Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af centric
#13424
Jeg skal have et større TV da mit nuværende 27" er for småt når jeg spiller på boxen hvilket udgør 50 % af tiden Tv’et er tændt.

Jeg har kigget i diverse tråde og TH42PV60 bliver ofte nævnt. Men det har for lav opløsning da jeg vil have 1280 x 720 som xbox'en kører med samt det er denne opløsning DR har valgt til HD.

Jeg er desværre meget design orienteret så Tv’et skal se godt ud. Derfor har jeg tænkt på at købe et Samsung LE-37R72B eller et LE-40S71B. De koster det samme og jeg er klar over R er bedre end S og at der findes teknisk bedre fjernsyn. Men vil jeg kunne se, når jeg er vant til mit cheap-aas 27" Prosonic hvor jeg finder billedkvaliteten tilfredsstillende?(I SU-øjne i hvert fald!)

Er 40” for stort når man sidder 3 meter fra skærmen? (Det er vigtigt jeg kan se selv de mindste ting på boxen, ellers dør jeg bare ;-)

Jeg har også kigget på 37WL66Z som også er interessant da mange anbefaler det, men Samsungs design trækker mest da anlægget er i samme stil. Jeg har dog forgæves forsøgt at finde ud af hvad forskellen er på: 37WL66Z / 37WL66ZS / 37WL66SG / 37WL66P?
Af Drunkenbrawl
#13425
mht afstanden af skærmen blev jeg oplyst af HIFIklubben at en 46# skal ses på 3-4 meter aftsand. optimalt.. så der er vist ingen problemmer med en 40# på 3 m. afstand. men hop ned i en butik og se med egne øjne. altid det bedste,!!

mvh Drunken
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#13426
Jeg har kigget i diverse tråde og TH42PV60 bliver ofte nævnt. Men det har for lav opløsning da jeg vil have 1280 x 720 som xbox'en kører med samt det er denne opløsning DR har valgt til HD.
Men hvis billedet alligevel er dårligere på en skærm med højere opløsning, hvad hjælper det så at den er højere?
Af centric
#13428
Rasmus Larsen skrev:Men hvis billedet alligevel er dårligere på en skærm med højere opløsning, hvad hjælper det så at den er højere?
At jeg ikke mister en masse værdifulde pixels når jeg (forhåbentlig) vinder over alle de andre på LIVE. Samtidig har jeg meget svært ved at forestille mig at scaleringen fra 1280 x 720 til 1024 x 768 kan komme til at foregå bare en smule smertefrit uden af alle tager 30 kilo på over natten.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#13435
At jeg ikke mister en masse værdifulde pixels når jeg (forhåbentlig) vinder over alle de andre på LIVE
Hvad med alle de pixels du mister udadtil ved forkert farvegengivelse, dårlig kontrast og lignende?

God billedkvalitet skabes ikke af opløsning alene. Bare lige for at understrege min pointe. En 1024x768 kan LET gengive et meget bedre billede end en 1920x1080 skærm, uanset hvilken opløsning du sender til begge skærme.
Af centric
#13440
Rasmus Larsen skrev:God billedkvalitet skabes ikke af opløsning alene. Bare lige for at understrege min pointe. En 1024x768 kan LET gengive et meget bedre billede end en 1920x1080 skærm, uanset hvilken opløsning du sender til begge skærme.
Helt enig! Men når du skal bruge skærmen til spil er det meget vigtigt at du ikke mister pixels. Teksten er i forvejen lille og modstanderne bliver ikke nemmere at se hvis de skal scaleres ned. (Dette er jo grunden til jeg skal have et større TV!)
Selvfølgelig er korrekte farver (inkl. sort) en fordel, men til spil er det jo ligemeget. Ingen ved jo hvordan farven på Master Cheif (Halo) ser ud da han ikke findes i virkeligheden. Så hvis mit TV rammer 2 % forkert vil jeg aldrig opdage det. Eneste minus er i mørke områder som ikke vil blive vist i samme detajlegrad som på et dyrere TV, men det rækker pengene ikke til :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#13441
Så hvis mit TV rammer 2 % forkert vil jeg aldrig opdage det.
Nu bør det ikke være en diskusion om opløsning, for du skal naturligvis prøve at finde en skærm, men jeg fortsætter nu alligevel lidt endnu. Ikke for at irritere dig, men fordi du misforstår hvordan et billede på et Tv i praksis afhænger af billedaspekter.

Dit citat er faktisk meget selvmodsigende, alene af den grund, at svaret er: jo! Hvis man skal sætte det i et lidt moderne sprog, så er der det der kaldes farveopløsning.

At farve gengives korrekt, har faktisk mere betydning end om du har en høj opløsning, fordi korrekt farvegengivelse bidrager til skarphed, detaljer mv.
Det er måske lidt difust at snakke sådan, fordi der ikke kan sættes tal på, men hvis du vender den lidt om, så kan du se det i forhold til dette spørgsmål: Hvilket Tv vil gengive dit spil bedst, når man tænker detaljegrad og forudsætningen er, at begge Tv har opløsningen 1366x768? Er det et Prosonic fra Bilka eller er det et Samsung? Og hvorfor?
Det er rent hypotetisk. Det behøver ikke at være disse to Tv, men det er mere for at illustrere forskellen på to Tv i to forskellige prisklasser.
Af centric
#13442
Jeg kan godt følge hvor du vil hen. Men det ændre ikke ved at TH42PV60 har en opløsning på 4:3 og alle de kilder jeg bruger er 16:9. (Xbox 360, digi-tv og HTPC).

Så enten får jeg aldrig brugt alle pixels, ellers vil billedet blive gengivet forkert fordi formatet er forkert. At Tv'et så er i stand til at gengive med de rigtige farver vil ikke ændre på at det vil se forkert ud.
Ikke for at irritere dig
Det gør du ikke. Jo flere indput jo bedre.

Men det kunne være rart hvis du også kunne komme med et bud på et TV i 16:9 på 37"-42" til 10.000. Gerne et med 1:1 pixelmapping og/eller digital tuner.
Det kan jo være du kender til et som er bedre end det jeg har fundet frem til, i denne meget forvirrende verden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#13481
Så enten får jeg aldrig brugt alle pixels, ellers vil billedet blive gengivet forkert fordi formatet er forkert. At Tv'et så er i stand til at gengive med de rigtige farver vil ikke ændre på at det vil se forkert ud.
Pixels i dette Tv er lidt aflange, så du får ikke et forkert format. Det er skaleren der tilpasser det.

Men hvis det ikke er interessant, så lad os prøve at holde os til de krav du nu har stillet: 37-42, 1:1 pixelmapping, 10.000.

10.000 begrænser naturligvis valget en del, men hvis 1:1 pixelmapping er vigtigt, f.eks. i forhold til at du også skal surfe på nettet fra en computer osv. så er plasma jo næsten også udelukket.
De to Samsung du har kig på kan opfylde disse krav. LGs serier har også 1:1 pixelmapping, men billedet er derudover ikke helt overbevisende.

Ellers synes jeg den absolut bedste skærm til dine behov, er Sharps XD1 serie. Med vores brugertilbud kan du lige nu få den til 13.999 med vægbeslag og fragt. Det er godt nok en del mere end dit udgangspunkt, men det er også en betydelig bedre skærm end de to Samsung du har kig på lige nu.
Af centric
#13524
Rasmus Larsen skrev:Ellers synes jeg den absolut bedste skærm til dine behov, er Sharps XD1 serie. Med vores brugertilbud kan du lige nu få den til 13.999 med vægbeslag og fragt.
Hvordan kan jeg bestille dette tilbud? Det er en rigtig godt tilbud! (B


Jeg er klar over fordelene (og fremtidmulighederne) ved XD1, men kan det retfærdiggøre de 2500 kr. ekstra når alle mine kilder er 720p og PV60 er 5" større? Hvad koster XD1 i 42"?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#13525
Jeg er klar over fordelene (og fremtidmulighederne) ved XD1, men kan det retfærdiggøre de 2500 kr. ekstra når alle mine kilder er 720p og PV60 er 5" større?
Ja det synes jeg godt. Specielt når det i så høj grad drejer sig om Mediecenter og spilkonsol. En af XD1 seriens forcer er HD gengivelsen.

Du kan læse mere om det tilbud jeg nævnte her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=2640
Af centric
#13526
Rasmus Larsen skrev:Ja det synes jeg godt. Specielt når det i så høj grad drejer sig om Mediecenter og spilkonsol. En af XD1 seriens forcer er HD gengivelsen.

Du kan læse mere om det tilbud jeg nævnte her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=2640
Mange tak for hjælpen!

- Selvom du ikke har gjort mit valg nemmere ;;)