Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#17169
jeg læser og læser og bliver nærmest bare mere i tvivl.

Giver den højere opløsning bedre eller dårligere billedkvalitet med digital TV eller DVD? vil den høje opløsning ikke bare blive dårligere end den lave opløsning hvis signalet ikke er oppe i HD kvalitet?

Jeg var i den lokale expert butik i går hvor de havde sat en blue-ray til et par TVs med 1366x768 ( hved ikke hvorfor de ikke havde sat det til et med 1920x1080) og det jeg så der var vildt flot.
så nu er jeg i tvivl om jeg skal købe mig et tv med 1920x1080 som er noget dyrer eller om jeg skal købe et tv med 1366x768 hvor jeg også ville få råd til en PS3 eller anden HDDVD afspiller?

jeg har kigget meget rundt og pt heller jeg mest til et
Samsung LE40F71B
men jeg har også kigget på et
sharps 37xd1
de koster ca. det samme i tysklang ( ca. 12000kr.)
men hvis jeg nu købte et
Toshiba 37 C 3030 D eller et andet 37" TV, ville der være penge til en PS3 eller noget ved siden af.

men ellers kom med lidt forslag hvad jeg skal købe hvis mit max er ca. 12.000 kr.
Af Morten-nufc
#17177
jeg er lidt bange for at 1920x1080 bliver for meget før vi får noget bedre signal.
Af Soffe
#17526
Der er forskel på et 720p og et 1080p signal, men der er en masse ting som er vigtigere end opløsningen, og du kan derfor meget nemt finde et 720p fjersyn, som har væsenligt bedre billede, end et 1080p fjernsyn.

Derudover er det kun ved Bluray, at man kan få et 1080p signal, så jeg mener personligt, at 1080p skærme ikke er værd at gå efter, da stadig største delen af mine film er gammeldaws dvd film og der får du ikke noget ud af den ekstra opløsning.

Men specs er ingenting, test de forskellige skærme med samme input signal, og vælg efter hvad du syntes ser godt ud.
#17538
Morten-nufc skrev:
Giver den højere opløsning bedre eller dårligere billedkvalitet med digital TV eller DVD? vil den høje opløsning ikke bare blive dårligere end den lave opløsning hvis signalet ikke er oppe i HD kvalitet?
Isoleret set er det aldrig en ulempe at have højere opløsning. Det er IKKE sådan at billedet bliver ringere af at blive opskaleret til 1080P, end ved at blive opskaleret til 768P. Tværtimod.
Morten-nufc skrev:Jeg var i den lokale expert butik i går hvor de havde sat en blue-ray til et par TVs med 1366x768 ( hved ikke hvorfor de ikke havde sat det til et med 1920x1080) og det jeg så der var vildt flot.
så nu er jeg i tvivl om jeg skal købe mig et tv med 1920x1080 som er noget dyrer eller om jeg skal købe et tv med 1366x768 hvor jeg også ville få råd til en PS3 eller anden HDDVD afspiller?
1366x768 er en meget høj opløsning. I "små" billedstørrelser (50" og nedad, hvis du sidder 3-4 meter fra skærmen), har forskellen på 768P og 1080P stort set intet at sige, den generelle kvalitet af billedet er langt vigtigere, derfor kan du som Soffe siger tit finde 768P tv der er bedre end 1080P tv - også med 1080P signaler, iøvrigt.