Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#13787
Undskyld for at lave endnu en tråd: hvad tv skal jeg købe.?

Men jeg kan simpelthen ikke finde et tv der opfylder alle min krav..
Så jeg håber i kan hjælpe mig med at finde et par tv som jeg kunne se nærmere på..

Mine krav:

Max. 19.000kr (men hvis jeg få et meget beder tv, kan jeg lægge et par 1000 mere).

Det skal bruges en hel del som computer skræm, da jeg skal bruge den til:
Testbehandling, billedbehandling, Internettet, lidt spil og mediecenter..
(jeg ved godt at jeg ville få et meget beder resultat hvis jeg investeret i en computer skræm,
men nu har besluttet mig for at fornyede mit tv). O_O

Den skal havde PIP (billede i billede).

Jeg har pt. Et 37 tommer tv og det passer godt til min stue..

Og selvfølgelig en god billede kvalitet.


Jeg har kigget en del på Philips PF9830 mest på grund af dens billede kvalitet, jeg har bare læst del test af den blandt andet her på siden at pc delen ikke var skærmens stærkeste side.
Så den er jeg gået fra igen..

Så jeg håber i kan hjælpe mig med at finde et par tv som jeg kunne kigge lidt nærmere på..
På forhånd tak 8)
Af Bronto
#13834
jeg skal bruge den til:
Testbehandling, billedbehandling, Internettet, lidt spil og mediecenter..
Self. skal skærmen have 1:1 pixelmapping, det giver næsten sig selv. Har selv en Medion skærm der bliver brugt til bl.a. internet, præsentationer mm. En af de ting folk ikke fokuserer så meget på, er om pixelstørrelsen bliver for lille, så en full-HD opløsning på et 37" vil give dig ret små pixels, og dermed meget lille, nærmest ulæselig skrift på f.eks. dette forum, blot du sidder 2 meter fra skærmen. Selv på en 40" i 1,5 meters afstand, er tingene meget små, og det endda med en 1360 x 768 opløsnnig.

Du bør derfor kraftigt se på din afstand til skærmen når du er på nettet eller ved billedbehandling, sammenlignet med den afstand du normalt ser TV på.

Til de fleste behov for TV, er 768 linier dog idag lige lovligt lidt, og det kalder vel på et ful-HD TV - og i så fald, så gå op i størrelse, ellers bliver alt ting meget små, på et par meters afstand. Endeligt er det de færeste grafik kort der kan vise 1360 x 768 sådan bare lige, så der er brug for et program, f.eks. powerstrip, til at få denne opløsning. De fleste moderne grafikkort har derimod 1920 x 1080 som standard opløsning. Endnu en grund til i dit specifikke tilfælde at satse på full HD native opløsning.

Hvis jeg selv skulle investere idag, så kig lidt på den Acer 42" LCD med full HD som SHG har til salg. Evt. kan du måske lave en fortrydelses aftale med dem hvis den ikke har 1:1 pixel mapping eller ikke er velegnet til pc iøvrigt. (kender godt købeloven, men det må være nemmere at lave aftaler på forhånd, så man slipper for at slås). Hvis det viser sig at den er god, kan du jo altid anmelde den hos dem, og dermed være med til at booste salget. Tror der er mange der har samme behov for PC skærm og TV som dig selv. Alternativt, så vælg en monitor med indbygget TV tuner - de fås dog ikke så store, så der er vi nede i ca. 24" - mener Samsung har en, men kan ikke huske navnet.

Du kan jo også kigge på Sharps modeller som alternativt, f.eks. LC42XD1E
der er på tilbud pt. for flatpanels brugere, og som ligger indenfor din prisramme.

Håber du blev klogere, eller forvirret på et højere plan ;-)
Af supersnegl
#13918
Tak for svaret.
Jeg vil prøve at finde en forhandler og se på det acer tv du snakker om.
Har også kigget meget på Sharps modeller, men de har desværre ikke PIP (billede i billede) på nogle af dem jeg har kigget på.

Kender du(eller nogle andre) noget til LG 47LB2R http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=305868
Jeg ved godt den er lidt over den max pris jeg har sat. Men den skulle vel klarere problemet med størrelsen og den skulle også klarer min pc behov, skulle jeg mene.? ;;)

Hilsen ham som ikke ved om han er blevet klogere eller ikke. På det højere plan. O_O
Men igen tak.