Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#10165
Hej Alle

Jeg er rimelig blank når det kommer til Flad-tv, men nu skal det være :)

Vi har kun alm. antenne og ingen mulighed for Kabel. Så jeg er også i tvivl om der skal være digital tuner indbygget?

Jeg har været en tur i 2 HifiKlubben og blev kun lidt klogere, Den ene anbefalede Sharp LC37GD9E, som de mente er et virkelig godt køb til omkring 13.000 incl DVB tuner.

Den anden HIFI-Klub mente at kun Samsung er noget der dur, men her skulle jeg op i 17-18.000 kr for en 40"

Igår aften var jeg lidt rundt på nettet og faldt også over disse to:

Panasonic TH 37 PV 60E 11.500 DKK (Tape Connection)
Toshiba 37 WL 66 Z 10.900 DKK (Tape Connection)

Det er godt nok lidt svært O-O
Brugeravatar
Af azrael
#10166
Panasonic TH-37PV60E (plasma) er nok det allerbedste tv af dem du lister, men det og Toshiba'en (LCD) har ikke DVB-T dekoder, som nok ville være interessant for jer, da I ikke har mulighed for kabel-tv.

Alternativt kan man selvfølgelig købe en ekstern DVB-T dekoder. De koster ikke ret meget og det giver større fleksibilitet, men man får til gengæld også en ekstra fjernbetjening.

Det Sharp LC37GD9E er faktisk et godt køb. Sharp er lidt ukendt herhjemme mht. tv, men Philips (som anses for noget af det ypperste inden for LCD-tv) anvender faktisk Sharp paneler i deres high-end modeller frem for egne LG.Philips paneler. Det får en til at tænke... :)

Afslutningvis kan jeg bemærke, at du sådan set er blevet rimeligt godt informeret. Dog skal det nævnes, at LCD-tv er meget kritiske ifm. antennesignalet og plasma er det der billedkvalitetsmæssigt kommer tættest på billedrørstv (og det er en god ting!).
Af Jesper_K
#10200
Tusinde tak for input, jeg valgte nu Sharp'en :

Billedet står flot, Dejligt med indbygget DVB-t (minus en fjernbetjening på bordet), og desuden forbavsende god lyd (væsentligt bedre end f.eks. Samsung som her en "dåse" lyd fra de indbyggede højtalere).

:)
Af gsf1200
#10227
HEJ jesper_k
Tillykke med dit nye tv
Har selv kredset lidt omkring den model, men er blvet lidt udskudt.
Er det muligt at du kan komme med en lille test af det når du har fået lidt erfaring med det.
Så som hvordan det har det med analog og dvb antenesignaler samt hvordan det ellers klare sig.
Der er som sagt ikke en mærke som er meget snak om, men bliver tit nævnt som et rigtig godt mærke.

gsf1200
Af Jesper_K
#10236
De første erfaringer:

Billedet er klart og med en god dybdevirkning, selv konen har bemærket hvorledes folk bevæger sig frem og tilbage i billedet.

Lyden er jeg ganske enkelt vild med. Der er ingen dåseklang over det selvom jeg kun benytter den indbyggede højtaler.

Digi/analog, På min boks til tv i soveværelset kan jeg fange en svensk kanal TV-6, den vil Sharp ikke fange. Ellers tager jeg uden problemer DR1+2, TV2, SVT 1+2+ (4) + et par andre svenske kanaler.

Eneste minus indtil videre er at det tager omkring 1-1½ sek at skifte kanal.

:)

Jeg har været i 3 HIFI-klubber (Roskilde + Åboulevard + Lyngby) Kun i lyngby hænger det på væggen mens de i Roskilde benægtede at Hifiklubben solgte det ?? (først da jeg bad ham checke deres centrale lagerliste ville han erkende de havde modellen) O_O
Af SJ
#10238
:p
Senest rettet af SJ 2. jan 2009, 19:31, rettet i alt 1 gang.
Af 2nik
#10523
Netop lige nu sidder jeg og er dybt frustreret. I går hentede jeg - efter 3 måneders markedsundersøgelse - mit ny nye 37" Sharp LC37GD9E Aquos TV. Her til aften var det hængt op på væggen og midlertidigt tilsluttet.

Installationen var smertefri, men hold da op, hvor er jeg skuffet. I morgen tager jeg det ned og afleverer det igen. Mit gode gamle 28" Samsung billedrørs TV indtager så igen sin gamle plads. Det giver et godt og knivskarpt billede uden skygger og spor.

Billedet på det nye Sharp TV minder om noget jeg så på den første LCD PC skærm jeg fik for ca. 10 år siden. Fyldt med skygger, og så snart der er den mindste bevægelse trækkes lange spor på skærmen. Så en film på TV 2 Zulu. Forfærdeligt - jeg måtte slukke fordi billederne helt flød ud ved den mindste bevægelse: Kan det virkelig være rigtigt, at man kan blive så grundigt bedraget. Dette TV er rost i høje toner, som noget af det ypperste til prisen! Aquos betyder jo vand, og det navn er passende. Hele skærmen bølger konstant - jeg kan se krystallerne bevæge sig. 12.000 kr. lige ud i den blå luft.

Dertil kommer at manualen er aldeles uforståelig. Der er ingen præcise vejledninger i, hvordan TVet kobles til diverse apparater, men blot nogle tegninger, med nogle - for mig - helt uforståelige udtryk. Absolut ingen forklaring på noget som helst. Skal en DVD afspiller f.eks. tilkobles med et scart stik? Ja - det plejer man da at gøre. I forretningen solgte de mig imidlertid et component kabel, som var meget bedre - sagde de. Det har jeg så monteret, men kan hverken se eller høre forskel på noget. Måske skal der stadig være et scart stik. Igen ingen forklaring. På en af tegningerne er der opgså et billede af et andet kabel, der skal tilsluttes, når man briger component kabel. Tror det hedder stereo mini jackstikkabel 3.5 mm. Hvad er mon det? Igen absolut ingen forklaring på noget som helst.

I sandhed en sørgelig affære. Sikke noget bras, jeg har købt. Havde ellers undersøgt markedet grundigt. Troede iøvrigt, at et så moderne TV var 100Hz, men hver gang jeg ser et eller andet står der 50 Hz på skærmen. Intet i manualen om dette heller.

En anden "sjov" ting er, at TVet helt af sig selv kan skifte kanal. Det gør det så hele tiden, hvis det da ikke lige pludseligt skifter til Text TV. Det er jo meget underholdende, men jeg er nu vant til selv at skifte kanal, og det er da også det bedste synes jeg. Hvad i al verden er det for noget gøgl.

Havde sat mit gamle 28" samsung til salg for 500 kr. Heldigvis har ingen henvendt sig. I morgen er det på plads igen. Jeg glæder mig. Sharpen - tja den stiller jeg til storskrald. Gider ikke engang køre de 35 km for at aflevere den igen, men vil nok i stdet overveje at politianmelde forretningen for bedrageri. Havde inderst inde på fornemmelsen, at LCD teknologien slet ikke var klar endnu, og jeg skal love for at jeg fik ret.

Ja - og så må jeg også sige, at modellen er direkte grim. I forretningen sagde de til mig, at det var en nyere udgave af 8 modellen. Så jeg troede, at det var et pænt TV i sort og krom. I stedet fik jeg denne grimme grå kasse. De solgte mig endvidere et helt ubrugeligt vægbeslag og en plade. Pladen er jo OK, men beslaget (VW Acoustics) skulle være genialt, idet det skulle kunne stilles både vertikalt og horisontalt. Det er direkte løgn. Når det en gang er spændt fast, sidder det uroikkeligt og kan ikke bevæges nogen som helst steder, med mindre man dag skal til at mosle inde bag ved med 10er nøgle for at spænde det af igen. Svindel og humbug er det. Og så til 600 kr. Jo - jeg er i sandhed blevet taget ved næsen. Og det oven i købet af en forretning, der hævder at være de bedste på markedet. "Vi sælger ikke billige produkter, men vi sælger dyre produkter billigt" Sikke noget nonsens.

Skal også lige huske at sige, at jeg for et par dage siden - hos en bekendt - så et såkaldt discount LCD TV fra Bilka. Det var også 37". Billedet så kanongodt ud synes jeg. På vejen tænkte jeg, at mit billede ville blive væsentligt bedre, for man skal jo ikke købe sådan nogle billige Grad B skærme vel? De havde købt noget billigt bras tænkte jeg. I dag føler jeg mig rigtigt dum, for jeg har har købt noget dyrt bras.

P.S. Er der mon et eller andet sted, hvor man på enkelt og forståeligt dansk kan læse lidt om de forskellige tilslutninger?
Af Jesper_K
#10559
Hej 2nik

Dine problemer med skærmen kan jeg overhovedet ikke nikke genkendende til.

Jeg har haft tv'et i ca. 14 dage og det har aldrig selv skiftet kanal/text-tv. Så det må være en fejl, som skal rettes/byttes.

Jeg synes billedet står fint, med gode detajler og dybde i billedet. Selv en fodbold er "rund", når den skydes rundt på skærmen. Hvad med en DVD film, har du så de samme problemer? ellers kunne det være dine antenne forhold?

Da jeg kiggede på tv'et i HIFI-klubben hang det over en 40" samsung til 25K, og bevares billedet til 25K var måske en anelse bedre men absolut ikke 12K bedre.

Håber du finder en god løsning, :-)