Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sidelmann
#1360
Hej

Jeg står foran at skulle købe nyt tv, og havde tænkt mig et lcd, men er nu kommet i tvivl pga af dette:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=408058

Jeg har kigget på

Philips 32PF9830/10

Panasonic TX-32LX500

Samsung LE-32M61


Skal man vente til de næste generationer kommer eller... Er pludselig kommet meget i tvivl.
Brugeravatar
Af xt0m
#1361
Det eneste jeg lige umiddelbart har at indvende mod artiklen er, at der ikke klart redegøres om der er tale om Plasma eller LCD-teknologier - med sidstnævnte synes jeg netop ikke jeg oplever kvalitetsproblemer.. :o
Af Bronto
#1362
Som med så meget andet hardware, falder prisen samtidigt med at kvaliteten stiger. LCD og plasma skærme i store størrelser til TV brug er endnu så nyt på markedet at store prisfald må forventes. Skærme på 32" er så småt ved at være "mainstream" for LCD markedet, forstået på den måde at det er i dette segment priserne er ved at være nede i samme prisklasse som da 32" CRT skærmene begyndte at komme frem. Størrelser over 32" er endnu ikke nået en volumen produktion der gør priserne attraktive for den "almindelige" forbruger, men det vil givetvis ændre sig i 2006, da mange producenter er ved at være klar med volumen produktion på 7g fabrikkerne til netop de store skærme. Personligt vil jeg foretrække at undvære 32" modellerne og springe direkte på en 37" eller 40" (fra en 28" CRT) når de er klar til salg for den almindelige forbruger - dvs. priserne skal ned omkring 10.000,- Det må være mere end nok for et TV / PC-skærm. Jeg vil tro at en 32" der idag ligger på ca. 12.000,- er faldet til det halve omkring juletid næste år. Der vil de være ved at være fortrængt til fordel for de større modeller.

Hvis du tager et kig i forretningerne, og snakker med folk der har investeret i 32" LCD skærme, så er forventningerne til skærmen som regel noget højere end realiteterne. Mange skærme giver et klart og roligt billede fyldt med detaljer, men også detaljer såsom støj står meget klarere, og giver dermed samlet set et dårligere TV billede. LCD mangler kontrast og evnen til at vise sort - men udviklingen går den rigtige vej, og jeg er sikker på at vi om en generation eller to af LCD paneler vil se en kvalitet på linie med CRT / plasma, så her er endnu et incitament til at vente. Hvorfor dog investere 10.000 eller mere for at få et TV givetvis i samme størrelse som dit hidtidige, men med et dårligere billede?

Et helt andet aspekt som folk ser ud til at glemme i fokuset på "hvilken (af de nuværende) modeller skal jeg vælge" er de tekniske specifikationer. Jeg vil ikke selv springe på en skærm med sølle 1366 x 768 punkter, når nu HD-TV formatet foreskriver 1920 x 1080. Skærme i denne opløsning er stærkt på vej, og flere af de store producenter barsler med modeller med "True HD" istedet for deres bavl med "HD-ready" (HD-ready min bare ... der skal alligevel investeres ekstra i en digital tuner når digitalt TV slår igennem om få år).

Så med mindre du har tænkt dig at ærgre dig gul og grøn over dit køb allerede om et år (tro mig, du vil ærgre dig), så ville jeg nok vente til markedet er lidt mere modent. (Nogle vil måske påstå at så kan man jo vente til evig tid - og det er sikkert rigtigt, men hvorfor dog ikke i det mindste vente til nogle minimumskrav er opfyldt)

Mine minimumskrav til en skærm vil være:

1) True HD opløsning - og 1:1 pixelmapping ved pc tilslutning til DVI (ingen skærme opfylder det krav - ihvertfald ikke skærme der fås i handlen idag, men Acer og LG har muligvis et par kandidater i støbeskeen der kommer til foråret, eller måske før)
2) Væsentlig bedre skalering af TV signaler (som givetvis vil være at finde pga. den højere opløsning og dermed mindre pixelstørrelser på skærmen) - herunder også en god visning af middelmådige VHS bånd
3) Overvej om ikke mindst 2 HDMI indgange burde være standard. De kommende DVD afspillere / optagere er istand til at skalere til HD og har HDMI, men så mangler man jo en HDMI til sin digitale tuner, kabel TV boks der sender HD eller lignende.
4) Indbygget digital tuner hvis man vil benytte de jordbaserede antennesignaler (mange firmaer laver idag to udgaver af deres TV, f.eks. Philips 5320 serie, som også findes i en 5320D med indbygget digital tuner) - disse sælges f.eks. i Sverige, hvor man er på vej over på digitale signaler. Køber du et TV uden, kan du sagtens risikere at skulle lave en ekstra investering - og så har du lige pludselig endnu en fjernbetjening at holde styr på, til den ekstra tuner
5) og sidst men ikke mindst - en pris der er til at betale

(Når jeg engang har investeret, skal jeg nok vende tilbage med mine erfaringer)

Uanset hvor længe du venter, vil der altid være et bedre tilbud i næste måned. Mit råd er derfor: Vent til du reelt set har behov for et nyt TV, eller til det indhold der sendes reelt vil have gavn af at blive vist på en LCD skærm. Det TV du køber idag kan du til næste år få til det halve........ Hvis du spørger igen om et år, vil du givetvis få et lidt mere nuanceret svar, og om 3 år vil LCD givetvis have overhalet CRT (og for den sags skyld også plasma) - så til den tid vil svaret bare være: Køb det du synes bedst om.....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1373
Jeg er enig med Bronto på mange af punkterne og som jeg har diskuteret i flere af nyhederne her på det sidste, så sker der noget mere når LCD producenterne får 7G, 8G og 9G fabrikker op. Det har nemlig en stor betydning for store skærme på over 40 tommer og ikke mindst priserne på skærme i de fleste segmenter (også 19-26 tommer).

Forbrugerstyrelsens test skal du dog ikke lægge så meget i. Først og fremmest, så tester de mange gamle skærme og derved er deres konklusion, som nu har skabt katastrofeoverskrifter i flere aviser, også forkert. Man kan ikke konkludere noget generelt om markedet, hvis man også udelukker de modeller, som ligger i toppen; herunder også nogle af dem du kigger på. Der er nemlig en betydelig forskel i billedkvaliteten.

Men hvis du står og skal bruge et nyt Tv nu, så synes jeg sagtens du kan tage skridtet. Senere hen vil du så skulle have et nyt Tv igen, men herhjemme har vi da heller aldrig haft et CRT-TV i mere end 3-5 før vi gerne ville have nyt. (jo i vores sommerhus og soveværelserne, men det tæller ikke med).

Det du skal se frem til, hvis du venter, er primært følgende punkter:
-1920x1080 opløsninger og understøttelse af 1080p signaler
-LED baggrundssystemer (de er allerede begyndt at vinde frem og så er den teoretiske farveunderstøttelse allerede over den for SED, som bliver blæst op mange steder).
-Indbyggede tunere med anden understøttelse af komprimeringer (kan sagtens købes separat)

Men alt sammen er noget du selv skal tage stilling til. Hvis du står og skal bruge et nyt Tv nu, så ser jeg ikke nogen grund til at vente, men hvis du blot er fristet og ikke behøver et nyt, så er der skam en masse, også helt grundlæggende ting, som du kan se frem til.

Læs lidt mere om udviklingen her:
Her diskuteres prisudviklingen:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Den her supplerer:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Lidt om HDTV:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

LED med relaterede nyheder:
http://www.flatpanels.dk/teknologi.php#16

Skridtet mod flere og større 1920x1080 skærme skal blandt andet også realiseres ved LTPS:
http://www.flatpanels.dk/teknologi.php#17

EDIT: Jeg har ændret din overskrift til små bogstaver, så det ikke ser ud som om du råber ;)
Af Sidelmann
#1376
Jeg takker for to super gode svar, som har givet mig ro i sjælen.

Som I fremlægger det, så må jeg vente lidt og beholde mit MX 8000.

Jeg siger mange tak, det var super.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1378
Når tiden kommer kan du jo smide en ca. salgspris for dit MX8000 - jeg kender et par stykker der nok er interesserede hvis prisen er rigtig.
Af fnuller
#1390
"Skal man vente" det er jeg efter hånden kommet frem til jeg har nu kikket på flere forskillige plasma og LCD og kvaliteten er jeg ikke imponeret over. Er der så et jeg syntes er over middel i billede kvalitet koster det en bondegård, vis man venter mellem et halv til et helt år får man meget mere for sine penge plus en bedre kvalitet på billede side som jeg syntes halter i forhold til billedrørs tv.
Det er bare blivet min mening.
Af AndreasThomsen
#1391
Tror du vurderer forkert hvis du mener billed kvaliteten er bedre på alm billedrørs tv. Det der sker er nok at du bedømmer plasma/lcd skærmene med et tv signal eller lignende, prøv at smid en hd kilde til, så skal du se løjer.
Af |EPO|
#1393
På ventespørgsmålet vil jeg udlægge mit svar på følgende måde:

Hvis dit gamle CRT-TV stadig er i fin stand, så kan du jo sagtens vente lidt endnu til vi måske får lidt mere gang i HD. Desuden udvikler teknogien/-erne sig jo konstant, så du kan altid vente et halvt år og få et bedre TV til samme pris.
Derimod kunne man jo med fordel overveje en fladskærm, hvis det gamle CRT-TV begynder at opføre sig sært, da disse efterhånden udgør en stadig mindre del af markedet - og det vil blive sværere og sværere at få de rette komponenter til dem.
Jeg ved da, at B&O har stoppet deres produktion af billedrørs-TV.

Som sagt: Man kan altid vente og få noget bedre.
Af Virgilen
#2523
Rasmus og Bronto:

Er der noget nyt omkring de minimumskrav i stiller. Er skærmene ved at komme på markedet, kommer de om et haævt år, eller hvor lang tid kan vi forvente der kommer til at gå?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2540
Mange af de kommende skærme ligner hvert fald potentielle "minimumstilfredstillere", men vi må nok vnete med at konkludere alt for meget før vi får dem at se. Der skulle gerne lanceres en del nye skærme i løbet af 2. kvartal i 2006.
Af Bronto
#2982
Et TV der har nogle af de minimumskrav der er stiillet op:

Acer AT3705-MGW

http://www.acer.dk/acereuro/page4.do?da ... 3778939824

37"
1920x1080 opl. (dog ikke specificeret 1080p)
Indbygget DVB-T tuner
HDMI og DVI (men kun een HDMI)

Ekstra feature: Indbygget mediaplayer (med afspilning af indhold fra pc'ere via trådløst netværk)

Mangler: Afspilning af MPEG4 via tuneren (medieafspilleren understøtter det dog), LED baggrundsbelysning, specs på panel ser "gamle" ud.

Har dog ikke set det på markedet endnu - listet hos diverse forhandlere, men ingen ser ud til at have det som lagervare, så har ikke set det i praksis. Pris: ca. 15K

Ifølge Rasmus er Acer dog på vej med nye modeller, men taget i betragtning den tid det har taget 3705'eren at komme på markedet, tror jeg det ligger mindst 1/2 år ude i fremtiden.

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

(der er et link til en anmeldelse af det i kommentaren til nyheden)

Men ellers så følg med i tråden 1920 x 1080 tv, der lister flere og flere modeller med 1:1 pixelmapping

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=233
Af Emaguina
#3008
Fandt dette i HDTV forum på recordere.dk

Lidt langt, men meget lærerigt og der går vist lidt tid inden der kommer HDTV til alle.

Jørn Tuxen fra DRs teknologiske stab forudser at HDTV vil blive indført i Danmark i løbet af få år - og at vi skal have en udrulningsplan klar allerede til RCCs frekvenskonference i 2006.

- Det er to år siden at mine kolleger i Sverige blev opmærksomme på at TV-stationernes billedkvalitet ikke er god nok til de flade skærme, siger Jørn Tuxen, - og de tog derfor emnet op i EBU - European Broadcasters Union.

Tuxen er seniorkonsulent i DRs teknologiske stab og han har i de seneste 28 år arbejdet med test af udstyr og projektering af stationens produktionsanlæg.

- Vi har hidtil regnet med at 2-3,5 Mbit/sek er tilstrækkeligt til satellittransmission. Men på fladskærmene ser det direkte dårligt ud, og vi må derfor regne med at skulle opgradere bitraten til 6 Mbit.

Markedet driver udviklingen
Det er som bekendt indholdet der driver markedet, for satellit- og kabeloperatørerne har kun en forretning hvis de har et indhold som deres kunder vil se. Man taler om at "Content is King".

Med den nye teknologiske udvikling går Jørn Tuxen skridtet videre og siger at "Consumer is King", for med fladskærmenes indtog er det ikke nok at indholdet er i orden, det skal også have en teknisk kvalitet der matcher skærmenes ydeevne.

- Fladskærmene er progressive mens vores signaler er interlacede, og alene dér har vi et kvalitetsmæssigt problem når der er hurtige bevægelser i billedet, f.eks. ved sportstransmissioner. Desuden har PAL-signalet en opløsning på 720 x 576 pixels og det er for lidt i forhold til de bedste fladskærme som sælges i dag.

Jørn Tuxen påpeger at priserne på fladskærme falder med ca. 20% om året og at kvinderne, der jo står for hjemmets indretning, kan lide den nye type TV.

- Kvinderne vil ha fladskærms-TV på grund af designet, forklarer han, - og mændene sætter pris på det store billede og den høje billedkvalitet. Men når mændene opdager hvordan TV-udsendelserne tager sig ud i den store størrelse så vil de forlange en højere sendekvalitet.

Europas HDTV-format
For virkelig at udnytte de store skærme skal vi derfor have HDTV i Europa, men det er endnu ikke endeligt besluttet om formatet skal være 720 x 1.280 progressive, eller 1.080 x 1920 interlaced, forkortet til 720/50p og 1080/50i.

- 1080-formatet er bedst til faste billeder, erkender Jørn Tuxen, - men så snart der kommer bevægelse i billederne bliver der problemer med kompressionen af de interlacede halvbilleder. Populært sagt giver 1080i giver en svingende billedkvalitet mens 720p giver en konstant billedkvalitet.

Tuxen er opmærksom på at der er tanker fremme om et progressivt 1080-format, men han er afvisende overfor ideen:

- 720p rammer lige ind i hjertet på forbrugeren, for der er trods alt en grænse for hvor store fladskærme der er plads til i hjemmene, og praktiske erfaringer i EBU-kredsen viser at man får mere billedkvalitet med 720p end med 1080i.

Afvisningen af 1080p skyldes dog også at et så kraftfuldt format vil byde på store tekniske og økonomiske problemer, alene af den grund at den nuværende HD-SDI-standard kun giver plads til ukomprimeret 720p og 1080i. Et ukomprimeret 1080p vil simpelt hen kræve dobbelt så megen båndbredde og derfor en helt ny standard.

Jørn Tuxen er dog ikke i tvivl om at der vil blive udviklet produktionsudstyr til 1080p, og også til endnu kraftigere formater. Men han mener at disse formater må overlades til filmbranchen, der har "penge nok". Det sidste begrunder han med at overgangen til digital produktion vil medføre store besparelser i filmindustrien. Og desuden er det jo livsvigtigt for filmfolkene at levere et produkt der kvalitetsmæssigt er bedre en TV.

DRs konkrete planer
DRs holdning til HDTV er altså ubetinget positiv. Men der er endnu ikke nogen fast køreplan for indføringen af high definition i Danmark.

- I første omgang skal vi i gang med at producere udvalgte programmer i HD, forklarer Tuxen, - og det vil ske efter en såkaldt Ø-strategi hvor postproduction foregår på isolerede redigeringscomputere der ikke indgår i DRs generelle, netværksbaserede prodktionsflow som vi netop er ved at udbygge.

- Lige nu forholder vi os dog afventende, for et af målene med udflytningen til DR Byen er at vi skal arbejde båndløst, og stort set alt optageudstyr til HD er i dag båndbaseret.

Tuxen understreger dog at DR Byen er forberedt til high definition, for alle de nye videomiksere kan softwareopgraderes til HD, og SDI-nettet er allerede fra starten HD-SDI fordi en efterfølgende opgradering ville være alt for dyr.

- På kamerasiden kan vi se at priserne falder voldsomt, og vi har derfor valgt at vente med indkøb af HD-kameraer, siger han.

- Men til næste år afholder RCC en frekvenskonference hvor alt vil blive taget op til genovervejelse, og til den tid skal vi derfor have konkrete planer klar så Danmark kan stå stærkt i forhandlingerne om den nye frekvensfordeling. Omfordelingen af frekvenser omfatter mastbaseret TV i hele Europa plus dele af Afrika og Asien, og den skyldes digitaliseringen af sendenettet, samt et krav om mere plads til bl.a. mobiltelefoni.

DR satser "jordbaseret"
Sidst på året vil det digitale sendenet kunne tages i brug i Danmark, men det er endnu for tidligt at sende HDTV:

- Med den MPEG-2 kompression vi anvender i dag er der kun plads til en enkelt HDTV-kanal pr. mux, og da vi i første omgang kun har en enkelt mux så vil en HD-kanal lægge beslag på hele kapaciteten, forklarer Jørn Tuxen.

- Men vi går alligevel 100% ind for den mastbaserede transmission, for vi er trætte af at være afhængige af satellitoperatørerne og alle problemerne med modtagekort der ikke fungerer i settop-boksene. Så i fremtiden bliver satellitterne en sekundær transmissionsform for DR.

Begrebet "mastbaseret transmission" er i øvrigt relativt nyt, for traditionelt har man brugt ordet "jordbaseret", som stammer fra den engelske betegnelse "digital terrestrial transmission". Jordbaseret skal naturligvis forstås i forhold til satellitbaseret, men det har vist sig at mange forbrugere misforstår begrebet og tror at de jordbaserede signaler løber gennem jorden. Så hos DR foretrækker man nu at tale om "digital mastbaseret transmission".

Blå bog: Jørn tuxen
Jørn Tuxen har arbejdet 28 år hos DR hvor han bl.a. har været med til at indføre satellittransmission til sendemasterne, satellittransmission af DR2, digitalisering af nyhederne, og netop nu digitalisering af den øvrige programproduktion.

Jørn Tuxen er DRs repræsentant i EBU, European Broadcasting Union. Fra 1. januar fungerer han som formand i EBU TQU, Television Quality Evolution.

Tidligere i ansættelsen har Jørn Tuxen bl.a. været laboratorieleder med ansvar for test af udstyr.

Jørn Tuxen er uddannet civ.ing. med speciale i elektronik. Før han kom til DR arbejdede han syv år hos Storno med produktion af privatradioer.

Fakta om DR og HDTV
Ifølge EBU vil broadcasterne møde HD indenfor 2-3 år. "Mødet" skyldes at forbrugerne investerer i store fladskærme, og at man til den tid desuden vil kunne købe "DVD"-skiver i HD-kvalitet. Afspillerne vil næppe koste mere end 500-1.000 kroner.

Om 2-3 år vil MPEG-4/H-286, kompressionsstandarden være klar til praktisk anvendelse. Dermed vil kravet til båndbredde blive halveret så der er plads til to HDTV-kanaler pr. mux. Der er dog endnu nogle forhold som skal afklares med indholdsleverandørerne (Hollywood etc).

I 2006 afholdes en RCC frekvenskonference hvor frekvensfordelingen i hele Europa plus dele af Asien og Afrika tages op til nyvurdering. DR vil slås for at få plads til HD fra sendemasterne, og stationen skal derfor allerede til den tid kunne producere, gemme og genbruge optagelser i high definition.

DR Byen er forberedt til HDTV: Infrastrukturen er HD-SDI og de nye videomiksere kan softwareopgraderes til HD.

DR går ind for 720p som HDTV-format på basis af tests hos bl.a. BBC, RAI og SVT hvor svenskeren Lasse Haglund har gjort et stort arbejde.

- I løbet af 2-3 år vil broadcasterne i Europa blive mødt af massive forbrugerkrav om bedre billedkvalitet, forudser Jørn Tuxen fra DR. - Det skyldes dels det eksplosive salg af store fladskærms-TV, dels at man til den tid vil have "HD-DVD"-skiver og tilhørende afspillere der næppe koster mere end 500-1.000 kroner.