Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af S@nd
#1119
har selv fundet en table på en norsk side!

Skjermstørrelse (tommer) - Optimal seerafstand (meter)

20 - 27" - 0,5 - 1,5m
32 - 37" - 1,5 - 2,5m
42 - 46" - 3 - 4m
50+" - 3,5 - 5m

Mvh. S@nd
Af dknia
#1120
Hmmm... måske skal ordet "Optimal" defineres lidt mere præcist. Har du deres udgangspunkt for den udmelding?

I den her sammengæng ser det ud til at de er gået ud fra at Optimal = hvad fylder seerens synsfelt helt ud.

Jeg tror mange i det daglige ikke vil mene at 1,5 m fra deres 28" TV derhjemme er 'Optimalt' :o hvorimod det til en film man gerne vil blive helt væk i måske kan være meget passende mål der er angivet.

Personligt vil jeg nok foretrække en noget større afstand i langt de fleste tilfælde, ellers tror jeg simpelthen at man bliver for træt i øjnene og hovedet :(

/Niels
Af S@nd
#1122
Hej,

Nej, jeg har ikke noget udgangspunkt for tabellen.
Og jeg vil give dig ret i , at det virker som korte afstande.

Mvh. S@nd
Af S@nd
#1129
I håb om et par svar, prøver jeg at omformulere spørgsmålet.

Hvor langt har du fra din fladskærm til din sofa og hvor stor er din skærm??

Mvh. S@nd
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1138
Til omkring 3 meter synes jeg erfaringsmæssigt et 32 tommer er rigeligt , men det er nok også en individuel sag.

Jeg synes dog at tallene fra den norske side er lidt overdrevede og jeg tror ikke jeg ville sidde kun 3 meter fra et 46 tommer. Personligt ville jeg nok flytte afstandende op for hver kategori, så der står

20 - 27" - 1,5 - 2,5m
32 - 37" - 3 - 4m
42 - 46" - 3,5 - 5m
50+ - over 5-6m

Men som sagt er det bare min oplevelse og så skal det måske også lige siges, at jeg aldrig har har brugt briller, kontaktlinser eller haft problemer med synet.
Af dknia
#1144
Hej,

Jeg er på linie med Rasmus. En hurtig tommelfingerregel kan være at sætte et komma ind i skærmmålet, så har du en passende afstand i meter:

28"=2,8m
40"=4,0m

o.s.v.

En bredere beregning jeg mener at kunne huske fra et eller andet forum er 2,5 til 4 gange skærmdiagonalen. Det er jo et eller andet sted så bred en helgardering at den knap kan bruges til noget.

En anden tommelfingerregel ku' måske være: Jo mere filmnørd, jo lavere vil du vælge i de givne intervaller... :p

/N
Af S@nd
#1160
Komma i skærmmålet, lyder faktisk rimelig fornuftigt, i mine ører.
Men jeg kan godt se, at det er et "religions"spørgsmål jeg har stillet :)

Har også fået en anden tommelfingerregel at vide:

Afstand >= 2 x Skærmens bredde

Jeg vil nok nærmere mene, at det er minimumsafstanden!

Mvh.S@nd
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1166
Afstand >= 2 x Skærmens bredde

Jeg vil nok nærmere mene, at det er minimumsafstanden!
Den har jeg også selv nævnt i en anden tråd og jeg tror du har ret i, at det er en tommelfingerregel for minimumsafstanden. =)
Hvert fald for mit vedkommende ;)

Men kommareglen lyder let og fornuftig. Så kan alle vist også følge med uden at skulle kende forholdet mellem tommer og centimeter.