Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#13109
Yello!

Ingen tvivl om at mit 7 år gamle Philips 28" snart har udtjent sin værnepligt og jeg er da også så småt ved at sætte mig ind i fladskærme så jeg er i stand til at bevæge mig afsted mod fagre nye verden.

Både her og i et andet forum støder jeg konstant på indlæg om både den ene og den anden skærm, om opløsning, kontrast og farve.

Hvad jeg meget sjældent ser er en debat om teknologien i disse fjernsyn. Det virker som om alle er helt indforstået med at man selvfølgelig bruger tusindvis af kroner på et moderne fjernsyn - for derefter at anskaffe en ekstra strømslugende boks der muliggør afspilning af digitale udsendelser.

F.eks. har Samsung såkaldt "Picture-bridge" så man kan komme sit memorycard fra digitalkameraet direkte ind i fjernsynet og se resultatet af dagens foto-optagelser!? Hvor mange samsung ejere benytter denne feature? O-O

Kan nogen forklare mig hvorfor man ikke i højere grad kan få fladskærme med f.eks. indbygget harddiske, med wifi så der kan kommunikeres trådløst med det netværk mange alligevel har stående og sidst men ikke mindst: hvorfor pokker kan man ikke få fladskærme med indbygget dvb-c/s tunere??

Hvorfor synes alle at mene, at det hele er bedre med en analog tuner og en "Selector" boks i sortimentet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#13115
Kan nogen forklare mig hvorfor man ikke i højere grad kan få fladskærme med f.eks. indbygget harddiske, med wifi så der kan kommunikeres trådløst med det netværk mange alligevel har stående og sidst men ikke mindst: hvorfor pokker kan man ikke få fladskærme med indbygget dvb-c/s tunere??
For lige at svare specifikt på disse tre spørgsmål:

Harddiske: Det er ved at komme, men er behovet egentlig for dem? Vi har jo efterhånden så mange recordere med harddiske, at de kan en masse smart. Jeg er hvert fald helt sikker på, at jeg personligt ikke har brug for en harddisk i et Tv og fordi der er så stor forskel på brugerne bygger man det jo ikke ind i. Det skaber blot yderligere omkostninger.

Wifi: Det er også ved at vinde mere frem. Det er f.eks. noget Philips satser på, og det her synes jeg egentlig er langt smartere end en harddisk. Igen skal man jo tænke på, at det ikke kun er et netkort der skal indbygges. Det skal også udvikles software og og interface.

DVB-C og S er næsten håbløst. Distributørerne kræver forskellige ting fra tunerne og ingen af dem leverer det hele. Det er faktisk kun de dyreste der lever op til mange af de krav, som stilles. En person, der modtager kabel Tv er jo heller ingenlunde interesseret i at få en dvb-s tuner med i købet - om omvendt.

Ovenstående er nok logik, men hvis man ser det i forhold til en produktion og et salg, så giver det faktisk en hel del mening. :)
Af Olsen221
#13122
Ja, harddiske er der nogle som har. Harddiske og Fjernsyn er i mine øjne to gennemprøvede varer der faktisk ikke oplever den store udvikling.
Harddisken bruges vel først og fremmest til at optage programmer med som man af den ene eller den anden årsag ønsker at se igen.
Hvorfor placere den i en dvd afspiller når dvd afspiller faktisk gennemgår en rivende udvikling i disse år? HDtv og Blue-Ray er sikkert kun begyndelsen.. de får dårligt nok hdmi ind-/udgange i dvdoptagerne førend hdmi version 1.3 er udviklet osv osv.

Jeg har prøvet videoredigering både med dvdoptager og via computeren og det forekom mig langt nemmere at sidde ved en computer og redigere en optagelse end via en fjernbetjening til en dvd-optager.

Både harddiske, wifi og tuner kan jo sættes ind i et tv efter behov og ønsker. I Loewe f.eks. kan du vælge om du vil have harddisk samt hvilken type tuner du ønsker. Også Metz giver mulighed for valg af tuner ifm. køb.
Og ovenstående taget i betragtning er hverken Loewe og Metz så pokkers meget dyrere end andre fjernsyn.

Jeg ser ingen forklaring til at man nu gør nøjagtig de samme fejl som i hjemmecomputerens "barndom". Man kunne sagtens billigt opbygge et moderne TV i moduler - og vel og mærke moduler som kunne udskiftes ved behov. I stedet fylder de stadigvæk en analog tuner ind som alligevel snart bliver ubrugelig, ikk'?

Puha en omgang, beklager. O_O ;)