Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#13793
Hej forum

Jeg arbejder på at lave noget medie-center til mine forældre, og har efter de gode råd her på forummet fået indkøbt et Toshiba 32WL66.

Planen var at det skulle forbindes til deres Mac Mini med et DVI-HDMI kabel. Dette fungerede fint den første dags tid, dog med det mærkelige problem at farverne nogle gange var alt for gullige. Dette kunne løses ved at rokke lidt på kablet i fjernsynets HDMI-indgang. Desuden skete der ind i mellem det at forbindelsen mellem computeren og skærmen tilsyneladende forsvandt, og eneste løsning var genstart af computeren. I bagklogskabens lys tror jeg dog bare at det var skærmens indbyggede standby-mode der trådte i kraft efter et stykke tid. Kan det passe?

Tidligere kunne jeg se Mini'ens opstartskærm i noget der lignede 640*480 opløsning, men nu får jeg ikke andet end blå skærm under hele opstarten. Jeg mistænkte mit DVI-HDMI kabel for at være i stykker, især på grund af problemet med de gule farver. Jeg er lige kommet hjem fra El-giganten med et nyt kabel, og det opfører sig desværre på præcis samme måde. !:(

Er der nogen der har gode forslag til hvordan jeg løser problemet? Kan det være indstillinger på skærmen der gør det, og kan man eventuelt nulstille dem på en eller anden måde?

Jeg har logget mig ind på Mac'en med VNC og kan se at den simpelthen slet ikke registrerer at der sidder en skærm i den anden ende, og derfor tror jeg ikke rigtigt at problemet kan skyldes forkert konfiguration af softwaren... Jeg er dog meget åben overfor forslag til ændringer her også.

Har Googlet som en gal, men uden den store success. I manualen til fjernsynet skriver de:
Although this television is able to connect to HDMI equipment it is possible that some equipment may not operate correctly.
Er der nogen der ved hvad det skal sige, og om det kan være det der har ramt mig?

De to DVI-HDMI kabler jeg har prøvet er et no-name fra Brinck og et hama fra El-giganten. Det gør vel ingen forskel om kablet er discount eller Monster-kabel med guld-stik?

Jeg har desværre ikke andre apparater med HDMI , så jeg kan ikke teste med andet end computeren og fjernsynet. Mini'en fungerer fint med en Sony-skærm med DVI-indgang...

Jeg er ved at blive sindssyg, så alt hjælp og forslag er meget velkomne! :)
#13820
Ok, så har jeg vist lært lektien. :o Det duer ikke at flytte rundt på DVI/HDMI-stikkene når computer og skærm er tændte. Løsningen var at hive strøm og skærmkabel ud af begge apparater og forbinde dem igen...

Så kommer næste spørgsmål. Er det rigtigt at det ikke kan lade sig gøre at få 1:1 mapping med 32WL66Z modellen? Jeg har søgt højt og lavt, men det eneste jeg har fundet er to tråde på recordere.dk der ser ud til at konkludere at det ikke er muligt. På den anden side siger http://pixelmapping.wikispaces.com/Toshiba+TVs at det kan lade sig gøre for 32WLT66. Er den model meget forskellig fra den jeg roder med?

Det er lykkedes mig at få Mac'en til at spytte "hjemmelavede" opløsninger ud, men dem jeg har prøvet resulterer alle i sort skærm på fjernsynet.