Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Augusto
#246601
Hvis jeg havde råd til et 65" OLED, havde jeg også valgt dette fremfor Samsungs 65" 9005.
Men eftersom jeg sjældent ser Netflix og den oftest står på flow tv, får jeg så ikke mere glæde af et større tv, nu hvor jeg sidder 4,5 m væk?
9005 i 65" koster 12.999,-
OLED i 65" koster 17.777,-
Af lennon
#246604
Augusto skrev:Hvis jeg havde råd til et 65" OLED, havde jeg også valgt dette fremfor Samsungs 65" 9005.
Men eftersom jeg sjældent ser Netflix og den oftest står på flow tv, får jeg så ikke mere glæde af et større tv, nu hvor jeg sidder 4,5 m væk?
9005 i 65" koster 12.999,-
OLED i 65" koster 17.777,-
Svaret er JA !
Du får mest glæde af et 65" - og allermest hvis du vrider armen rundt på konen og bankrådgiveren, og køber 65" OLED . . .
#246614
Oled har den bedste betragtningsvinkel og er bedre til film i et mørklagt rum, men til tv/film i dagslys og ikke mindst til sport pga. af BFI er KS skærmene bedre efter min mening. Det der med bare at udråbe Oled som det bedste uanset hvad, synes jeg er meget unuanceret i forhold til virkeligheden.
#246616
OLED i dagslys er ikke et problem. Der er rigeligt med knald på skærmen til at den virker på en sommerdag også. Den kan smide noget ala 170 nits afsted med 100% hvid dækning på et SDR-billede og langt langt mere hvis man ikke skal have fuld knald på hele skærmfladen. Det ville jeg slet ikke bekymre mig om.
#246617
En fejl af mig at skrive "i dagslys", mener i hjem med stort lysindfald. Kan godt være LG Oled har lysstyrken, men så er skærmen for reflekterende, min erfaring er bare at den ikke fungerer i hjem med ovenlys eller med lysindfald direkte på skærmen, her synes jeg at den ekstra lysstyrke i de nye LCD skærme gør dem bedre egnet.
#246618
Stadig ikke enig. LGs panel reflekterer ikke mere end Samsungs. Det er sandt, at med fuld blus på lyset, så er peaklysstyrke højere på en KS'er, men i ISF Dag så er LGs model også i stand til at "overdøve" en del sollys.
Af Augusto
#246621
@Lennon: Banken havde sgu valgt at holde lukket i dag så jeg måtte "nøjes" med Samsung.

Lige en kommentar i forhold til mit valg i dag.
I Elgiganten forklarede jeg, at jeg netop havde returneret min gamle LG 55UH850'er i Power og havde dårlige erfaringer med LG LCD. Jeg nævnte, at jeg nu var interesseret i KS9000 fra Samsung.
Den første kommentar fra sælgeren var, om jeg ikke kunne være interesseret i 950'eren fra LG?
Det er så tydligt, at de foretrækker salg af LG LCD fremfor alt andet. Jeg havde min mor med, da hun havde set et Samsung til 5.000 kr, som hun syntes var "flot".
Hans kommentar var, at det var et skide dårligt tv. Muligvis, men hvorfor ikke sælge, når nu man har en kunde?
Han tilbød hende intet andet. Absolut ingenting faktisk.
Så hun gik derfra uden noget tv.

Nu har jeg set lidt flow tv i aften og fodbold kampe er klart tydligere end på 850 fra LG.
Indtil videre udmærket tilfreds selvom den ikke er kallibreret... endnu!

Forhåbentlig kommer der en dag, hvor skillingerne er mange nok til et OLED på 65". Eller større:)
Mange tak for jeres input:) :)
#246622
Pedersen.86 skrev:En fejl af mig at skrive "i dagslys", mener i hjem med stort lysindfald. Kan godt være LG Oled har lysstyrken, men så er skærmen for reflekterende, min erfaring er bare at den ikke fungerer i hjem med ovenlys eller med lysindfald direkte på skærmen, her synes jeg at den ekstra lysstyrke i de nye LCD skærme gør dem bedre egnet.
Jeg havde betænkeligheder ved genskin i oled, da jeg har temmelig meget lysindfald. Plasma var umuligt, lcd kunne lyse fint op til brugbart, men jeg kan overraskende nok faktisk spille ps4 i solskin. Der er mindre genskin i end ihvertfald cx700 og ks7000.
B6 er på ingen måder lyssvag
#246623
Et lidt tilfældigt spørgsmål, til ejere eller tidligere ejere af B6V:

Er der nogen der har haft problemer med LG og screenshare fra Android tlf.? Jeg købte for nogle uger siden et LG UH770, men screenshare virkede ikke, og jeg leverede det derfor tilbage. Det er en funktion jeg bruger rigtig meget. Jeg mistænker lidt WebOS for problemet, men er slet ikke sikker. Screen mirroring virker fint på mit Samsung.

Nogen bud?
#246773
Jeg fik i går demonstreret KS8005 og B6V i HiFi Klubben. Skærmene hang på samme væg og gav derfor mulighed for at sammenligne. Loftlyset i butikken blev slukket, og skærmene var ifølge butikken indstillet til de anbefalede balancer for et naturligt billede.
KS8005
Tydelig stærkest i at vise nuancerne i lyse billeder. Noget så banalt som Netflix logoet på hvid baggrund gengav en klart hvidere, end B6V. Medarbejderen påpegede desuden, at skærmen efter hans erfaring viser hurtige bevægelser uden hak.
B6V
Jeg elskede de sorte gengivelser og dybden i kontrasterne. Modsætningsvis lider KS8005 under at blive lettere grålig i gengivelsen af sort.
Men på et område skilte skærmene sig dog også ud fra hinanden:
Farvemætningen var unaturligt overdrevet i B6V. Billederne mindede om en instagrammer, som er blevet for glad for HDR filter på alle sine billeder.

Mit spørgsmål er selvfølgelig til jer alle, om B6V kan indstilles til mere naturlig farvegengivelse, eller om OLED generelt er ramt af HDR mætning?
Af MickDK
#246776
Edbhviskeren skrev:Et lidt tilfældigt spørgsmål, til ejere eller tidligere ejere af B6V:

Er der nogen der har haft problemer med LG og screenshare fra Android tlf.? Jeg købte for nogle uger siden et LG UH770, men screenshare virkede ikke, og jeg leverede det derfor tilbage. Det er en funktion jeg bruger rigtig meget. Jeg mistænker lidt WebOS for problemet, men er slet ikke sikker. Screen mirroring virker fint på mit Samsung.

Nogen bud?
Har kun testet det kort og det virkede fint - har 65B6V
Af lennon
#246778
Karsehaar_ Et TV' s fornemste opgave er,at gengive kildematerialet så tæt på 1:1 som muligt . Intet TV vil nogensinde være perfekt,og klare denne opgave 100% . Men lige nu er LG's 2016 OLED ubetinget det der kommer tættest på . Jeg ejer ikke selv et, og udtaler mig udfra hvad jeg har suget til mig på nettet af viden gennem anmeldelser/ brugeranmeldelser . Otto Jørgensen ( - AV prof og tidligere superbruger herinde ) , har engang meget overbevisende forklaret hvorfor ingen normal bruger kan evaluere et TV's billedpotentiale v sammenligning af flere skærme side by side . . . Min klokkeklare overbevisning er,at LG OLED - kalibreret - tører gulv med Samsungs 80 serie i samtlige enkeltdicipliner , - bortset fra pris . Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle.Feks så har Samsungs ,Panasonic og Sonys 2016 topmodeller førertrøjen mht lysdosering i HDR . . .