Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#246845
Det her med at dømme bevægelse på OLED er nok lidt tidligt, da det kun er LG der har fremvist køb-bare TV endnu. Jeg har netop har Philips' model hjemme og der er helt klart forskel på hvordan den håndterer bevægelse og hvordan LG'en gør det når det kommer til bevægelses-opløsning. Der er ingen af dem, der kan nå eks. et LCD fra Sony med Motion Flow aktiveret, men jeg synes faktisk at Philips' model gjorde det ret godt. Pointen er, at der er mere at hive ud af panelerne end hvad LG måske har formået.
#246850
Torben Rasmussen skrev:Det her med at dømme bevægelse på OLED er nok lidt tidligt, da det kun er LG der har fremvist køb-bare TV endnu. Jeg har netop har Philips' model hjemme og der er helt klart forskel på hvordan den håndterer bevægelse og hvordan LG'en gør det når det kommer til bevægelses-opløsning. Der er ingen af dem, der kan nå eks. et LCD fra Sony med Motion Flow aktiveret, men jeg synes faktisk at Philips' model gjorde det ret godt. Pointen er, at der er mere at hive ud af panelerne end hvad LG måske har formået.
Jeg er umådeligt glad for, at LG har givet mulighed for at finjustere deres TruMotion på TV'et efter smag. Begge de forudindstillede muligheder er simpelthen for kraftige, og giver artefakter rundt om hurtige elementer, især i SD indhold. Dog er jeg et af de der sære mennesker, som egentlig synes HFR og en smule sæbeopera-effekt gør billedet flottere, så det er fedt, at man kan finjustere som man lyster på det punkt :)
Pedersen.86 skrev:Selvom det er et elendigt eksempel, så vælger jeg at bruge det alligevel, da det illustrerer lidt af forskellen mellem de to skærme, og hvorfor jeg mener at højlys bestemt er et vigtigt parameter at diskutere.

https://www.youtube.com/watch?v=LCcmIZkjF-4

Scener i dagslys står altså mere klart og har en langt større dynamik på KS8000. Selvom en youtube video er et dårligt eksempel, så bemærk at manden bag videoen skriver det samme i teksten til den.
Jeg er sådan set enig med dig i, at det er en af OLEDs helt store hager pt er, at de ikke kan blive lige så lysstærke, og som videoen også viser, så halter det lidt efter LCD, i hvert fald i et eksempel som ovenstående. At de to TV vist ikke er sat ens op, og Samsung'en syner endnu lysere/mere solrig grundet et generelt varmere hvidpunkt, det er måske bare mig.

Nu har jeg ikke mulighed for at teste side om side, men når jeg har set HDR indhold på LG'et, har jeg ikke siddet og følt jeg manglede dynamik eller detaljer i de lyse områder, eller lysstyrke for den sags skyld.
Det kan sagtens skyldes, at jeg ikke er så opmærksom på det, igen fordi mit sidste TV er et 7 år gammelt Sony KDL37W5500.
MickDK skrev: Du får ikke nødvendigvis højere kontrast af højere lysstyrke. Max kontrast på et LCD uden zoneoplyst baggrund er 1:6000 - med zoner er det højere, men så er det ikke længere per pixel kontrast.
Nu tænkte jeg specifikt på situationer, hvor lokal lysdæmpning anvendes :). Ellers har du helt ret.
MickDK skrev: Det er måske fordi lysstyrken er ved at være så høj at det er svært at skelne forskelle? For mig er Solen ensfarve, selv med solbriller på :)
Jeg tror dog ikke der specifikt menes f.eks. sollys, når man snakker om peak-brightness i HDR. Skarpt dagslys, eller detaljer i hvide overflader kan sagtens mistes, hvis filmen er mastered efter en max lysstyrke på 1000 nits.
Der kommer LG's OLED til kort, selvom de dog med den nyeste firmware har prøvet at forbedre det.
MickDK skrev: Det kommer nok. Alternativt kommer der noget endnu bedre, fx QLED i dets oprindelige betydning (og ikke det QLED stunt som Samsung kører med....).
Deres nye 7-serie skulle være 25% lysere end 6'erne, så det går den rigtige vej. Min største anke er faktisk deres lidt for aggressive automatiske lys-dæmpning, som opstår, når store dele af skærmen er hvid. Præcis hvorfor de gør dette, kan jeg ikke finde noget præcist svar på, men det er enten et spørgsmål om at undgå burn-in, fordi folk efterlader TV'et med et hvidt, statisk billede på max lysstyrke, eller fordi strømforsyningen ikke kan klare at levere maksimal spænding til alle dioderne på samme tid.
MickDK skrev: 100% enig. Men hvad som tæller mest er individuelt, jeg kan heller ikke leve med det. Så hellere give afkald på lidt præcision i bevægelser.
Jeg synes ikke, jeg har oplevet nogen nævneværdig besvær med bevægelse på LG'et, efter jeg satte TruMotion op, som jeg vil have det. Ganske vidst har det ikke samme bevægelsesopløsing, som Samsung f.eks. gør brug af, men jeg har ikke oplevet det som et problem. Måske har jeg bare ikke spillet det rigtige indhold til at se det.
MickDK skrev:Her mener jeg faktisk at OLED giver det bedste billede ved 4K HDR - netop fordi lysstyrken ikke er det vigtigste, men reel per pixel kontrast er.
Det er nok et spørgsmål om indholdet, og hvad man har af ønsker for sin oplevelse. Jeg er enig med dig, men jeg kan også sagtens anerkende, at LCD har fordelene, hvis der skal vises meget lysstærke scener.
#246851
Pedersen.86 skrev:Selvom det er et elendigt eksempel, så vælger jeg at bruge det alligevel, da det illustrerer lidt af forskellen mellem de to skærme, og hvorfor jeg mener at højlys bestemt er et vigtigt parameter at diskutere.

https://www.youtube.com/watch?v=LCcmIZkjF-4

Scener i dagslys står altså mere klart og har en langt større dynamik på KS8000. Selvom en youtube video er et dårligt eksempel, så bemærk at manden bag videoen skriver det samme i teksten til den.
Nu skal man selvfølgelig have kalibrering for øje, men ift mit øje og præferencer, så ville jeg stadig vælge oled ud fra den video:).
Det værste tv jeg har haft i brug dagslys er mitnellers elskede vt30. Et fantastisk tv.
Jeg forstår dog ikke helt debatten om b6 ikke kan begå sig i dagslys. Eneste grund til mit skifte fra plasma til lcd var et ødelagt plasma og lcd skulle have et skud grundet de gode betingelser i min meget lyse stue.
Cx700 gjorde det markant bedre og tv i dagslys var muligt, men ej ps4 Gaming. Der mistede jeg for meget.
Men jeg kan altså godt spille ps4 i dagslys på min b6 og ser langt flere detaljer i dagslys end på også cx700. Men det er klart dette er stor forskel på hvilken billed indstilling jeg bruger.
Men alle mine tidligere tv har været kalibreret, således at et "Dark room" skema har været det foretrukne og her er mit oled altså stadig stærkest.
Personligt tror jeg på at Panasonic kan få noget virkelig vildt ud af oled panelerne, jeg er bare ikke klar til at betale prisen:)
#246854
håber det er ok hvis jeg lige låner tråden her i stedet for at oprettet en nyt

har pt et defekt ks8005 stårene, første jeg fik havde pixel fejl, det jeg har nu er selve skærmen løs i rammen plus clouding og tænd/sluk knap på fjernbetjening virker ikke. derfor overvejer jeg stærkt at få pengene retur for at købe et b6 i stedet, kan være jeg har mere held med LG.

så til spørgsmålet hvordan er hastigheden på B6 kontra KS8005 i menuerne, ved opstart, kanal skift osv,
hastigheden på KS8005 er jeg noglelunde tilfreds med mest fordi jeg tænker det er svært at få noget hurtigere i samme prisklasse. Så er B6 en skildpadde iforhold til KS8005 ?

har prøvet at være ude i butikkene for at se men det er åbenbart umuligt fordi de bruger universal fjernbetjening
#246858
jesperh skrev:håber det er ok hvis jeg lige låner tråden her i stedet for at oprettet en nyt

har pt et defekt ks8005 stårene, første jeg fik havde pixel fejl, det jeg har nu er selve skærmen løs i rammen plus clouding og tænd/sluk knap på fjernbetjening virker ikke. derfor overvejer jeg stærkt at få pengene retur for at købe et b6 i stedet, kan være jeg har mere held med LG.

så til spørgsmålet hvordan er hastigheden på B6 kontra KS8005 i menuerne, ved opstart, kanal skift osv,
hastigheden på KS8005 er jeg noglelunde tilfreds med mest fordi jeg tænker det er svært at få noget hurtigere i samme prisklasse. Så er B6 en skildpadde iforhold til KS8005 ?

har prøvet at være ude i butikkene for at se men det er åbenbart umuligt fordi de bruger universal fjernbetjening
Jeg oplever ikke hastigheden i menuerne som et problem. Det er ikke bemærkelsesværdigt hurtigt, men det er bestemt ikke langsomt nok, til at jeg ser det som et problem :)
#246860
toke.boisen skrev:
jesperh skrev:håber det er ok hvis jeg lige låner tråden her i stedet for at oprettet en nyt

har pt et defekt ks8005 stårene, første jeg fik havde pixel fejl, det jeg har nu er selve skærmen løs i rammen plus clouding og tænd/sluk knap på fjernbetjening virker ikke. derfor overvejer jeg stærkt at få pengene retur for at købe et b6 i stedet, kan være jeg har mere held med LG.

så til spørgsmålet hvordan er hastigheden på B6 kontra KS8005 i menuerne, ved opstart, kanal skift osv,
hastigheden på KS8005 er jeg noglelunde tilfreds med mest fordi jeg tænker det er svært at få noget hurtigere i samme prisklasse. Så er B6 en skildpadde iforhold til KS8005 ?

har prøvet at være ude i butikkene for at se men det er åbenbart umuligt fordi de bruger universal fjernbetjening
Jeg oplever ikke hastigheden i menuerne som et problem. Det er ikke bemærkelsesværdigt hurtigt, men det er bestemt ikke langsomt nok, til at jeg ser det som et problem :)
lyder lækkert du skulle vel ikke tilfældevis også have prøvet menuen på samsungen ?er nok lidt overfølsom over for hænge menuer. ain't nobody got time for that
#246880
jesperh skrev:
toke.boisen skrev:
jesperh skrev:håber det er ok hvis jeg lige låner tråden her i stedet for at oprettet en nyt

har pt et defekt ks8005 stårene, første jeg fik havde pixel fejl, det jeg har nu er selve skærmen løs i rammen plus clouding og tænd/sluk knap på fjernbetjening virker ikke. derfor overvejer jeg stærkt at få pengene retur for at købe et b6 i stedet, kan være jeg har mere held med LG.

så til spørgsmålet hvordan er hastigheden på B6 kontra KS8005 i menuerne, ved opstart, kanal skift osv,
hastigheden på KS8005 er jeg noglelunde tilfreds med mest fordi jeg tænker det er svært at få noget hurtigere i samme prisklasse. Så er B6 en skildpadde iforhold til KS8005 ?

har prøvet at være ude i butikkene for at se men det er åbenbart umuligt fordi de bruger universal fjernbetjening
Jeg oplever ikke hastigheden i menuerne som et problem. Det er ikke bemærkelsesværdigt hurtigt, men det er bestemt ikke langsomt nok, til at jeg ser det som et problem :)
lyder lækkert du skulle vel ikke tilfældevis også have prøvet menuen på samsungen ?er nok lidt overfølsom over for hænge menuer. ain't nobody got time for that
Desværre ikke. Jeg kan prøve at tage en kort video af menuerne i morgen, og ellers ved jeg de findes på Youtube :)
Af kaja69
#246890
Jeg har et 2½ år gammelt 55HU7505 (som er til rep pga afbrændte HDMI porte, og som muligvis bliver kasseret). Jeg syntes sport/fodbold er super fint på TVet. Er det rigtigt forstået at E6V/B6V er et dårligt valg til sport/fodbold?
Af MickDK
#246929
Pedersen.86 skrev:Selvom det er et elendigt eksempel, så vælger jeg at bruge det alligevel, da det illustrerer lidt af forskellen mellem de to skærme, og hvorfor jeg mener at højlys bestemt er et vigtigt parameter at diskutere.

https://www.youtube.com/watch?v=LCcmIZkjF-4

Scener i dagslys står altså mere klart og har en langt større dynamik på KS8000. Selvom en youtube video er et dårligt eksempel, så bemærk at manden bag videoen skriver det samme i teksten til den.
Det klip kan man ikke bruge til noget som helst. Farvebalancen er helt tydeligt ikke ens for de 2 skærme og klippet er jo SDR og der mangler derfor farvedybde m.v. Det er sjovt at læse kommentarer under klippet på Youtube til gengæld - der er åbenbart mange som tager det for gode vare uden at tænke på omstændighederne!
#246942
toke.boisen skrev:Desværre ikke. Jeg kan prøve at tage en kort video af menuerne i morgen, og ellers ved jeg de findes på Youtube :)
selvfølgelig havde jeg slet ikke tænkt på jeg hopper på tuben, tak
Af MickDK
#246962
lennon skrev:Man kan altid skabe sin egen virkelighed på nettet . . Når det er sagt,så har alle testsites mig bekendt OLED som reference på allover billedkvalitet . .
Netop. For en der roder lidt med fotografering i min fritid er billedkvalitet utroligt vigtigt. Og for mig er det nok at se denne 4K serie fra Netflix på mit B6V - det slår mig hver gang hvor stor en oplevelse OLED gør for billedet (anbefalet!): https://www.netflix.com/title/80133187 - det er især undervandsbillederne som er fantatisk flotte.
#247148
jesperh skrev:
toke.boisen skrev:Desværre ikke. Jeg kan prøve at tage en kort video af menuerne i morgen, og ellers ved jeg de findes på Youtube :)
selvfølgelig havde jeg slet ikke tænkt på jeg hopper på tuben, tak
Med lidt mere roden rundt herhjemme, kan der godt opstå lidt forsinkelse og "sløvhed", når TV'et arbejder med 4K eller HDR indhold. Jeg går ud fra MediaTek chippen bliver lidt småpresset i disse situationer, og lige skal afse tiden til at behandle input.

Dette er dog en edge-case, og når det kommer til almindelig browsing og brug af TV'et, er der ikke nogen videre fornemmelse af forsinkelse eller overdreven ventetid.