Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kirneh
#1628
Nu går jeg så og venter på at få den nye fladskærm hjem (jubii).

Den kommer til at hænge på en væg hvor der ikke er andet. Anlæg og htpc flyttes ud til siden. Det skulle gerne give en rigtig flot væg :)

Mit spørgsmål er hvilken højde hænger man sådan en fætter i ?
Vi kommer til at side ca 4 meter væk.
Mit gæt vil være at underkanten af skærmen skal være ca i øjenhøjde. Ved ikke om det så kommer til at føles somom man sidder og kigger opad ?

Vi har 2 små børn, så jeg vil ikke hænge skærmen alt for lavt på vægen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1631
Normalt hænger man skærmen i den højde man ville have et tilsvarende CRT TV stående i. Dvs. noget nærmere jorden. Jeg kan godt se problemet med de små pilfingre, men at sætte underkanten nær øjenhøjde (vi nakker vel stående øjenhøjde?) vil komme til at se mærkeligt ud. Desuden skal du være opmærksom på at mange LCD-TV ikke har så gode vertikale betragtningsvinkler, så hvis du kommer til at se den alt for meget nedefra vil billedet meget hurtigt blive mørkt og du vil miste mange nuancer.
Af kirneh
#1636
Jeg mente faktisk underkanten af fladskærmen i øjenhøjde når man sidder ned. Det fik jeg ikke lige skrevet :)

Jeg skal jo nok bare prøve at sætte mig der hjemme og fornemme hvordan det vil være.

Tænkte bare der måske var nogle gode retningslinie r :)
Af dknia
#1688
Jeg går med præcist de samme overvejelser, bortset fra at vi kun har ét barn ;)

Indtil videre har jeg lavet en 1:1 papmodel af TV'et, som jeg så har prøvehængt på den væg TV'et skal ende på (ved brug af "Konsulentgummi" - det der blå der hedder Platstik, der virker som PostIt i modellervoksformat)

Jeg er gradvist kommet længere og længere ned ad væggen, så jeg tror jeg p.t. er der hvor selve panelets underkant er i øjenhøjde - altså med selve TV'et underkant under øjenhøjde.

Jeg tror i virkeligheden at den helt ideelle højde er siddeøjenhøjde i midten af panelet. Men det er ret langt nede for børnefamilier :o

Vi kommer i øvrigt nok til at have en reol under, så der skal rækkes lidt længere for vores 2½-årige pilfinger :p

Er der ikke nogen der allerede har fladskærme hængende der kan øse af deres erfaringer?