Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#16375
Hejsa allesammen

Jeg købte for godt 2 år siden et 30" dantax LCD TV. Efter ca. et halvt år begyndt jeg at få nogle store skygger på skærmen. Jeg har derfor henvendt mig til dantax, og havde det til reperation for en måneds tid siden. Jeg fik at vide at det var cigarretrøg, og at de kunne rense det for 700,-. Dette accepterede jeg, men da jeg fik TV'et tilbage var det stadig det samme. Jeg har så snakket med en masse folk derovre, og noget af det sidste jeg har fået at vide var at "Burn-in er et kend fænomen, så derfor dækker garantien ikke" og at "Hvis vores værksted ikke kan reparere det, så dækker garantien ikke". Jeg har stadig en åben korrenspedence med en fra Dantax, så helt afgjort er det ikke. Men jeg vil lige høre jer herfra panelet (høhø), hvad i synes? Burde garantien ikke dække dette? (det er inden for garantiperioden, og fejlen er blevet meldt til Dantax)

Billede1:
[img]http://img155.imageshack.us/img155/9527/billede1ks8.th.jpg[/img]

Billede2:
[img]http://img246.imageshack.us/img246/9094/billede2xl4.th.jpg[/img]

Billede2 med farvekorrektion (for at tydeliggøre):
[img]http://img246.imageshack.us/img246/5636/billede2medfarvekorrektkp3.th.jpg[/img]
Af cannavaro
#16376
I princippet er der jo intet der hedder garanti i købeloven, men 6 måneders formodningsperiode og 18 måneders reklamationsret..

Jeg kan ikke læse mig frem til, om du har tegnet en ekstra forsikring, men de dækker normat heller ikke Burn-ins

Den almindelige 2 årige reklamationsret dækker selvfølgelig heller ikke Burn In, men mon ikke en ekspert herinde fra kan give dig et godt råd..
Af Orthalis
#16377
Jeg har 24 måneders garanti. Ikke reklamationsret, men garanti.

Og jeg ved heller ikke om det rent faktisk er burn-in det der.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#16378
Det kan godt ligne cigaret røg, som har sat sig fast, men det kan også sagtens ligne støv. Jeg har før hørt om tilfælde, hvor konstruktionen af Tv'et gør det muligt for støv at trænge ind i skærmen og sætte sig på panelet. Dette er jo en klar produktionsfejl fra deres side, og ikke din. Så med mindre cigaretrøg går ind under en helt anden kategori, så burde du være dækket.

Burn in er meget usandsynligt. Det opstår kun i meget, meget sjældne tilfælde på LCD paneler, og det er almindeligvis et plasma fænomen. Derudover så synes jeg på ingen måde, at det ligner burn in.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#16381
Jeg synes bestemt heller ikke det ligner burn-in. For det første så kommer burn-in af et billede på skærmen, så hvis du skulle have "brændt" noget fast, så skulle det jo ligne noget ret veldefineret og ikke bare være grums. Burn-in på LCD paneler er bestemt ikke noget velkendt fænomen, så hvis de siger det er det åbenlyst nogle klaphatte (undskyld udtrykket). På plasma ja, på LCD nej! Burn-in på LCD kan som regel resettes hvis det endelig skulle opstå og ser slet ikke ud som det du ser på skærmen.

Lad mig lige forstå det her: har Dantax oveni hatten taget 700 kr. for ingenting overhovedet? Hvis de ikke har udbedret fejlen, så skal de vel ingen penge have?
Af Orthalis
#16391
Lad mig lige forstå det her: har Dantax oveni hatten taget 700 kr. for ingenting overhovedet? Hvis de ikke har udbedret fejlen, så skal de vel ingen penge have?
Tjah, sådan set ja. Jeg kunne desværre ikke checke om de havde udbedret fejlen, før jeg fik mit TV igen. Og for at få det igen, skulle de ha' de 700,- rensningen kostede. Jeg kunne så konstatere at det ikke havde hjulpet det fjerneste.
Af kenzo
#16432
Der er også garanti på reparationer. Har du kontaktet Dantax og sagt at det ikke er blevet bedre?
Af Orthalis
#16434
kenzo skrev:Der er også garanti på reparationer. Har du kontaktet Dantax og sagt at det ikke er blevet bedre?
Ja, det har jeg. Jeg venter på et svar nu. Jeg har mailet disse billeder til deres product manager, og han har meldt tilbage at han lige vil kigge på det. Jeg har dog ikke hørt noget endnu.
Af EE
#16962
Hvis jeg var dig ville jeg helt klart kontakte forbrugerstyrelsen! Det lyder helt urimeligt, og hvis rensningen ikke hjalp, så bør de da betale de 700 kr. tilbage. og hvis fejlen ikke skyldes at du har brugt fjernsynet "på en forkert måde", så har de ifølge købeloven pligt til at give dig et nyt! Faktisk kan du sige nej tak til reparation og sige at du vil have et nyt eller pengene tilbage. hvis de tilbyder et nyt kan du ikke forlange pengene tilbage, men hvis de ikke kan give dig et nyt så kan du forlange pengene tilbage! Men for at stå stærkere, så kontakt forbrugerstyrelsen!

Held og lykke og jeg håber at du får løst problemet og får et fjernsyn som igen virker!