Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
#246778
Karsehaar_ Et TV' s fornemste opgave er,at gengive kildematerialet så tæt på 1:1 som muligt . Intet TV vil nogensinde være perfekt,og klare denne opgave 100% . Men lige nu er LG's 2016 OLED ubetinget det der kommer tættest på . Jeg ejer ikke selv et, og udtaler mig udfra hvad jeg har suget til mig på nettet af viden gennem anmeldelser/ brugeranmeldelser . Otto Jørgensen ( - AV prof og tidligere superbruger herinde ) , har engang meget overbevisende forklaret hvorfor ingen normal bruger kan evaluere et TV's billedpotentiale v sammenligning af flere skærme side by side . . . Min klokkeklare overbevisning er,at LG OLED - kalibreret - tører gulv med Samsungs 80 serie i samtlige enkeltdicipliner , - bortset fra pris . Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle.Feks så har Samsungs ,Panasonic og Sonys 2016 topmodeller førertrøjen mht lysdosering i HDR . . .
#246795
Omkring farvegengivelsen? Svaret er stadig nej, der er intet i OLED teknologien der på nuværende tidspunkt giver en bedre farvegengivelse i forhold til de bedste LCD skærme, tværtimod så skulle den ekstra lysstyrke på de bedste LCD skærme faktisk gøre at farvegengivelsen er en smule bedre på dem, og det er ifølge seriøse testsites...
Af lennon
#246796
Pedersen.86 skrev:Omkring farvegengivelsen? Svaret er stadig nej, der er intet i OLED teknologien der på nuværende tidspunkt giver en bedre farvegengivelse i forhold til de bedste LCD skærme, tværtimod så skulle den ekstra lysstyrke på de bedste LCD skærme faktisk gøre at farvegengivelsen er en smule bedre på dem, og det er ifølge seriøse testsites...
Det er vist en opfattelse du står ret alene med . . .
Korrekt ,at de allerypperste LCD topmodeller - som er dyrere end OLED - har nogle kompetencer i HDR .
#246798
Pedersen.86 skrev:Omkring farvegengivelsen? Svaret er stadig nej, der er intet i OLED teknologien der på nuværende tidspunkt giver en bedre farvegengivelse i forhold til de bedste LCD skærme, tværtimod så skulle den ekstra lysstyrke på de bedste LCD skærme faktisk gøre at farvegengivelsen er en smule bedre på dem, og det er ifølge seriøse testsites...
Dem vil jeg gerne se. Har aldrig hørt oled skulle være dårligere stillet mht farvegengivelse ift lcd
#246799
Et par citater:

Trustedreviews.com:
"Where OLED struggles is in the matter of colour volume. That is, really bright scenes may challenge an OLED panel's ability to maintain its colour saturation levels. It's a weakness that LCD-favouring manufacturers enjoy pointing out."

CNET:
"The quantum dot-powered Samsung KS8000, for example, achieved higher peak brightness, and wider color, than any TV we've reviewed."

Og der findes langt flere eksempler...
Af MickDK
#246801
lennon skrev:
Pedersen.86 skrev:Omkring farvegengivelsen? Svaret er stadig nej, der er intet i OLED teknologien der på nuværende tidspunkt giver en bedre farvegengivelse i forhold til de bedste LCD skærme, tværtimod så skulle den ekstra lysstyrke på de bedste LCD skærme faktisk gøre at farvegengivelsen er en smule bedre på dem, og det er ifølge seriøse testsites...
Det er vist en opfattelse du står ret alene med . . .
Korrekt ,at de allerypperste LCD topmodeller - som er dyrere end OLED - har nogle kompetencer i HDR .
Og den smule fordel har de på bekostning af kontrast og for mig er statisk per-pixel kontrast den absolut største og vigtigste fordel som OLED har. Det at OLED kan gengive sort og hvidt individuelt for hver pixel er vigtigere for kvaliteten af billedet mere end noget andet i mine øjne.

Inden jeg fik mit B6V havde jeg en JVC projektor som havde 1:32000 statisk kontrast uden brug af dynamisk iris eller lignende. Før den havde jeg et 60" KURO som havde indtil 1:50000 statisk kontrast. Begge gav en nærmest 3D dybde i billedet - uden brug af 3D :)

De bedste LCD paneler (VA) har lige under 1:6000. Den typiske computer monitor (også LCD) har omkring 1:800-1:1200. Det giver enten grå baggrund - eller for lidt lys - eller haloer omkring lyse objekter. Det finder jeg personligt voldsomt distraherende at se på.

Hvis man er til sport mere end film og kan leve med enten gråsort eller plamager i billedet når man ser fx Gravity eller Sunshine så er highend LCD måske at foretrække.

Men hvis man er filmnørd og ser flere film hjemme end i biografen (hvilket jeg ikke gør pga for ringe lyd og billedkvalitet) - så er der pt ikke noget der kan hamle op med OLED.

I hvert fald indtil videre - konkurrence er altid godt :)
Senest rettet af MickDK 1. mar 2017, 22:50, rettet i alt 1 gang.
#246802
Pedersen.86 skrev:Et par citater:

Trustedreviews.com:
"Where OLED struggles is in the matter of colour volume. That is, really bright scenes may challenge an OLED panel's ability to maintain its colour saturation levels. It's a weakness that LCD-favouring manufacturers enjoy pointing out."

CNET:
"The quantum dot-powered Samsung KS8000, for example, achieved higher peak brightness, and wider color, than any TV we've reviewed."

Og der findes langt flere eksempler...
"Color volume" bliver nok et af de næste hotte emner. Vi hører at man i en fremtidig version af Calman-suiten kan måle "volumen" også.
#246812
MickDK skrev:
lennon skrev:
Pedersen.86 skrev:Omkring farvegengivelsen? Svaret er stadig nej, der er intet i OLED teknologien der på nuværende tidspunkt giver en bedre farvegengivelse i forhold til de bedste LCD skærme, tværtimod så skulle den ekstra lysstyrke på de bedste LCD skærme faktisk gøre at farvegengivelsen er en smule bedre på dem, og det er ifølge seriøse testsites...
Det er vist en opfattelse du står ret alene med . . .
Korrekt ,at de allerypperste LCD topmodeller - som er dyrere end OLED - har nogle kompetencer i HDR .
Og den smule fordel har de på bekostning af kontrast og for mig er statisk per-pixel kontrast den absolut største og vigtigste fordel som OLED har. Det at OLED kan gengive sort og hvidt individuelt for hver pixel er vigtigere for kvaliteten af billedet mere end noget andet i mine øjne.

Inden jeg fik mit B6V havde jeg en JVC projektor som havde 1:32000 statisk kontrast uden brug af dynamisk iris eller lignende. Før den havde jeg et 60" KURO som havde indtil 1:50000 statisk kontrast. Begge gav en nærmest 3D dybde i billedet - uden brug af 3D :)

De bedste LCD paneler (VA) har lige under 1:6000. Den typiske computer monitor (også LCD) har omkring 1:800-1:1200. Det giver enten grå baggrund - eller for lidt lys - eller haloer omkring lyse objekter. Det finder jeg personligt voldsomt distraherende at se på.

Hvis man er til sport mere end film og kan leve med enten gråsort eller plamager i billedet når man ser fx Gravity eller Sunshine så er highend LCD måske at foretrække.

Men hvis man er filmnørd og ser flere film hjemme end i biografen (hvilket jeg ikke gør pga for ringe lyd og billedkvalitet) - så er der pt ikke noget der kan hamle op med OLED.

I hvert fald indtil videre - konkurrence er altid godt :)

Først og fremmest regner jeg ikke statisk kontrast for at være særlig vigtigt, her mener jeg at ANSI kontrasten er langt mere relevant. Jeg kommer selv fra en Pioneer KRP-500M, så jeg kan godt nikke genkendende til det du skriver med 3D lignende billeder og en enorm farvedybde, og tidligere var det rigtig nok ikke muligt at opnå en lignende billedekvalitet på en LCD skærm, men det kan man altså godt i dag, den skærm jeg har nu, har mindst den samme dybde i billedet som min tidligere plasma skærm.

Ja OLED har en højere målbar kontrast pga. af sit sortniveau, til gengæld så kan OLED ikke vise rigtig hvid, så det er i hver sin ende af skalaen at de to teknologier har sine forcer, men der skal dog ikke herske nogen tvivl om at sortniveauet er vigtigere for billedkvaliteten end evnen til at vise hvid.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke er imod OLED og for LCD, jeg er bare træt af den enormt unuancerede debat der kører rundt omkring, at OLED automatisk er det bedste og at det skal anbefales til alle, da jeg mener det er et spørgsmål om brugsmønstre og hvad man ligger vægt på. Jeg ved f.eks. at så længe OLED skærmene kun benytter sig af sample-and-hold metoden og ikke kompenserer med f.eks. BFI, så er de ikke noget for mig desværre.
Senest rettet af Pedersen.86 2. mar 2017, 13:28, rettet i alt 3 gange.
Af Ludo
#246813
Det er bevægelserne ved fodbold/NFL, der bekymrer mig mest i forhold til at købe en B6'er.

Skal man vente på en B7'er eller B8'er, hvor billedet muligvis er bedre ved bevægelser, eller skal man købe en B6'er nu? Jeg får næppe overtalt damen til, at vi køber en B6'er og skifter TV igen om 2-3 år.

Hvad ville Flatpanels-brugerne gøre?
#246819
Hvad jeg har hørt bliver der ikke gjort noget særlig ved det med bevægelser på LG's 2017 modeller. Så skal du over at kigge på Sony's A1 eller måske Panasonics OLED tv....hvor meget bedre bevægelse er på disse ved vi dog reelt ikke før vi ser nogle reviews.