Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndreasThomsen
#1506
Jeg har været i HifiKlubben i kolding for nylig, og der har de altså M61 både i 32" og 40"...så kig derned igen, de havde det for 1 uge siden da jeg var dernede.

Jeg er røv ligeglad med tv signal, så køber LG, men er der nogen der kan finde ud af om skærmen har progressive scan ? jeg har læst nogen steder at der står PAL progressiv: NO, hva skal det betyde ? Skal skærmen ikke have progressive scan for at køre 720p? Da p'et står for progressive efter min information.
Af AndreasThomsen
#1507
En side hvor LG skærmen kan købes billigt ville heller ikke være af vejen. Gerne i tyskland.

Og så vil jeg gerne vide om man skal betale noget ekstra hvis man bestiller fra tyskland, evt moms ? da de jo kun har 16%?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1509
Alle signaler i fladskærme konverteres til progressive. De kan ikke vise interlaced og sådan er det for alle digitale displays. Derfor vil du heller ikke få problemer med at afspille 720P materiale =)
Og så vil jeg gerne vide om man skal betale noget ekstra hvis man bestiller fra tyskland, evt moms ? da de jo kun har 16%?
Jeg ved ikke lige hvor du kan købe den, men du vil ikke blive opkrævet diverse gebyrer osv. Hvis butikken sælger meget til Danmark så skal de betale dansk moms, men det kommer jo så oven i prisen. Du kan nemt selv bestille fra Tyskland, de fleste steder gøres det bare med forudbetaling.
Af AndreasThomsen
#1511
Så virksomheden skal jo self opkræve det med det sammen? Har lige sendt dem en mail, og jeg røber ikke mit sted, hihi, de har nemlig ikke mange på lager. Såhh...hehe
Af rane
#1537
Andreas,

ok det er så ca. en måned siden jeg var i Hifiklubben i Kolding. Kan være jeg tager et smut derned i næste uge igen så.

Var også i Elgiganten idag og så LX2R in-action. Skod tv-signal som forventet men det er vist meget normalt i den slags butikker. Ellers var der fuld knald på The Rock i en actionfilm, både via HDMI og alm. scart. Dog med 2 billige dvd-afspillere. Men HDMI så da helt godt ud. Eneste irritationsmoment var de grå sidebjælker som man desværre ikke kunne ændre til sort farve.

Igår var jeg i Mediamarkt og sammenlignede Philips 9966 32" LCD og Samsungs M51. Igen synes jeg at Samsungen ikke var helt så skarp som Philips - og det mest irriterende var at der ikke var en 14:9 billedeindstilling. Der var stort set kun 4:3, 16:9 og nogle andre widescreen indstillinger hvor folk stadig havde brede hoveder. Noget af en skuffelse, må jeg indrømme.

Så er tilbage ved square 1 igen...enten LGs LX2R, Samsung M61, Philips 9967 eller Sonys nye 42" bagproj. som jeg ikke har fået set in-action endnu. Damn det er hårdt :(
Af AndreasThomsen
#1538
Ang tv signal: Jeg vil sige at man må ikke købe hdtv efter alm tv signal, det er jo synd. Det kan da være ligemeget om det gamle tv signal er godt eller dårligt. Det er self lidt træls at se på nu...men alligevel, jeg synes skærmen bør købes efter kontrast, respons osv, og så hvordan dette ser ud i virkeligheden, og så self hvordan tilslutningsmulighederne er. Derfor er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan tv signalet er, og derfor køber jeg LG (nok imorgen, whooo). Men det her er self bare min mening, men jeg køber ikke for historien, køber for fremtiden...hehe

Hvis jeg var dig og havde råd til M61, så købte jeg det, jeg synes fanme det er godt. Da jeg så det i HifiKlubben med et hdtv billede var jeg helt væk, det så godt nok godt ud, men ved self ikk hvordan alm tv osv ser ud. Men det så godt nok godt ud, og jeg synes at designet er helt vildt, men det koster jo også noget mere end LG tvet, og det er derfor jeg ikke køber M61, har jeg ikke råd til :D
Af rane
#1543
Jeg synes at det nuværende tv-signal stadig er en vigtig faktor når man skal købe fladskærm. ALLE hd-ready fladskærme vil jo kunne vise et fantastisk billede hvis der bliver sat HD-klips på - og dermed straks få den enkelte til at savle og hævde at dette er tv'et man skal have.

Hvis man udelukkende går efter de bedste specs som kan fremtidssikre mht. HDTV...kan man ligeså godt vente til HD bliver mere udbredt i Danmark :)

Iøvrigt...kender I til LG's (tilsyneladende) nye topmodel som erstatter LX2R? Den hedder LP1DA og har næsten samme specs, dog har den en ny XD-engine, memorycard 12-i-1, DVB-T og andre småforbedringer. Koster ca. 1500 euro i de tyske netbutikker, men kan ikke umiddelbart finde tests eller erfaringer med skærmen :/
Af AndreasThomsen
#1544
Kender den ikke, men denne kunne netop have bedre tv signal da der er en ny engine i....

Men vil bestemt ikke sige man bare kan vente, der er jo mange andre grunde til at købe fladskærm:

Xbox 360 (en af mine grunde)
PC signal (en af mine grunde)
Blære effekt (en af mine grunde)
Det fylder ikke så meget (en af mine grunde)
TV signal (skider jeg på)

hehe....der er sikkert flere....
Af rane
#1545
Er da generelt enig med dig - ellers kan man jo vente konstant :)

Den LG 32LP1D ser faktisk lige så lovende ud end LX2R. Ny teknologi og det bedste fra den gamle LX2R. Har lige læst at flere siger den også er god som gaming-skærm. Prøv at sammenlign de 2 modeller på deres hjemmeside. Det nye design har vundet en tysk design-pris, lader det til.

Hurtigt spørgsmål. Jeg har en laptop der kun har VGA, men godt kan vise opløsningen 1360x768. Vil den kunne lave 1:1 pixelmapping via LG's DVI, hvis jeg bruger en VGA-til-DVI konverter?

Hvor vil du iøvrigt købe din LG?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1554
Eneste irritationsmoment var de grå sidebjælker som man desværre ikke kunne ændre til sort farve.
Jeg har hørt fra flere, at det er muligt at gå ind i service menuen og skifte farven til sort. Det er egentlig underligt, at de har sat den til grå fra standard af. Det er jo ikke et plasma Tv.
Hurtigt spørgsmål. Jeg har en laptop der kun har VGA, men godt kan vise opløsningen 1360x768. Vil den kunne lave 1:1 pixelmapping via LG's DVI, hvis jeg bruger en VGA-til-DVI konverter?
Ja det tror jeg godt du kan. :)
Senest rettet af Rasmus Larsen 5. dec 2005, 12:09, rettet i alt 1 gang.
Af rane
#1564
Læste lige på et tysk hifi forum at flere havde ændret den til sort via service menuen, så det er jo helt fjong. Så er spørgsmålet bare om jeg skal blive ved LX2R eller hoppe ud i den nye LP1D :)

Og selvfølgelig..finde et godt sikkert sted at købe skærmen. Har ikke erfaring med tyske netshops, men flere steder kan man købe LX2R til mellem 9000-9700kr hvor elgiganten skulle have 16999 (vanvittig pris). Der skulle man næsten vælge første mulighed.....
Af AndreasThomsen
#1579
rane, tror vi har gået ind i hinanden nogen gange i kig på tv, har også set LGet i elgiganten til deres sindsyge pris :D hehe....har du fået set M61 i hifiklubben ?
Af AndreasThomsen
#1580
Lige et spørgsmål, jeg har et Geforce 4 grafikkort, det har både DVI og VGA, hva skal jeg køber af stik til mit LG ? :D
Af rane
#1582
Andreas, ikke endnu. Regner med at tage et smut til Kolding imorgen eftermiddag for at kigge lidt. Umiddelbart står valget mellem LX2R eller M61. Fordelen ved LX2R er helt klart prisen, mens M61 virkelig skal imponere mig imorgen hvis den skal ind i stuen. For LG's pris i tyskland kan jeg næsten købe en hel HTPC ekstra for samme penge som M61 koster jo ;-)