Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kasami
#235730
Jeg skal bruge en 32" skærm som info skærm i en sportsklub. Jeg tænker en skærm der kan puttes en USB i, og så vise usb`ens indhold af JPEG. filer, uden alle mulige menuer man skal igennem først.
Altså tænd skærmen, og den skal selv starte dias af USB`ens indhold!!
Kan man bruge en alm skærm med TV tuner til dette formål eller hvad anbefaler i her.
Skærme forventes tændt ca. 3 timer om dagen i hverdagene og slukket i weekenden.
Brugeravatar
Af hans123
#235734
Mange nye skærme har automatisk afspilning af billeder via usb.

Kender bare ikke til nogen i 32" klassen. Men mon ikke de fleste kan. Mit 5 år gamle 32" Phillips kan dette
Af kasami
#235737
Jeg har 3 nyere skærme af mærkerne Samsung og JVC ingen af dem understøtter automatisk afspilning af billeder fra USB :-/ uden man skal igennem menuen.
Tænker om der findes en monitor uden TV tuner der er egnet til opgaven?
Af donoester
#235753
Jeg vil tro du skal over i noget "commercial-grade" udstyr, dog med den undtagelse at der bestemt ikke er noget krav om at skærmen skal kunne holde til at være tændt så længe som i forretninger, hvor de jo nogle steder kører døgnet rundt.

Skal det være 1080p eller går 720p an?
Hvis 720p er ok, var dette måske noget:
http://www.necdisplay.com/p/large-screen-displays/e325
"This display also features a USB player in which video, audio or JPEG picture files can be loaded and played in sequence for signage purposes."
Der er også E324, men den er sikkert ikke til at få fat i herhjemme da den er ved at udgå. Du skal vide, at begge varianter bruger et VA-panel. Så hvis skærmen skal hænge i loftet og ses nedefra, eller meget fra siden, så vil billedet ikke se så godt ud.

E325 er dog i øvrigt direct-lit. Det må næsten tage prisen som det potentielt bedste 32" TV i dag, for det får man ikke i noget lille TV længere.

Men ellers kan du jo måske løse det med en Raspberry Pi, et diasprogram til Linux/Raspbian og så bare lægge billederne på SD-kortet i en separat partition, eller måske tilslutte en SSD. Hele molevitten kan skjules bag på TV'et.
Af esef
#235754
Hvad med en billig medieafspiller tilsluttet via HDMI? De fleste skærme kan sættes til at skifte automatisk til den HDMI kilde hvor der er input, og afspilleren kunne evt. sættes i et usb stik på TV'et så den starter automatisk når tv'et tændes.
Af torben1965
#267675
Der er flere forskellige muligheder, men de behøver ikke at være dyrer mere. Vi har købt fra tdplay.dk. Deres medieafspiller koster 899 og en infoskærm 32" til 3.300 eller så var 3.600. Det kan jeg lige tjekke op på, tror jeg har fakturaen liggende.
Man betaler 97,-/md for deres software, som er rigtig go', men synes det er mange penge for os.
Den vi købte var en LG skærm.
/Torben
Af Mates
#267684
Du kan også overveje en Digital Signage skærm fra fx Samsung.

Samsungs DB-E serie har en indbygget "URL-launcher" - altså en browser som, hvergang skærmen tænder, starter op på en URL du selv har tastet ind under opsætningen.

https://www.licotronic.com/samsung-db32 ... c/p8011158

Hertil en gratis konto fra screenpublisher.com som styrings-software, hvor din "infoskærm" har sin egen unikke URL:

https://screenpublisher.com/hvordan-fin ... piller-pc/

Det kræver naturligvis at du har mulighed for at koble skærmen på internettet via WIFI eller LAN, men så kan du også styre indholdet hjemmefra - bare du har adgang til en PC.
Af ZackGem
#267691
Panasonic 32EF1E er 32" 1080P og med USB afspiller, som tager billeder og video. Kan tænde og slukke efter indbygget kalender og ur.
Er en proskærm godkendt til 16 timers drift i døgnet.
Af misthalu
#269082
Faldt lige over denne tråd da jeg googlede efter generel information omkring infoskærme.

Kan se at trådstarter spørger til en skærm/afspiller til billeder, men jeg vil alligevel lige tilføje denne, til dem som kunne tænke sig at vise video, fordi jeg synes den er lidt sjov:

Jeg har haft video kørende i et par butikker i byen i 3-4 måneder nu. Dvs afspilning nonstop hele dagen. Det har været håndteret af ganske almindelige Blu-ray afspillere og PC skærme. Så med andre ord: Intet som helst professionelt udstyr her.

Det var egentlig lidt et eksperiment for at se hvad udstyret kunne holde til. Og jeg har ærlig talt været overrasket over at skidtet stadig kører her efter 3-4 måneder. Jeg troede ikke at en almindelig stue-afspiller kunne klare sådan en opgave. Jeg var sikker på at de ville blive for varme, og gøre linsen skør. Men det skete altså ikke.

Skulle de gå hen og gå i stykker dog, så kan man jo bare købe en anden afspiller for kr. 50,- i genbrug. (Har endda fundet en til kr. 25,- engang). Skiven skal nok holde, og fordi det hele netop ligger på en disc, så kræves der ingen opsætning ved udskiftning af afspiller.

Så det er altså åbenbart en ganske udmærket billig måde at vise video på. ;-)

Eneste minus er at det ikke er alle afspillere som kan finde ud af at starte op automatisk lige så snart de får strøm. Og så er det selvfølgelig også en smule mere krævende at ligge video på en disc, fremfor at kopiere over på en USB.