Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Swea
#1401
Hey Rasmus og alle jer andre!

Jeg har selvfølgelig læst de forskellige indlæg og har søgt lidt rundt om info andre steder. Jeg leder efter lidt info omkring TV køb i min situation.

Jeg bor i Sverige og har digital tv. Den receiver jeg har har dog hverken dvi eller hdmi og det er vist ikke rigtig kommet på markedet endnu.

Jeg kan lade mig forstå at selv de helt billige LCD, Plasma osv har en rimelig dvd kvalitet, men at det specielt mht. analog signaler at det kan betale sig at købe et dyrere TV.

Så hvad gør jeg i min situation. Jeg leder efter et 32-42" fladskærm. Om det er plasma, lcd, backpanel osv er lige meget. Prismæssigt skal det være "det bedste til prisen". Jeg har i hvert fald på fornemmelsen at kaster man 5000 oven i et beløb som 10.000 får man en hel del ud af det, mens det samme vist ikke er tilfældet fra 15.000 til 20.000kr.

Nå men det var det spørgsmål :) Fjernsynet skal mest af alt bruges til dvdfilm og digital tv (mest fodbold) og et par gange om året tilsluttes den nok også computeren.

Lad mig endelig høre inden jeg går ud og køber det Sony Bravia TV som jeg har set mig alt for lun på (så vidt jeg ved mangler den dog pnp som jeg har lidt en drøm om er fantastisk, specielt til fodbold).

Tusind tak på forhånd.

Swea
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1403
Velkommen til!

Jeg har desværre ikke selv set Bravia modellen, men jeg vil kraftigt anbefale dig at få set TV'et med en fodboldkamp på skærmen idet jeg har haft dårlige oplevelser med andre modeller fra Sony. Betragtningsvinklerne på Sony's TV (og fladskærme generelt) har også en tendens til at være meget snævre, selvom de skriver anderledes i specifikationerne, så det bør du også se efter i sømmene.

Af alternativer til Sony i 15K klassen er Samsungs LE32M61B som har et fornuftigt billede der overgår den ældre 51B model betragteligt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1406
Når du allerede har digitale signaler, så er der hvert fald en del at hente på mange Tv. Jeg har flere gange set selector signaler (TDCs digital løsning) og selv på lidt ældre skærme står tv signalerne utrolig godt.

Hvis du er mest hooked på en fladskærm, så synes jeg du skal gå efter det. Der findes selvfølgelig også gode alternativer som f.eks. bagprojektions-Tv, men pga. den begrænsede levetid på 1000-6000 timer, kommer der ekstra omkostninger oven i senere hen - specielt hvis man ser meget fjernsyn.

Du snakker lidt om en BRAVIA model. Er det Sony KLV S40A10E? Jeg har set det flere gange nu og er generelt ret begejstret. Det giver et godt billede, men det kræver lige lidt indstilling før det er optimalt. Og så er det baseret på de nye S-PVA paneler ligesom de nye Samsung skærme (den serie yakken nævner).

De to Tv er, uanset hvordan man vender den, noget af det hotteste lige i øjeblikket indenfor LCD-TV. Der er så også Philips 9830 serie, som er helt fantastisk og måske JVCs nye 60 modeller, men vi snakker disse tv hvis du vil have en rigtig god billedkvalitet til pengene.
Af Swea
#1608
Tak for de gode svar.

Jeg forstår det sådan at idet jeg har digital signaler kan jeg "nærmest" vælge og vrage?

F.eks. vil jeg få noget ud af at vælge den nye model i Sony serien kontra de gamle modeller? Det virker somom deres Wega forbedring handler om analog signaler mest af alt?

Nu mere man læser nu svære bliver det sgu. Nu læser jeg omkring LG og at de er de eneste med 1-1. Og så er der en anden på dette forum der snakker om 14:9. Puha det hårdt arbejde at ville købe en fladskærm.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1616
Du kan hvert fald nå en del forbedring over det meste af linjen.
F.eks. vil jeg få noget ud af at vælge den nye model i Sony serien kontra de gamle modeller? Det virker somom deres Wega forbedring handler om analog signaler mest af alt?
WEGA kan også forbedre digitale signaler, specielt fordi de stadig er i en for lav opløsning og fordi de også er komprimeret.

NU hvor du siger de nye og gamle tænker du så på V serien kontra S serien eller helt tilbage til de gamle modeller?

Du vil stadig kunne opnå langt bedre billeder ved at vælge topmodellerne, for der er jo mange aspekter, som f.eks. kontrast, farvepræcission osv.