Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#202426
Jeg ser det personligt ikke som en isoleret OLED konkurrence. Den brede forbrugergruppe køber ikke tv-skærm baseret på en skærmteknologi, men behov. Så jeg mener, at der er heftig konkurrence til OLED i form af LCD-skærmene. LCD skubbes nok ud af high-end segmentet, men hvis LG vil ud og konkurrere med OLED-TV på det brede marked, så skal de konkurrere med LCD-TV.

Mange mente jo også, at LCD ikke kunne konkurrere med plasma (som var den bedre teknologi på billedkvalitet) for en del år siden. Men det er jo modbevist nu :)

Hvis ikke LG kan/vil bringe priserne ned, så tror jeg OLED forbliver en nicheting indenfor high-end segmentet. Men LG siger, at de sigter mod det brede marked.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#202427
Dermed ikke sagt, at konkurrence indenfor OLED-produktion ikke er vigtig på den lidt længere bane.


Jeg læste i øvrigt for nylig, at kinesiske BOE nu kan producere et 4K OLED-TV panel. Men hvornår de kan starte masseproduktion, har de ikke kommenteret på. Og mon ikke de løber ind i samme udfordringer som f.eks. Samsung og andre.
Af flatnesdam
#202432
LG har efter sigende opfundet flere nye produktionsteknologier, som kan gøre OLED produktionen billigere. Disse teknologier vil finde anvendelse på den nye OLED fabrik som snart sættes i drift. Man er allerede i gang med at udvide kapaciteten på fabrikken inden produktionen er kommet i gang.

LG's målsæning er at OLED kun skal være 10 % dyrere end LCD. Men mon ikke det varer et par år endnu inden man er så vidt?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#202434
Jeg har lige skrevet lidt om de seneste meldinger omkring OLED fra LG.Display. Meldingerne kom ud overfor finansmedierne, så de er faktuelle og ikke blot markedsføring.

Jeg hører også, at 80% af de OLED-paneler som produceres, nu kan sælges. Det er ikke særlig længe siden de nåede 70%. Og som flatnesdam skriver, så er dette endda før den nye fabrik er oppe at køre :)
Af ramlas
#202436
Havde tænkt mig at købe et kurvet LED TV i år, men jeg venter altså til OLED kommer længere ned i pris - så 1-2 år, men det er værd at vente på:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#202442
Det er en sindsyg spændende udvikling det her. At OLED pludselig skulle få et moment, der gør det opnåeligt i 65" 4K for menneskepenge i 2014/15 havde jeg ikke lige set komme.
Af Mysen
#202472
Ja, gu er det spændende.

Jeg har ikke været pokkers interesseret i TV i den forgangne periode, hvor der har været fokus på UHD-udviklingen til et marked, hvor ikke engang 1080p er særlig udbredt. At OLED kan erhverves til menneskepenge, inden min koreaner brænder ud (7-9-13) det er virkelig en positiv og overraskede udvikling på tv-markedet. Især nu hvor plasma officielt er fortid, og specs og design dominerer markedet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203695
Den nye 55EC930V med webOS er nu helt nede på 3500 dollars i USA - og den er ikke engang i butikkerne endnu. Det er kun et par hundrede dollars mere de gamle, som vi har fulgt her i tråden :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203742
Det er lidt svært at få armene ned over hvor hurtigt prisfaldende på OLED følger efter hinanden lige for tiden :)

Hvem skulle have troet, at et OLED-TV kom under 20.000 midt i 2014.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 192