Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mulle
#13578
Hej,

Jeg har ved et tilfælde noteret, at NAD LCD fjernsyn har en kontrastskærm monteret, i samme stil som de CRT TV B&O producerede i gamle dage. På disse resulterede de, i mine øjne, i et glimrende billede, hvor sort blev "mere sort" og den naturlige billedrørsflimren blev mindre påtrængende. Omvendt så ved jeg ikke om denne skærm i virkeligheden blot formørkede billedet, med forringelse af farvekvaliteten som konsekvens. Samtidig så er en af LCD fjernsyn's få fordele jo netop at der ingen flimren er....

Er der nogen der har erfaring med LCD fjernsyn påsat kontrastskærm?

Derudover kan jeg, som far til to små børn, sagtens sætte pris på ideen om at have en glasskærm "udenpå", som nemt kan tøres af for støv og fedtfingre. Dette leder mig til mit andet spørgsmål: Hvor følsomme er LCD skærme (uden glasbeskyttelse) mod daglig påvirkning, som man vil opleve i et almindeligt hjem med børn og dyr? Jeg taler selvfølgelig ikke om direkte hærværk ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13600
En LCD skærm er ret imodtagelig overfor udefrakommende fedtfingre og farvelade. Hvis der er frygt for at ungerne kommer for tæt på TVet så vil en glasplade helt sikkert være en god ting, så der ikke kommer ridser i den ret skrøbelig coating der er udenpå plasticfronten af en normal LCD skærm.

Alm. køkkenrulle kan sagtens ødelægge fronten på et normalt LCD TV bare du kører det hen over den en enkelt gang, og jo flere gange du skal rengøre en skrøbelig plasticfront for fedtfingre, des større er risikoen for at du ridser den. Glas er lidt mere taknemmelig i den henseende.
Af Mulle
#13769
Til Yakken,

Tak skal du have! Jeg var ikke klar over, at der var så høj risiko.

Til alle,

er der nogen der ved, hvem der laver LCD fjernsyn med kontrastskærm? Kvaliteten skal være god! Dog maks 15k.

Grundet pladsen til rådighed samt min kones holdning til "husaltre", så må fjernsynet ikke være større end 32', hvilket, på godt og ondt, tvinger os over i LCD :((