Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tchami
#11154
Hej,

Mit lille kollegieværelse skal pyntes op med et LCD tv, og der er desværre ikke plads til et 40", så derfor bliver det er 32".

Det skal være et Samsung, og jeg har kig på følgende fire modeller:

Samsung LE-32M71B, ca. 12.000,-
Samsung LE-32S71B, ca. 10.000,-
Samsung LE-32R72B, ca. 7.500,-
Samsung LE-32N71B, ca. 6.000,-

På papiret ser de ret ens ud, bortset fra at kontrastforholdet er væsentligt dårligere på S-modellen i forhold til de tre andre.

Umiddelbart er jeg mest fristet af N eller M modellerne, men kan man prismæssigt forsvare det? Det virker jo ikke umiddelbart som om der er den store forskel..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11157
Du har byttet rundt på priserne for N71 og S71 modellerne ;)

M71 og N71 minder på mange områder om hinanden. M71 er en af Samsungs topmodeller, men N71 er en model uden det der kaldes Smooth Motion.

Smooth Motion går ind og behandler billeder ved 100 Hz ved at beregne ekstra billeder. Det resulterer endeligt i mindre slør og et mere flydende billede - specielt ved panoreringer. Det har dog også sine ulemper, tydeligvis fordi algoritmerne til udregning af disse ekstra billeder ikke er perfekte.

R72 er baseret på samme panel som to ovenstående, men billedkvaliteten er dog en smule dårligere i min mening.

S71 kan jeg ikke anbefale, eller jeg vil i hvert fald hellere anbefale R72 hvis vi holder os til Samsung. Her synes jeg altså du får mere for pengene.

Hvis du er parat på at bruge de ekstra penge på N71 eller M71, så synes jeg bestemt sagtens det kan anbefales. På papiret er forskellene måske ikke store, men det kan sagtens ses i praksis. Hvis du vil holde dig i den lidt lavere prisklasse ved jeg, at mange er tilfredse med deres R72, selv om billedkvalitet ikke er i toppen for fladskærme.
Af Tchami
#11172
Ups, det har du da også ret i.

Tusinde tak for dit svar.

Det må blive N eller M modellen :)
Af Gaco
#11296
Hmm hvad betyder så de betegnelser B og W efter?
Af Paw Jørgensen
#11474
N og M modellerne er stortset ens, forskellen er den nye teknologi som samsung kalder 100Hz teknologi, som skulle få billedet til at flyde bedre, ind hvis det IKKE havde 100hz teknologien.

MEN.... Teknologien er ikke så god som man siger den er, der bliver mere efterslæb på hvis man har 100hz aktiveret ind hvis den er slået fra. så hvis du vil have en skærm med udseendet i orden og godt billede er det N71 du skal gå efter synes jeg, ud fra de modeller du har foreskrevet.
Foden og også til forskel, på N er den firkantet, på M er den Aflang-rund

Med venlig Hilsen PJ-Mariendaldetail.dk