Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#12774
Jeg har efterhånden nået frem til, at det bedste valg til mine behov for et fladskærms-tv, må være Panasonic´s plasmaskærm i PV60E serien. Men inden jeg køber, ville det være lækkert med lidt input fra de af jer, der allerede har købt en af disse & har prøvet at tilslutte jeres pc til HDMI-porten.

Hvordan virker det, ser pc-vinduet ok ud & kan man læse tekst i en afstand af ca. 3 meter? Hvilke spil har I prøvet & hvordan var det?

Til sidst vil jeg lige spørge "profferne" om der overhovedet er nogen forskel på de to skærme udover størrelsen? De koster jo næsten det samme, så hvis 42" er lige så god som 37" kan man jo lige så godt vælge det store :-)

Alle kommentarer modtages med glæde, du behøver ikke at være ekspert, bare du ejer en af skærmene & har noget at tilføje er du velkommen :)
Brugeravatar
Af azrael
#12800
Jeg kan fortælle at begge skærme har samme opløsning (sådan ca. i al fald, idet 42" har 1024x768, mens 37" har 1024x720 iflg. Panasonic). Som generel pc-monitor vil jeg på det kraftigste fraråde anvendelsen, men mediacenter, surfing og gaming kan begge sagtens klare.
Af Soren41
#13040
Jeg bruger en bærbar til tekstbehandling osv. så det er ikke noget prob. men er der virkelig ikke nogen her på sitet der har prøvet at tilslutte en pc til deres Panasonic skærm?

Anyone? O-O
Af Yonzie
#13062
Altså... Nedenstående er oplevet med en Apple Mac Mini (G4) med et Radeon 9200 kort spændt for et 42PV60 via VGA. Jeg kan desværre ikke vælge noget der lugter af widescreen, udover 1920x1080.
1024x768 og 3 meter kan man fint læse normal tekst, uanset om man bruger 16:9 eller 4:3 mode. Billedet er godt, omend det flimrer*.
1280x960 er ikke pænt og teksten er en snas for lille til reelt at kunne læse det.
1920x1080 virker godt. Tekst kan kun læses med besvær hvis man læner sig fremad og kniber øjnene sammen (den er heller ikke særlig pæn). Der er (på mit setup) meget overscan. Dette kan justeres horisontalt, men vertikalt kan man kun justere højden (ikke størrelsen) og man ender derfor op med en stor luns af det nederste eller øverste af billedet der forsvinder.

Det skal i den forbindelse bemærkes at man sansynligvis vil få samme problem med overscan uanset om man kører DVI>HDMI eller VGA.
Jeg tror ikke man kan vælge Auto Aspect som ved normalt kildemateriale og derfor er det vigtigt at ens HTPC kan give et widescreen billede.
Så vidt jeg ved er nVidias drivere (til Windows) rimeligt interessante i den forbindelse, og det skulle være muligt at kompensere for overscan og den slags i dem.

* Billedet flimrer for mig (uanset om man bruger 60 eller 75hz da panelet kører 60hz). Ved normalt TV oplever jeg ikke det samme. Da netværket af en eller anden grund er underligt kunne jeg ikke lige teste om problemet også forekommer med videomateriale.
Det skal dog siges at det ikke er helt så slemt som at sidde ved en computerskærm (CRT) ved 60 Hz, omend det er tydeligt.
Jeg ved ikke hvordan du og dine har det med computerskærme ved 60hz, men store dele af befolkningen kan ikke umiddelbart se et problem - og så er der dem der får hovedpine af det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13070
Hvis man vil køre 1:1 pixelmapping på skærmen, så skal man altså ikke vælge en widescreenopløsning. Skærmen har jo ikke kvadratiske pixels, så derfor bliver de 1024x768 automatisk bredformat, idet hver pixel er bredere end den er høj. Det skarpeste billede må man vel få ved at køre i denne opløsning om end det vil blive strukket ift. hvad man ville se på en normal skærm, da opløsningen jo selvsagt er beregnet til et 4:3 billedformat.