Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af Kimmer
#209814 Hej

Jeg føler mig nødsaget til at oprette mig som bruger for at advare mod nye tiltag i Elgiganten. De lokker deres kunder til at betale uhørt mange penge for deres såkaldte klargøringer af TV, 500-1000 kr. Klargøringen er noget ligegyldig farveindstillinger og sidste software opdatering, som ellers kører automatisk hvis skærmen er tilsluttet netværk. Desuden virker skærmen udmærket uden deres såkaldte klargøring.

Grunden til jeg skriver er at min svingermor og hendes ven, begge +70 år, tog i Elgiganten Næstved for at købe en samsung 48" til 2.999 kr. De fik så afvide de kun kunne få den med klargøring til 1000 kr men at de ville kunne få 50% rabat. Svigermor spørger så om den kan fås uden og svaret fra sælgeren er at det kan det ikke.

Jeg er uviden om alt dette til den dag jeg skal over og sætte det op, da jeg har ferie har jeg tid. Jeg siger jo med det samme at det her ikke kan passe, ringer ind hvorefter de vil ringe mig op. Efter 2 timer ringer de og sælgeren prøver på bedste vis at overbevise mig om vigtigheden at denne klargøring men fejler slemt eftersom jeg godt ved hvad deres klargøring indeholder, hvilket er intet.

På det tidspunkt har jeg hængt det op da jeg ikke kunne vente og svigermor gerne ville have det lavet nu jeg havde tid. Deres bedste tilbud var at komme ud med skærmen og få den byttet, for nu havde de skærmen uden klargøring, men eftersom det var hængt op, indstillet og pakket ud valgte min svigermor og hendes ven at beholde dem.

Jeg synes det er så frækt af Elgiganten at bruge sådanne metoder til at lokke penge ud af deres kunder. Især når vi snakker om de ældre som ikke ved noget og stoler på de får den bedste vejledning. Elgigantens sælger svindler men disse klargøringer overfor deres kunder og jeg håber i alle vil hjælpe mig med at skabe fokus på dette.

Med venlig hilsen

Kim
Af lindegaard
#209817 hørte faktisk en lignende sælger i Roskilde, Elgiganten, 30/12-14, da jeg var ude for at studere apparater.

der sagde den smarte sælger det samme til hvad der mindede om et par i tredserne, at det var en næsten nær nødvendighed hvis man skulle få det bedste ud af det, men grundet nytåret ville han godt give dem 50% rabat på det.

manden mente her dog godt at han var kapabel udi software opdatering, og skiftet til en anden indstilning.

mit bud er at det er det nye sort.

de sælger ikke så mange forsikringer længere, da flere og flere har dækning via deres indboforsikring, så det her er jo et smart tiltag uden de store omkostninger for koncernen ;)

godt nytår
Af Kimmer
#209819 Jeg er helt enig i at det er det nye sorte men det er jo bondefangeri :(

Efter jeg har undersøgt sagen har jeg også hørt de laver samme klargøringer på computer og siger det er meget vigtigt. Det man som kunde så betaler for at at de skriver navn og indstiller sproget til dansk. En ganske alm. opsætning man bliver guided igennem når man starter sin nye computer op.

De tager også mellem 500-1000 kr for denne "service"

Elgiganten minder jo mere og mere om en butik der bare skal have varer og disken og efterfølgende er ligeglade med hvordan de behandler deres kunder.

Godt nytår 8)
Brugeravatar
Af hans123
#209822 Elgiganten skriver:



Klargøring af TV
- Visuel kontrol af panelet for pixelfejl

- Opdatering til seneste software/firmware

- Avanceret kalibrering af billede med måleudstyr

Her kunne man jo spørge hvordan og hvad ?

For er det en kalibrering med rigtig måle udstyr efter ISF standarten er det vel ikke helt i skoven, når der tales om 500.-

Men tror nu ikke det har meget med ISF at gøre, samt kalibrering bør fortages i det opstillede rum.

I "gamle" dage når man købte TV lokalt kom Radio/TV manden med tv og startede det op indlæste kanaler osv.
Af Kimmer
#209826 Hej Hans

Det er jeg enig i men det faktum at Elgigantens sælger mere eller mindre presser deres kunder til at købe det, fordi de siger alle deres skærme er klargjorte er ikke i orden. Min svigermor og hendes ven troede at de havde betalt for at kanaler var preinstalleret og at skærmen bare skulle tilsluttes. Desuden troede de at det var i forhold til de nye digitale standarder her fra 2015. De var begge overbeviste om at det ikke var noget du kunne undvære. Det var det indtryk Elgigantens sælger gav dem.

Der kan vel ikke herske ret meget tvivl om at deres klargøringer er på grænsen til hvad god skik er,

Jeg er i hvert fald harm over det O-O

Kim
Brugeravatar
Af hans123
#209827 Jeg er helt enig i din mening om elgiganten.

De prøver med næb og klør for at sælge ekstra til kunderne.



Men ang kalibrering så er jeg tit at nye tv hos venner bare er pakket ud og sat i gang uden nogen indstillinger.

Synd at mange bare er tilfreds med out off the box. men ved man ikke bedre er det jo bare sådan.
Af Kimmer
#209828 Hans :)

Du har ret i man kan få meget ud af sit TV hvis man får det indstillet men gamle mennesker som min svigermor har ikke forstand på det, hun ser TV2 Charlie og nyheder.

Desuden var deres farveindstillinger utrolig dårlige. Meget mørkt og afdæmpet, hvilket nogle måske synes er godt, men jeg måtte i hvert fald ind og stille på diverse før de var tilfredse med billedet.

Kim
Brugeravatar
Af Nexus
#209829 De kalibrerer med en Spyder.

Har en kammerat der købte to LG 65" 950V med klargøring på begge. Jeg hjalp ham med at hænge hans eget op (andet var til hans fatter).

Da jeg så sad og cyklede lidt rundt i menuerne og endte under billedindstillinger kunne jeg med det samme se at de stod på standardindstillinger og der ikke var blevet ændret på noget som helst.

De havde godt nok leveret resultater med på et stykke papir men farveindstillinger manglede. Så vi var ude i Elgiganten igen og fik fat på en sælger, som efter noget tid på en computer godt kunne se at der var sket en fejl. På begge fjersyn vel og mærke. Så han skulle bare lige komme ud med begge 65" så ville de kalibrere igen. Ikke lige det nemmeste at slæbe to fjernsyn på 65" ud i butikken igen.

Efter noget parlementering fik min kammerat sine penge tilbage.

Min søster og svoger har også købt et Sony 55" W805B derude med klargøring og da jeg kom op til dem for at indstille det sidste var der her heller ikke gjort noget ved indstillingerne og de havde heller ikke fået papir med på kalibreringen.

Faktum er at størstedelen af kunderne ikke ved hvad en kalibrering er, så når de får deres TV hjem går de ud fra at alt er som det skal være.
Af Kimmer
#209830 Nexus

Det er præcist min pointe...kunderne ved ikke hvad de betaler for men regner med det er vigtigt eftersom Elgigantens sælger siger det. Selvfølgelig stoler de på at de får den bedste vejledning og service. Det viser sig bare at det ikke er tilfældet og det er under alt kritik.

Min svigermor og ven fik også afvide de kunne komme ind med deres skærme og få dem ombyttet men hvem gider lige det når det er sat op?

Man burde tippe EB eller BT så de kunne skrive en artikle omkring emnet eller noget. Alt for mange uviden mennesker betaler penge for sådanne ting fordi de tror det er en nødvendighed. Det viser sig bare at det er totalt unødvendigt og en måde Elgiganten svindler ekstra penge ud af deres kunder.

Kim
Brugeravatar
Af hans123
#209832 Står TV bare til standard og det er købt med kalibrering er det jo kort og godt SVINDEL.
Af lindegaard
#209834
hans123 skrev:Står TV bare til standard og det er købt med kalibrering er det jo kort og godt SVINDEL.


Vi ringer til Morten.

OPERATION X..... he he
Brugeravatar
Af Nexus
#209835 Det er i hvert fald en god timeløn de har :D

På min kammerats skema med kalibrerede indstillinger stod der 11 min godt og vel :D Men så skal vi selvfølgelig også medregne opsætning af kanaler og indstilling af input til evt. udstyr!
Af Plex
#209841 Jeg har også været ude hos en ældre dame, som havde købt tv med "klargøring", i den tro at så var kanalerne indstillet, og hun selv kunne tilslutte tv'et når hun kom hjem.

Selv mafien ville være misundelige, på Elgigantens måde at stjæle penge på
Af kskruger
#209876 Der må åbenbart være meget stor forskel på, hvordan de forskellige butikker laver denne kalibrering.
Min kones nevø, arbejder i elgiganten i Tåstrup. Og han fortæller, at han laver de her kalibreringer med en spyder unit og at han sætter alle kanaler op, hvis man f.eks. benytter YouSee. Så tv'er er helt klar til brug, når kunden kommer hjem. Og typisk betaler kunden 0-500,- for det, da de typisk får rabat på det.

Så i forhold til, den tid han bruger, så kan de 500,- være givet godt ud, da Hr og Fru Danmark, sikkert bare ville ha kørt med tv'ets standard indstillinger, som normalt er ret ringe.
Af lennon
#209883 Kruger_ og netop forskelligheden gør jo tilkøbet uigennemsigtigt . Herinde ved vi jo,at en ISF kalibrering vel koster i omegnen af 2k , og i det lys er en seriøs kalibrering samt kanalopsætning til feks 500kr jo fair nok . Men Giganten skal da melde præcist ud hvad folk får. Og til trådstarter vil jeg lige pointere at et (næsten) korrekt kallibreret billede for de fleste vil se lidt dunkel og farveløs ud i starten . Ganske enkelt fordi man har vænnet øjnene til at se på pumpede pangfarver i butikker, hos venner og måske hos sig selv - på forkert indstillede TV .
Brugeravatar
Af edinger
#209885
lennon skrev:Og til trådstarter vil jeg lige pointere at et (næsten) korrekt kallibreret billede for de fleste vil se lidt dunkel og farveløs ud i starten . Ganske enkelt fordi man har vænnet øjnene til at se på pumpede pangfarver i butikker, hos venner og måske hos sig selv - på forkert indstillede TV .


Du tog ordene ud af munden på mig ;)
Af thg
#210466 Min moster (på ca. 70) har været ude for noget lign. i Elgiganten i denne uge - her var det dog køb af en bilnavigation!

Hun skulle købe en Garmin Nüvi 52LM til 777 kr.

Jeg havde på forhånd advaret hende om at de muligvis ville forsøge at sælge hende noget ekstra og rigtigt ja, de ville tilbyde hende et kort til den (LM i modelbetegnelsen står dog netop for Lifetime Maps hvilket betyder at der medfølger livstidsopdateringer af kortet med - dette fremgår også af Elgigantens reklamer, hjemmeside og i den lille infoskrivelse i butikken der sidder hvor den er udstillet).

Prisen med kort som Elgiganten sælgeren tilbød var i stedet for de 777 kr. blevet til 1300 kr.

Hun afslog, udelukkende fordi jeg havde fortalt hende at hun skulle takke nej til alle ekstra ting (ellers havde hun sagt ja tak, for selvfølgelig skulle hun bruge et kort til den) og sælgeren blev ved flere gange og spurgte til sidst om hun havde et kort derhjemme, som hun svarede ja til!

Jeg er ret sikker på at det Elgigantens tilbud reelt går ud på er opdatering af software og kort til nyeste versioner, hvilket selvfølgelig også er fint nok til dem der ikke kan finde ud af det, men sagen er bare den at der fra sælgers side helt klart blev oplyst om at der ikke var noget kort med, hvilket jo ikke har noget på sig!

Så igen en klar indikation på at Elgiganten har fundet på alternative måder at tjene penge på, nu hvor avancer på produkterne er i bund, flere køber på billigere netbutikker, færre køber forsikringer på produkterne da mange allerede er dækket via deres indboforsikring og nu er også en stor konkurrerende elektronikkæde ved at slå sig ned i Danmark (Euronics)!


Her et link hvor det helt klart fremgår at kort er inkluderet:
http://www.elgiganten.dk/product/mobil- ... europe-gps
Af Mst39
#210509 Var omkring Elgiganten i Silkeborg i går.

Der sad en ung studentermedhjælper ovre i det ene hjørne og var igang med at klargøre et tv - det så ganske umotiveret ud, foregik nede på gulvet og lignede ikke noget med et professionelt skær overhovedet.
Af pranken
#213703 @Thg

Tror du ikke det kort de har forsøgt at sælge er et hukommelses kort? Hvis man skal have Europa kort på sin pgs er den interne hukommelse sjældent nok. At et hukommelseskort til ~533 kr. så er voldsom dyrt er en anden historie :)

Hvis man forsøger at sælge en kortopdatering til noget hvor der er gratis opdatering med. Så skal man i hvert fald ud og lede efter sin moral og værdier.