana Plasma til OLED - jeg ville ønske man kunne få 4k HDR Plasma skærme. Mit største problem er uskarpheden ved hurtige bevægelser, det var der ikke noget af på Plasma. Bortset fra det er OLED en rigtig god skræm.

Hakkeri kan man justerer sig ud af (trumotion).

Det er kendt at de heller vil sælge LG end Samsung - de har nok større avance på LG, derfor.

Jeg vil hel klart råde dig til at købe et LG B6 selvom du piver lidt over prisen - måske man er heldig til BF den er sat ned. Kan du leve med et LCD så 7005 eller 8005.

Om man vænner sig til de fejl i billedet - det tror jeg er meget forskelligt fra person til person. Efter ½ år med OLED kan jeg stadig blive hys over den uskarphed ved hurtige bevægelser, andre ser det ikke efter 2 dage. LCD kan jeg slet ikke leve med, der er flere fejl på end på OLED bl.a. uhomogen lys.
#240802
Står med samme "problem". Jeg vil råde dig til at se en B6 i aktion før du køber. Jeg så framedrops/stutter med det samme ved afspilning af blu-ray som ikke er tilstede på min Panasonic V20. Og det er ikke 24fps judder der er tale om, men mikro pauser i billedet. Nogen ser det, andre gør ikke.
Alt andet så pokkers godt ud, så tag ud og se den med noget materiale du kender.

Og ja i min optik er OLED eneste erstatning for en plasma. Men med så meget andet er det en subjektiv holdning om hvorvidt det er "korrekt" eller ej :)

Jeg er ikke i tvivl om jeg skal have en OLED, men venter til at se hvad Panasonic kan hive op af hatten i starten af det nye år. Jeg må indrømme at jeg har mere tiltro til Panasonics evner indenfor panelstyring end LG's.
#240812
HattingLarsen skrev:Mit panasonic plasma har 10 år på bagen og står for en udskiftning. Den sorte farve er ikke så sort mere som man kunne ønske sig og så er det "kun" en 42".

Jeg har nu læst og læst omkring forskellige TV. Jeg har været i Power, Elgiganten og Hifiklubben og set på både OLED fra LG, Samsung KS8005 og Sony XD9305. Jeg synes 16.000 er for meget for et TV og har derfor umiddelbart gået uden om LG B6, selvom det ser fantastisk ud.

Med hensyn til de andre skærme jeg har set på er jeg dog noget bekymret for om jeg ikke bliver irriteret ved panorering ved f.eks. sport. Jeg synes at i forhold til mit gamle plasma, ja så hakker det mere end mit 10 år gamle plasma. Kan det virkelig passe.

Samtidig oplever jeg gang på gang i f.eks. Power at de meget hellere vil sælge mig et LG LCD tv end f.eks. Samsung. Taget i betragtning af af at anmeldelserne omkring disse ikke har været prangende hverken her eller på HDtvtest har jeg svært ved at skulle betale mere for det end for f.eks. Samsung´en. Artikler om micro stutter på Samsung og clouding på Sony har kun gjort mig mere forvirret.

Er OLED virkelig mit eneste alternativ når jeg kommer fra plasma, eller vænner man sig til at skærmen agerer anderledes efter et stykke tid?
Rent personligt så oplever jeg ingen fodboldsproblemer på mit Samsung 8005 med mindre at FCK skulle tabe en kamp ;)
#240817
OLED er svaret når plasma skal udskiftes..

En LED, uanset om det er Samsung, Sony eller LG, kan ikke endnu nå samme dybe sortniveau som en plasmaskærm, men lysstyrke-mæssigt kan de godt.

Ser du tv i et mørkt rum (eller i vinterhalvåret) er OLED vel at foretrække.
#240824
Jeg har en meet lys stue. Faktisk er det sådan at solen kan så lige ind i skærmen her om vinteren. Nu er det ikke et problem fordi vi sjældent ser tv på det tidspunkt.

Var igen forbi og se Sonys i går med yousee som input. Det så nu fint ud, om end anderledes end jeg er vandt til.

Lørdag tager jeg fruen med i hifiklubben og ser Samsung og Sony ved siden af hinanden, måske hun kan give en afgørelse. I sidste ende kommer det nok an på hvad der kommer på bud på fredag.
#240825
@Jmog

Jeg har ikke købt et endnu, men var en tur i hifiklubben (Åboulevarden) og se på en B6. Tror ikke firmwaren var opdateret, da det var før den blev frigivet. Har læst på avforums (UK) , at firmwaren løser problemet med UHD stutter, men folk oplever desværre stadig framedrops osv. Jeg vil tage i klubben i næste uge og se om den er opdateret og kigge igen. Ærgerligt, da det er et ret lækkert TV. Enkelt , elegant og billede der sparker mås i øvrigt. :)
#240830
HattingLarsen skrev:Jeg har en meet lys stue. Faktisk er det sådan at solen kan så lige ind i skærmen her om vinteren. Nu er det ikke et problem fordi vi sjældent ser tv på det tidspunkt.

Var igen forbi og se Sonys i går med yousee som input. Det så nu fint ud, om end anderledes end jeg er vandt til.

Lørdag tager jeg fruen med i hifiklubben og ser Samsung og Sony ved siden af hinanden, måske hun kan give en afgørelse. I sidste ende kommer det nok an på hvad der kommer på bud på fredag.
Du må lige sørge for de er ens indstillet.

Hvis de vil sælge et Samsung skruer de lige på farverne og lysstyrken og omvendt..

Læs tests og glem de snakkesalige sælgere, omvendt har prisen også noget at sige..

Sætter mine penge på fruen vælger et 7005/8005, men lad os nu se.. 8-)
#240835
Et LCD/LED med 10-bit VA panel er bestemt ikke dårligt (Ultra HD Premium). Mange LCD står fuldstændigt forkert i butikker (især Samsung), da de hellere vil trække folk over på LG's IPS løsninger, som de tjener meget mere på. Den eneste grund til nogensinde at vælge IPS skulle være grundet behov for meget gode betragtningsvinkler. VA giver markant bedre sortniveau og kontrast. Ja generalt bare et langt bedre billede.

Den eneste grund til LG bruger IPS er fordi de selv masseproducerer IPS og nærmest ikke rører VA teknologien. Det får selvfølgelig også springet op til OLED til at se markant større ud billedmæssigt når LG smider deres egne LCD op ved siden af OLED, som de både gør i butikker og på messer.
#240850
Jeg har bestemt mig for et nyt 65" her til Black Friday og har både et Sony 55"LED LCD fra sidste år og et ISF kalibreret VT50 55" Plasma og jeg har også kig på de samme 3 modeller, men har dog droppet Samsungen, da jeg kan se flere anmeldelser og brugererfaringer de beretter om micro stuttering. Jeg synes både mit plasma og mit Sony klarer bevægelser og panoreringer ganske pænt og lige det er det vigtigste for mit valg (jeg får røde knopper hvis der noget der hakker eller hvis der er for meget soap opera effekt) og derfor er jeg heller ikke helt sikker på OLED, da der også her berettes om problemer med ujævne panoreringer, mens andre ikke oplever det. Men vil ikke udelukke at det bedste tilbud til Black Friday afgør mit valg, men er absolut i tvivl. Synes faktisk, at jo mere man læser om det jo mere i tvivl bliver man :p
#240857
kennethbrdk skrev:Jeg har bestemt mig for et nyt 65" her til Black Friday og har både et Sony 55"LED LCD fra sidste år og et ISF kalibreret VT50 55" Plasma og jeg har også kig på de samme 3 modeller, men har dog droppet Samsungen, da jeg kan se flere anmeldelser og brugererfaringer de beretter om micro stuttering. Jeg synes både mit plasma og mit Sony klarer bevægelser og panoreringer ganske pænt og lige det er det vigtigste for mit valg (jeg får røde knopper hvis der noget der hakker eller hvis der er for meget soap opera effekt) og derfor er jeg heller ikke helt sikker på OLED, da der også her berettes om problemer med ujævne panoreringer, mens andre ikke oplever det. Men vil ikke udelukke at det bedste tilbud til Black Friday afgør mit valg, men er absolut i tvivl. Synes faktisk, at jo mere man læser om det jo mere i tvivl bliver man :p
Jeg har det meget på samme måde.

Jeg bliver sindssyg meget i tvivl om hvad jeg skal vælge, men bliver også mere og mere i tvivl om Samsungen overhovedet er det jeg skal. Begynder at hælde mere og mere til Sony, hvis ikke B6 kommer ned her på fredag.

Det er godt man ikke køber fjernsyn hver dag. det bliver man da sindssyg af. :)