Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
#233221
Blackspot4200 skrev:Ja det er det, nu skrev jeg bare tallene fra den ene kalibrering, jeg kan ikke huske hvad brightness var på den anden. Det kan jeg lige tjekke når jeg er ved min pc.

Det kan svinge en hel del fra panel til panel, nu lavede jeg en kalibrering på en UH750V i Brøndby igår, der var brightness kun 44 og den model har jeg kalibreret en gang før for en kunde på Amager, der var den noget højere, så det kan sagtens variere en del.

Hvor i landet bor du ?
Må indrømme jeg synes det lyder voldsomt med de forskelligheder.
Har aldrig set Dette før.
Så kan man jo slet ikke kopier disse Settings, hvilket man jo normalt siger man godt kan.
Normalt ligger brightness på 50 +/-.
Af mbm
#233222
Torben Rasmussen skrev:
mbm skrev:
claus.asmussen skrev:Kan nogen svare på hvad fænomenet kaldes på LCD skærmen hvor skærmes oplyses fra oven og nedefter når der vises undertekster?
Jeg mener det kaldes banding. Det bliver synligt når man aktiverer local dimming.
Nej, det er blot den måde skærmen bruger sin baggrundsbelysning når der dimmes op og ned for lyset. Banding er streger på selve panelet, som er synlige ved eks. panorering eller ensfarvede baggrunde.

For at undgå, at skærmen lyser op, så må man desværre slå den dynamiske baggrundsbelysning fra, hvilket så bevirker, at skærmen altid er lys.
Ok Tak for forklaringen.
Men det er kun muligt at slippe for dette med OLED, ja eller local dim off på LCD.

Men har lokal dim ikke ogsåå en betydning når der sendes HDR?
Kan man godt sætte local dim til off uden at ødelægge HDR?

Grunden til jeg benytter local dim er at det fjerner clouding
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#233226
Det kommer jo an på hvilke forhold du indstiller efter, hos nogen kunder laver jeg to profiler hvis der er meget lysindfald der hvor skærmen står og jeg spørger altid hvornår skærmen primært benyttes og til hvad, står skærmen et sted med f.eks med hvide vægge stort lysindfald fra vinduer eller lign og skærmen benyttes lige meget i dagtimerne som aftentimer, så er der kæmpe stor forskel på de to profiler.

Har du prøvet at indstille brightness med de der AVS vidoer og så bare benytte de øvrige settings jeg skrev ?
Af mbm
#233244
Blackspot4200 skrev:Det kommer jo an på hvilke forhold du indstiller efter, hos nogen kunder laver jeg to profiler hvis der er meget lysindfald der hvor skærmen står og jeg spørger altid hvornår skærmen primært benyttes og til hvad, står skærmen et sted med f.eks med hvide vægge stort lysindfald fra vinduer eller lign og skærmen benyttes lige meget i dagtimerne som aftentimer, så er der kæmpe stor forskel på de to profiler.

Har du prøvet at indstille brightness med de der AVS vidoer og så bare benytte de øvrige settings jeg skrev ?
Hvordan kan lys indfald ændre så meget?
Hvis jeg benytter denne test:
https://www.youtube.com/watch?v=zwKFQl2U7Nk
med en brightness på 65 så blinker alle søjler fra 230-253 uagtet om det afspilles i fuld dagslys eller om natten..
Hvis jeg beholder brightness nede på 50 passer det med blink på 230-234
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#233263
det kan det jo hvis du har et vindue hvor solen skinner direkte ind af om dagen, og med lyse lameller eller lign. Slipper der er en del lys igennem.

Du bruger også den forkerte video, den video du har linket til er til kontrast setting, du skal bruge den her :

https://youtu.be/8b3CUm8j4DE


Du kan jo blot indstille brightness efter den video og bruge de andre settings hvis du syntes det giver et godt billede, hvis ikke jamen så prøv nogle andre eller kontakt mig hvis vi skal lave en aftale.

Det skal lige nævnes at når jeg kalibrerer, bruger jeg ikke disse vidoer, men mønstre fra en Blu Ray Skive.

God dag :)
Senest rettet af Blackspot4200 6. jun 2016, 13:22, rettet i alt 1 gang.
Af mbm
#233264
Blackspot4200 skrev:det kan det jo hvis du har et vindue hvor solen skinner direkte ind af om dagen, og med lyse lameller eller lign. Slipper der er en del lys igennem. Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen ?

Du kan jo blot indstille brightness efter den video og bruge de andre settings hvis du syntes det giver et godt billede, hvis ikke jamen så prøv nogle andre eller kontakt mig hvis vi skal lave en aftale.

God dag :)
Tænker blot om det var en skrive fejl eller om der reelt er så stor forskel på panelerne, for så kan man jo slet ikke kopiere værdier fra andre tilsvarende skærme.
men lad det nu bare ligge.

Nej jeg ønsker ikke en kalibrering af min skærm ellers tak for tilbudet.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#233266
Prøv og læse indlægget igen, kan se du har svaret mens jeg redigerede det :)

Det er nemlig den forkerte video du linkede til så hvis det er den som du har brugt, kan jeg godt forstå det ikke ser rigtigt ud.

Jeg har lige tjekket den anden rapport jeg har på UH850V og der ligger brightness på 58.

Generelt skal man jo også passe på med at kopierer settings, dog hvis man følger Flatpanels settings så skal man jo blot være opmærksom på at Flatpanels kalibrere efter et forholdsvist mørkt rum og har man det i baghovedet, kan de sagtens bruges i de fleste tilfælde.
Af ThomasFrost_DK
#254274
Nu går jeg selv og overvejer at købe tvet da det står til 7000.- ikk Elgiganten t.o.m 30/7.

Men har lige læst denne tråd igennem og jeg har ikke forstand på det tekniske men hvorfor skal man slå alle de ting Fra i settings ? Er de ikke lavet for at forbedre billedet?
Fx af hensyn til sort troede jeg at det var bedre med Local dimming frem for ikke at have det?