Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Malte P
#1150
Hej

Jeg har efter at have læst indlæg i dette fortræffelige forum, samtaler med diverse forhandlere og ivrig søgen på nettet, anskaffet mig et Samsung LE26R51B. Jeg vurderede det til at være fornuftigt i størelse til vores 2V´er og til at overkomme i pris (8.300,-).

DVD-afspilleren har selvfølgelig lagt sig syg i det sekund dette TV kom ind ad døren. Så har derfor måttet nøjes med signalet fra TDC, hvilket det klarer udemærket. Der er meget stor forskel på de forskellige kanaler både i farve billedkvalitet, men det er jo ikke TV´ets skyld.

Min forespørgsel går på hvorledes jeg kan klemme det bedste billede ud af dette apparat når DVD´en bliver rask.
Jeg har købt et komponentkabel, men er det det bedste signal jeg kan fodre det med?

Jeg kommer til at hænge med næbet hvis ikke snart jeg ser et fornuftigt billede.

på forhånd tak

Malte P
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1151
Hvis du beholder din nuværende DVD og kurerer forkølelsen, så vil du få mest udbytte ud af et komponent kabel af god kvalitet.

Hvis forkølelsen ikke kan kureres, kan du måske kigge på nogle af de modeller, som har en HDMI udgang. Jeg ved ikke, hvor mange der er landet i Danmark endnu, eller om de overhovedet er til at betale endnu, men på den måde får du hvert fald den optimale kvalitet.

Men altså, der skulle ikke være noget i vejen for at bruge et komponent kabel, hvis det er det, som der tilbydes af DVD afspilleren. Det kan give et bedre billede end både s-video, RGB scart og specielt composite.
Af Malte P
#1152
Hej Rasmus,

Tak for det superhurtige svar,
Jeg må idrømme at det ikke er nogen super afspiller, men den tilbyder "component video out / progressive scan". Kablet jeg har købt, er til en hund i Fona. Måske heller ikke top of the line, men er det godt nok?
Hvor store forventninger skal jeg have til dette apparat?

På forhånd tak

Malte P

Bispørgsmål: Er det normalt at man svagt kan høre "lyden af elektricitet" i stille perioder, når et LCD TV er tændt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1153
Den knitrende lyd slipper du desværre nok ikke for. Du kan dog glæde dig over at det kun er den lyd du hører - visse TV-modeller har høje hyletoner og endda støjende blæsere du også må leve med.
Af Malte P
#1154
Tak Yakken,

Så må jeg jo leve med det.

Ingen komentarer til forventningsniveauet til det kære TV
:)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1155
Forventninger er vel individuelle. Du skal nok ikke forvente alverden, men der er da en hel del at komme efter. Er kablet sådan et standard kabel eller har det specielle bøsninger og er det fra et anerkendt mærke?

Det kan godt give en forskel, men nu kan du jo lige prøve dit nuværende og se hvad der sker =)
Af Malte P
#1187
--

Kablet er fra nogle der hedder Aurora, men historien har nu udviklet sig til at jeg har fået en anden DVD fra JVC i bytte for den gamle fra LG. Det viser sig blot at den ikke er kompatibel med Samsungs modeller(har lige prøvet i Fona). Og da jeg jo ikke ved om den gamle var kompatibel, da den jo ikke virkede, kan jeg ikke få den byttet, grrrr.
Så der er desværre ingen kære mor, jeg må nøjes med Scart indtil der er råd til en anden afspiller. !:(

Kan evt. prøve et andet kabel -- hvilket mærke?

m.h.t aspillere med HDMI ser det ud til at der findes modeller som er til at betale

http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=140421

Malte
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1191
Jeg har hørt godt om de såkalte Monster kabler:
http://www.hifi-regler.de/shop/monster/ ... _1_0_m.php

Nåh, spøg til side, jeg ville aldrig anbefale et så dyrt scart kabel til et sådan setup. :)

Hvis du tager et smut forbi den lokale hifi forhandler, som f.eks. Hifi Klubben, så har de sikkert et kabel til en 250-350 kroner, som kan give forbedringer. Jeg kan ikke love noget, da det naturligvis også kommer an på input og output bøsninger, men jeg har selv oplevet ret gode forbedringer på selv dårlige Tv.

Ellers kan de købes over nettet. F.eks. her: http://www.hifiklubben.com/dk/Produkter/Kab...
Af Malte P
#1193
Det er afgjort en mulighed med et bedre kabel, men jeg har lige nu mest lyst til at anskaffe en afspiller med HDMI af samme mærke.
(Ovenstående eksempel kan måske bruges?)

Så kan det vel for hulen ikke gå galt!

I øvrigt synes jeg det er super fedt at du gider bruge din tid og viden på os -- tak.

Er det egentlig et udbredt problem med kompatibiliteten mellem forskellige mærker?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1198
Det er afgjort en mulighed med et bedre kabel, men jeg har lige nu mest lyst til at anskaffe en afspiller med HDMI af samme mærke.
(Ovenstående eksempel kan måske bruges?)
Det kan jeg da godt forstå. Jeg har kun hørt lidt dårligt om den pågældende Samsung DVD afspiller. Det gik på, at billedkvaliteten ikke var helt på højde med de lidt dyrere afspillere, men ellers er folk generelt begejstrede for den.
I øvrigt synes jeg det er super fedt at du gider bruge din tid og viden på os -- tak.
Jeg kan jo også godt lidt at være her, så det er da så lidt :)
Er det egentlig et udbredt problem med kompatibiliteten mellem forskellige mærker?
Nej det tror jeg ikke. Det lyder også mærkeligt at de ikke vil arbejde sammen. Da jeg selv arbejdede hos en forhandler smed vi alle mulige DVD afspillere på forskellige skærme og det spillede uden problemer.
Af Malte P
#1205
Det kan åbenbart ske.

På mit (LE26R51B) skifter det mellem et flimret signal ,som ikke forestiller noget og et skærmbillede hvor der står "no signal".
På det i Fona (LE40M61) stod der bare "understøttes ikke".
Forhandleren var dog heler ikke klar over at det var muligt, selvom der står i vejledningen at man skal spørge i butikken om ens TV er kompatibelt med den pågældende afspiller.:p
Det er vel at mærke efter man har flået afspileren ud af den fine indpakning at man kan læse det. :o
Af Malte P
#1283
Hej igen,

Ja, jeg overvejer at købe den ovennævnte afspiller, men nummeret lige over er heller ikke udelukket.

http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=145426

Jeg ved ikke om den er de 500,- mere værd. Kan ikke umiddelbart se nogen forskel, udover at der ikke står det samme under punktet -Tilslutninger/HDMI- hvor HD850 har en forbindelsestype: 19-pin HDMI, type A, og HD950 har: ingen

Jeg vil egentlig bare gerne kunne se en film med den billedkvalitet jeg ved skærmen kan levere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1284
Jeg vil egentlig bare gerne kunne se en film med den billedkvalitet jeg ved skærmen kan levere.
Hvis du er villig til at betale, så kan Denons modeller måske friste. Samsungs to HDMI apparater tillader ikke optimal billedkvalitet i 720p output - det gør lidt dyrere apparater derimod.

Læs evt. mere i den her tråd hvor Samsung afspilleren nævnes:
http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... 6&KW=HD950

Der linkes også til en tråd om LG DVX9900H, som folk er ret begejstrede for:
http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=158736

http://www.prisjakt.nu/forum/lofiversio ... 04559.html