Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af duskern
#236282
chicco skrev: Jeg er ret sikker på, hvad du mener - jeg kan selv se, at elementer af det der vises, absolut ikke ligner 4K - såvidt jeg kan læse mig frem til, så handler det om den komprimering de bruger på deres film.
Det lyder sgu som noget værre pis og ret skuffende egentlig. Synes også at have læst noget om at kvaliteten af Netflix er dårligere i peak hours som fx om aftenen. Synes 4k ser meget bedre ud på YouTube end på Netflix hvilket undrer mig lidt. Begge er streaming tjenester med mange millioner brugere. Det virker lidt plat at skulle betale ekstra for 4k og så er det ikke engang 4k. Jeg er helt forvirret omkring alt det pis efterhånden ;;)
Af DKMIK
#236286
Nu har jeg 100mbit, og køre på kabel til internettet, jeg kan sagtens se forskel på Marco Polo og 24 Timer. det første afsnit af 24 Timer er noget ringe at se på 65", men som info kan jeg nævne at knægtens Samsung UH7505 som køre WiFi, ikke altid starter med at køre 4k, den starter så lavt som 576i, og skifter efter lidt tid op til 4k, vi snakker inden for 30s. men Samsung kan hive billede og lyd info frem i alle ingange og apps, selv med Smart Remote kan man ikke se info i Netflix på LG
Af Vasen
#236287
Er er en der kunne være så venlig at måle den kasse som TV'et bliver leveret i?
Af KBW
#236291
duskern skrev:
KBW skrev:Nej, det er 2 forskellige ting.

Og skærmen kører 2 forskellige kalibreringsrutiner, 1. når man slukker hvis nok efter 2 timmer (varer få minutter) 0g 2. hvis nok efter 2000 timer (den lange man også kan køre manuelt, men bør holde sig fra).
De der kalibrerings rutiner du nævner, kan man læse om dem et sted? Er ikke noget jeg har hørt om i forbindelse med mit B6.

Kan ikke huske hvor, men har læst det flere gange. Kunne være på Flatpanels eller Avforums i enten test eller forum.
Af duskern
#236318
Jeg har nu efterhånden fået svar på en del spørgsmål, hvilket er super fedt. Jeg mangler dog stadig lidt for at være helt i mål. Der er stadig ting jeg forsker lidt i som jeg ikke har kunnet finde ud af også.
  • Det virker som om det ikke er muligt at se informationer om refresh rate, opløsning o.l på skærmen fra LG's side. Håber lidt der findes en skjult debug menu eller sådan noget.
  • Det her med ISF profiler hvad går det ud på?
  • Jeg skal have bestilt mig en pro kalibrering her en af dagene, så forhåbentlig kan jeg inden længe få gutterne fra tv-kalibrering.dk forbi Århus. I den forbindelse tænker jeg på om der er noget man skal have gjort inden? Nogen har blandt nævnt at billedet kan ændre sig lidt over tid, så man derfor skal sørge for at have haft det tændt måske 100 timer.
  • Når nu man har et fedt TV skal man også se noget flot indhold. Hvad gør folk her? Netflix er det eneste sted jeg kender endnu hvor man kan streame 4k indhold, men som nævnt tidligere i denne tråd, så er der lidt tvivl om hvorvidt det man ser fra Netflix rent faktisk er 4k. Jeg er faktisk lidt skuffet over at det virker som om Netflix snyder lidt her.
  • Jeg kunne godt tænke mig at slutte mit TV til mit anlæg. Mit anlæg har vist desværre kun analoge indgange som fx phono, men kan det godt bruges? Har haft lidt svært ved at lure hvad der egentlig er af udgange på TV'et nemlig :)
  • UHD Blu-Ray afspiller, er det noget man bør skaffe sig og kan man få noget fornuftigt til en fornuftig pris?
Der er sikkert nogen af ovenstående spørgsmål der virker lidt dumme, men er virkelig også nybegynder når det kommer til TV :) Håber der er nogen der kan hjælpe eller pege mig i den rigtige retning :)
#236324
Hvorfor er der I tror Netflix snyder med opløsningen? Deres stream er ret hårdt komprimeret, så det er ikke lige så skarpt som en UHD BD, men prøv at starte et afsnit af Blacklist - den står ret godt.
Af pmalm2
#236331
duskern skrev: [*] UHD Blu-Ray afspiller, er det noget man bør skaffe sig og kan man få noget fornuftigt til en fornuftig pris?[/list]

Der er sikkert nogen af ovenstående spørgsmål der virker lidt dumme, men er virkelig også nybegynder når det kommer til TV :) Håber der er nogen der kan hjælpe eller pege mig i den rigtige retning :)
En Xbox one s er vidst den billigste uhd bluray afspiller pt. Ved dog ikke hvordan den performer. Måske der kommer en test af den her på sitet ?
Af duskern
#236334
Torben Rasmussen skrev:Hvorfor er der I tror Netflix snyder med opløsningen? Deres stream er ret hårdt komprimeret, så det er ikke lige så skarpt som en UHD BD, men prøv at starte et afsnit af Blacklist - den står ret godt.
Snyder er måske et forkert ordvalg. Det er nok nærmere som du beskriver, at det er meget komprimeret. Det var jeg ikke klar over og det skuffer mig lidt at man ikke får ordentlig kvalitet, eller hvad man nu skal kalde det. Uvidende som jeg er troede jeg at man fik det vildeste pis faktisk :-)
Af revorge
#236337
- ISF profilerne er oftest bedre / giver mere korrekt billede, end tv'ets andre billed indstillinger. De er derfor også de bedste at anvende som udgangspunkt, hvis man får lavet en rigtig kalibrering af sit tv med professionelt måleudstyr.

- De fleste anbefaler ganske rigtigt at tv'et har omkring 100 timer eller en god måneds tid "bag ørene" inden man får det kalibrerer. Hvor meget det reelt betyder for det endelige resultat ved jeg ikke...

- Selv regner jeg primært med at se 4K indhold gennem Netflix til en start og så har jeg heldigvis 500mbit internet, samt tv gennem fiber og kvalitet på de fleste kanaler er ganske hæderlig. Herudover så har jeg downloader en mængde "test klip" fra diverse netsider, som rigtigt skulle kunne vise tv'ets potentielle. Men disse er naturligvis korte og kun interessante til demonstrations brug.

- Tv'et har kun digital lyd ud i form af toslink. Så skal det tilsluttes analogt udstyr skal du havde fat i en DAC (digital til analog) konverter... Har selv investeret i denne https://www.hifiklubben.dk/stereo/da-ko ... n-minidac/

- Hvad UHD BD afspiller angår, så er udvalget vidst ikke ret stort endnu og jeg har ikke nogen planer om at anskaffe mig en her fra start... Så her må andre med større viden træde til :)
Af DKMIK
#236338
duskern skrev:
Torben Rasmussen skrev:Hvorfor er der I tror Netflix snyder med opløsningen? Deres stream er ret hårdt komprimeret, så det er ikke lige så skarpt som en UHD BD, men prøv at starte et afsnit af Blacklist - den står ret godt.
Snyder er måske et forkert ordvalg. Det er nok nærmere som du beskriver, at det er meget komprimeret. Det var jeg ikke klar over og det skuffer mig lidt at man ikke får ordentlig kvalitet, eller hvad man nu skal kalde det. Uvidende som jeg er troede jeg at man fik det vildeste pis faktisk :-)
Nu har du jo købt et tv der er helt fremme i skoene, og hvis du vil se det fulde potentiale, så få fat på en usb hardisk og download HDR klip fra denne side, så for du en ide om hvad det kan.
http://demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr
Af duskern
#236344
revorge skrev:- ISF profilerne er oftest bedre / giver mere korrekt billede, end tv'ets andre billed indstillinger. De er derfor også de bedste at anvende som udgangspunkt, hvis man får lavet en rigtig kalibrering af sit tv med professionelt måleudstyr.

- De fleste anbefaler ganske rigtigt at tv'et har omkring 100 timer eller en god måneds tid "bag ørene" inden man får det kalibrerer. Hvor meget det reelt betyder for det endelige resultat ved jeg ikke...

- Selv regner jeg primært med at se 4K indhold gennem Netflix til en start og så har jeg heldigvis 500mbit internet, samt tv gennem fiber og kvalitet på de fleste kanaler er ganske hæderlig. Herudover så har jeg downloader en mængde "test klip" fra diverse netsider, som rigtigt skulle kunne vise tv'ets potentielle. Men disse er naturligvis korte og kun interessante til demonstrations brug.

- Tv'et har kun digital lyd ud i form af toslink. Så skal det tilsluttes analogt udstyr skal du havde fat i en DAC (digital til analog) konverter... Har selv investeret i denne https://www.hifiklubben.dk/stereo/da-ko ... n-minidac/

- Hvad UHD BD afspiller angår, så er udvalget vidst ikke ret stort endnu og jeg har ikke nogen planer om at anskaffe mig en her fra start... Så her må andre med større viden træde til :)
Mange tak! Rigtig gode ideer :)

Det passer sikkert meget godt med at der kommer til at gå en måneds tid før jeg får mit TV kalibreret. Det bliver også brugt flittigt :)

Min plan er også at se det igennem Netflix og hvad man ellers kan finde af streaming. Det er også derfor jeg er en smule skuffet over at det er så komprimeret. Jeg har 75/75 mbit, men det er nærmere 80/80, så det burde også være hæderligt til at streame det meste vil jeg tro.

Der er dog et headset output stik. Burde det ikke være muligt at benytte det vha et mini jack til phono kabel? Er der nogen fordel ved at bruge en DA converter som du gør?

UHD BD haster ikke så meget, men det er da bestemt interessant, så klart noget jeg kigger lidt efter :)
DKMIK skrev:Nu har du jo købt et tv der er helt fremme i skoene, og hvis du vil se det fulde potentiale, så få fat på en usb hardisk og download HDR klip fra denne side, så for du en ide om hvad det kan.
http://demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr
Jeg kan godt lide hvad du siger her :) Skal man have fat i et eller andet bestemt for at det fungerer ordentligt? Her tænker jeg om det er vigtigt at det er USB3 o.l. Ikke noget jeg gider at bruge super mange penge på, men det må gerne stadig være ordentligt :) Tak for det link. Det skal jeg nok lige få tjekket ud.

Jeg er tydeligvis bare uvidende omkring Netflix og video streaming tjenester, men havde faktisk regnet med at det var super kvalitet. Det er jo heller ikke fordi det er dårligt når man ser 4k fra Netflix, men sammenligner man med 4k video fra YouTube, så er det fra YT faktisk pænere synes jeg.
Af revorge
#236348
Jeg kan godt lide hvad du siger her :) Skal man have fat i et eller andet bestemt for at det fungerer ordentligt? Her tænker jeg om det er vigtigt at det er USB3 o.l. Ikke noget jeg gider at bruge super mange penge på, men det må gerne stadig være ordentligt :) Tak for det link. Det skal jeg nok lige få tjekket ud.
Der er også lidt demo klip på disse sider - http://4ksamples.com/ & http://4ktv.de/testvideos/ og ellers kan man også finde en del med en hurtig google søgning.

- De fleste af testklip ligger vidst med en bitrate (mellem 40 og 75 mbps) hvor det i teorien er lige på grænsen, om USB 2.0 kan være med. Da den reele hastighed på sådanne drev dog typisk ligger noget under den teoretiske max, så ville jeg nok holde mig til USB 3 for en sikkerheds skyld. Du kan også benytte et almindeligt flash drive, men du skal oftest op i nogen dyre af slagsen, hvis de skal være hurtige nok og så kan en standard 2.5 ekstern typisk bedre betale sig :)
Af bleze
#236349
Kan også smides på en NAS og streames over netværk. Så slipper man for USB hastigheds problemer ;)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13