Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af P. Holm
#1195
Da jeg snarligt skal til at investere i et nyt tv (32 eller 37" LCD) leder jeg efter et der har mulighed for 1:1 pixelmapping (ved at "slukke" for de tre yderste rækker pixels i begge sider så opløsningen ender på 1360x766 - altså begge går op i 8).

Indtil videre kender jeg kun til LG der har denne funktion (bl.a. i 32LX2R), og det er et krav da den skal tilsluttes til en HTPC jeg skal købe i samme ombæring (gennem DVI/HDMI).

Men hvilke andre producenter tilbyder dette, og har samtidig et super billede (som jeg har fået fortalt LG har på ovenstående model)???
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1201
I øjeblikket er det vist kun de pågældende LG modeller, som tilbyder det gennem DVI og HDMI.
Samsung tilbyder det gennem VGA, men det kan give lidt problemer i fremtidige setups.

Derfor skal du nok satse på LP1 serien eller LX2 serien af LGs skærme, hvis du vil have det optimale computerbillede.
Du kan godt købe en skærm, som har mulighed for at modtage et computersignal i en lavere opløsning, og bruge den i en computersammenhæng, men hvis det primært er til tekstbrug eller anden brug, der kræver en høj detaljegrad, så er det selvfølgelig ikke en brugbar løsning.

LG skærmene har fået ros med på vejen, men de leverer ikke den samme billedkvalitet, som de andre LCD producenters topmodeller. Derfor er det stadig et spørgsmål om, hvor man vil gå på kompromis.
Af kimzz
#1204
[
Samsung tilbyder det gennem VGA, men det kan give lidt problemer i fremtidige setups.
quote]
Hvilke problemer kan det give ? ( jeg har selv en Samsung LE26R51B)
Kim :)
Af P. Holm
#1208
Rasmus Larsen skrev:I øjeblikket er det vist kun de pågældende LG modeller, som tilbyder det gennem DVI og HDMI.
Samsung tilbyder det gennem VGA, men det kan give lidt problemer i fremtidige setups.

Derfor skal du nok satse på LP1 serien eller LX2 serien af LGs skærme, hvis du vil have det optimale computerbillede.
Du kan godt købe en skærm, som har mulighed for at modtage et computersignal i en lavere opløsning, og bruge den i en computersammenhæng, men hvis det primært er til tekstbrug eller anden brug, der kræver en høj detaljegrad, så er det selvfølgelig ikke en brugbar løsning.

LG skærmene har fået ros med på vejen, men de leverer ikke den samme billedkvalitet, som de andre LCD producenters topmodeller. Derfor er det stadig et spørgsmål om, hvor man vil gå på kompromis.
Ok, men så tror jeg næsten det må blive LG da det skal køre over HTPC, og samtidig bruges til at surfe og tjekke mail. VGA er efter min mening ikke en mulighed!

Hvor kan man sige at LGs modeller halter efter mht billedkvalitet ift de andre producenter? Jeg kan da se at der er mange der bruger deres LCD paneler...
Brugeravatar
Af zerocool
#1212
kimzz skrev: Hvilke problemer kan det give ? ( jeg har selv en Samsung LE26R51B)
Kim :)
HDCP-understøttelse er ikke muligt via analog signaloverførsel.
Af P. Holm
#1213
zerocool skrev:
kimzz skrev: Hvilke problemer kan det give ? ( jeg har selv en Samsung LE26R51B)
Kim :)
HDCP-understøttelse er ikke muligt via analog signaloverførsel.
Har læst dit lange indlæg igennem på hifi4all.dk, og du skulle vel ikke have fundet andre producenter der kan tilbyde 1:1 pixelmapping gennem HDMI/DVI?
Jeg kan se at der er mange andre mærker der bruger samme panel som det i LG's der understøtter det...
Brugeravatar
Af zerocool
#1215
P. Holm skrev: Har læst dit lange indlæg igennem på hifi4all.dk, og du skulle vel ikke have fundet andre producenter der kan tilbyde 1:1 pixelmapping gennem HDMI/DVI?
Jeg kan se at der er mange andre mærker der bruger samme panel som det i LG's der understøtter det...
1:1 pixelmapping har intet med panelet at gøre og ellers se listen i første indlæg i tråden - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... W=zerocool ;)
Af kimzz
#1216
zerocool skrev:
kimzz skrev: Hvilke problemer kan det give ? ( jeg har selv en Samsung LE26R51B)
Kim :)
HDCP-understøttelse er ikke muligt via analog signaloverførsel.
HDCP er det ikke noget kopibeskyttelses noget ?
Vil det betyde at jeg ikke kan se HDTV film fra min PC i samme kvalitet som de 720P filmklip jeg kan se nu ?
Vil alt matriale være HDCP kopibeskyttet ?
ER det noget Samsung har undladt , for at kunne sælge nogle flere TV senere?

Mvh. Kim :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1232
Ja det er en kopibeskyttelse, men det er stadig lidt usikkert hvornår det for alvor får en betydning.

Det nye Windows Vista skal dog efter sigende køre med HDCP beskyttelse, hvilket vil betyde man skal have en skærm, som også understøtter det. En af de få på markedet lige i øjeblikket er denne Samsung:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Altså med mindre man vælger deciderede Tv apparater.

Samsung har det skam med i deres modeller og det har mange andre mærker også. Problemet er blot at det kun ligger i de digitale forbindelser, så derfor vil det skabe problemer hvis man kun kan have 1:1 pixelmapping over VGA.
Altså et problem i forhold til 1:1 problematikken, hvor man samtidig ønsker HDCP understøttelse.