Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hessi
#13261
Hej igen.

Jeg ville bare vide om der er så stor kvalitetsforskel på de forskellige indgange/interfaces at det kan betale sig at købe et grafikkort blot fordi det har HDMI med HDCP understøttelse?

Er kvaliteten så meget bedre gennem HDMI at det kan betale sig at købe kortet, der koster knap 1000 kr. og se HD video og DVD video via HTPC gennem HDMI i stedet for gennem VGA med onboard kort?

Alt skal ses på en Panasonic TH-42PV60EH.

Takker!

Hessi. :)
Senest rettet af Hessi 15. jan 2007, 10:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13266
Om det kan betale sig kommer vel an på hvilken værdi du sætter på kvaliteten. Og hvordan måler du kvaliteten ift. prisen pr. kWh?

Ja, kvaliteten fra et DVD-drev i computeren vil typisk være bedre end det du får ud af en DVD-afspiller, idet du har hele CPU'ens regnekraft til rådighed når filmen skal dekodes. Jeg tror dog ikke du vil få det store boost i kvalitet ved blot at skifte fra VGA til HDMI og hvis dette ydermere betyder at du skal købe et nyt grafikkort, så mener jeg ikke det er pengene værd.

En HTPC med VGA burde være rigeligt, men du kan jo lave eksperimentet - det lyder lidt som om du allerede har en DVD-afspiller og en HTPC? I så fald må testen være ligetil.
Af Hessi
#13269
Jo kan da godt teste forkellen mellem VGA og KOMPONENT og SCART og ANALOG, men ikke HDMI for kortet har jeg jo ikke og jeg har ikke tænkt mig at købe det for derefter at teste det og returnere det hvis det ikke er pengene værd. Det er spild af 100 kr.

Jeg ved godt det er meget subjektivt men det har vel også faktuelle og reelle kvalitetsforskelle...

Jeg er selv en lidt mere krævende bruger end den gennemsnitlige mainstream bruger, dog heller ikke supernørden med falkeøjne, så hvor stor (Tror i) ville forskellene være i mine øjne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13273
Den test jeg foreslår dig at lave involverer ikke HDMI - jeg mente at du skulle teste kvaliteten af en DVD fra DVD-afspilleren over scart vs. din HTPC over VGA.
Af Hessi
#13274
ja, forstod jeg godt.

Det kommer jeg da også til at teste, og mange tak for forslaget som jeg selv burde have tænkt på. O_O

Men jeg vil hovedsageligt gerne vide om der er stor nok forskel mellem HDMI og VGA til at købe kortet.

Derefter kan jeg teste mellem HDMI og alt andet eller VGA og alt andet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13275
Da dit TV kører i 1024x768 opløsningen vil du kunne skabe et ret godt billede alene med VGA kablet. Hvis du derudover ikke har noget imod at køre lyden seperat op til TV'et, så begynder der at være meget få argumenter for at benytte HDMI. Jeg tvivler på at du vil se nogen reel forskel mellem det digitale signal og det analoge signal i VGA kablet - opløsningen er ikke høj nok til at det burde have den store effekt.
Af Hessi
#13277
okay, men høre nogen sige at farvegengivelsen er mærkbart bedre via HDMI end VGA.

Umiddelbart tror jeg selv at jeg ingen forskel kan se mellem VGA og HDMI, men jeg har til dags dato ikke set noget via HDMI.

Jeg havde min bærbar med ned til Tape Connection og satte den til TV'et med VGA kable og det så super godt ud.