Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#17030
Spørg også gerne om de forskellige produkter. Jeg har ikke omtalt så meget om billedkvaliteten og oplevelserne, men jeg har naturligvis set og hørt en masse. :)
Af DrRetina
#17031
Fedt, jeg har været forbi flatpanels hver time de sidste par dage for at se om din CeBIT rapport var kommet op, og nu er den her så ... nice :)
Af DrRetina
#17033
Ok, er det bare mig eller virker det som om at panel branchen er gået lidt i stå?

På CeBIT for et år siden stod der LED og High Color på næsten alle skærme og det så ud som om at der virkeligt skete noget.

Her ET ÅR EFTER står der LED på et par nyheder, som nu bliver i meget dyre professionelle modeller. Ingen store overraskelser, men ting vi blev lovet for over et år siden og som vi stadig venter på.

Jeg ved godt at branchen ikke tjæner penge i den store verden, men det ser heller ikke ud som om at 2007 bliver året hvor vi glemmer alt om SED, og klapper i hænderne over hvad vi kan købe nu.

Er det rigtigt forstået Rasmus, eller var der en bestemt skærm du stadig drømmer om efter besøget på CeBIT 2007?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#17036
Jeg synes der er to ting i det. Den ene er nok, at CeBIT er blevet droppet af mange skærmproducenter, og dem der er tilbage på CeBIT ikke har virkelig fokus på dette markedssegment dernede, og det andet er det du selv er inde på. Der er ikke virkelig store ting i kikkerten for 2007, men omvendt tror jeg vi alligevel vil se en ret stor forbedring i billedkvaliteten på en række nye skærme.

Af dem som vil hive markedet specielt op tror jeg er Panasonic, Pioneer, Philips og Sharp. Toshiba måske, men de kører lidt rundt i det samme uden at satse på nogen virkelig high-end skærme.

Og som du jo kunne læse så var hverken Pioneer eller Philips på CeBIT - desværre :((

Det kan også hænge sammen med, at vi er i gang med HD overgangsfasen, som jo i sig selv er meget interessant. Skærmproducenterne synes hvert fald at have flyttet fokus lidt mere over på Blu-Ray og HD-DVD lige for tiden.

Men samlet set så var jeg heller ikke helt oppe og køre over præsentationerne i år. Jeg tror dog også, at skærmproducenternes forhold til CeBIT spiller kraftigt ind. IFA bliver nok mere interessant, hvert fald i forhold til Tv verdenen. :)
Af PH
#17038
Hvad synes du om Toshibas WL66's efterfølger C3000P? Er den forbedret, blevet ringere, på hvilke punkter?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#17044
PH: Jeg synes ikke forskellen i billedet er slående, og billedet på de to skærme er meget tilsvarende. Jeg giver desuden ikke meget for den dynamiske kontrast der er på den nye C3000P serie, så man skal ikke lade sig af, at den på papiret er en del højere.

Designet synes jeg dog er pænere på C3000.
Af Angel
#17081
Sharp Mega Contrast: Er det med LED Backlight, siden de kan gengive en så dyb en sorthed?
Af Dahl
#17101
Rasmus,

Tak for en god og interessant rapportage fra CeBIT 2007!

Har du hørt noget angående hvornår, vi kan forvente Sharp's HD1E, XL1E eller R-serie bliver lanceret i Europa (DK, England eller Tyskland)?

Den amerikanske version (D92, red.) har jo været på markedet i et par måneder efterhånden, og det kunne være interessant at vide hvad Sharp har tænkt sig at proppe i de europæiske modeller (3 x HDMI 1.3, 100/120 Hz, 5 slags backlight, HD recorder...etc), hvornår de ryger i handlen og hvad en startpris lyder på?

Pft,

/Dahl
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#17115
Angel: Jeg tror det faktisk ikke. Jeg tror nærmere det er et veludviklet dynamisk system, hvor man også har taget nogle lidt mere avancerede komponenter i brug. Jeg kan forestille mig, at man har optimeret panelet vha. blandt andet en videreudvikling af de polarisatorer, der også bidrager til den høje kontrast på Sharps andre LCD-TV.

Af samme årsag tror jeg også man kun bruger mørke billeder under præsentationen. Jeg tror ikke på samme sort niveau kan holdes, hvis der kommer f.eks. naturbilleder på.

Dahl: HD1E serien skulle komme i løbet af sommeren eller tidlig efterår så vidt jeg kan forstå - altså i Europa. XL1E og R ved jeg ikke noget om lige nu.

Jeg ved, at der har været tale om en harddisk i HD1, men det er ikke bekræftet. 100/120 Hz er jeg 99 % på kommer med, det blev hvert fald fremhævet på CeBIT. 3 HDMI tror jeg også på, alt andet ville også virke dumt, det samme med rev. 1.3.

Jeg kan ikke forestille mig at de bliver meget dyrere end XD1 serien da den kom. Jeg kan forestille mig nogenlunde samme niveau, men igen, det er kun et gæt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#17123
En ting er jo at være hurtigt ude med tingene og en anden ting er at udvikle det grundigt.

Vi har allerede set, at Samsung har taget den første rolle i ovenstående og Sharp har taget den sidste.

Det jeg vil lidt hen mod er, at Samsung jo har været ret hurtigt ude med nogle ting til deres LCD-TV, men det har ikke rigtig lykkedes. M91 med LED har ikke været det gennembrud som den kunne være. M71 med 100 Hz har fået meget kritik for at virke kunstig og forstyrrende i motion billeder.

Jeg har en gang før set kontrastsystemet med 100.000:1. Jeg fandt det dog ikke på CeBIT.
Det er et LED baseret system, hvor man styrer dioderne lokalt. Hvis billedet på skærmen således er lyst i den ene side og mørkt i den anden, dæmpes lyset i det mørke område og intensiveres i det lyse. Baggrundsbelysningen er således en endnu mere aktiv del af billedgengivelsen.
I praksis tror jeg teknologien har potentiale, men det skal heller ikke overdrives, ligesom mange af de dynamiske kontrastsystemer er i dag.
Af Talryn
#17140
Jeg var inde ved HifiKlubben og forhøre mig om XD1E serien, der fik jeg at vide at de ikke ville få flere da Sharp har stoppet produktionen...... Dette undre mig meget hvis først afløseren kommer til sommer, da XD1E serien er Sharp's eneste 1080p LCD, hvilket vil tabe dem stor omsætning ikke at hae et på markedet?
Af MoobaS
#17158
Super rapport Rasmus

Jeg vil gerne høre mere til hvad dine indtryk af Toshiba's nye LCD TV serie. Jeg har haft kig på et 32C3030D, men ville lige høre om hvad respons der var at få på det...så del din viden :)

Til de interesserede er her et link til Toshiba's side om tv'et:Toshiba 32C3030D