Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pana man
#9834
Når jeg nu engang skal ha et plasmaskærm, ved jeg ikke helt hvad størrelse der er bedst, sidder 3-3,5 meter fra skærmen, spekulere på om 42" bliver FOR stort. Er nok mest til 37", havde et til låns en 14 dages tid, og den var jo noget større end min gamle crt 32".
Mvh. Pana man
Af SJ
#9861
:p
Senest rettet af SJ 2. jan 2009, 19:38, rettet i alt 1 gang.
Af xenon
#9882
hvordan vil i sige det er at sidde 2-2.5 meter fra en 30" - er det ok?....
Af nonameDK
#9883
Kan man ikke sige et 10" pr m man sidder fra skærmen er en lille tommelfinger regel for standart. Forstået på den måde så kan man se tv læse tekster se tekst tv osv.
Alt over det må jo være luksus...
Af xenon
#9885
jeg sidder 1 meter fra min nuværede monitor (19") - og det ville være lidt surt om den var 10" :/... jeg kan huske at jeg læste en fingerregel for et år siden - kan bare ikke huske den.... det var noget med kvadratroden af skærmens størrelse * 4 - kan ikke huske det...

nogen der kan huske det?
Af nonameDK
#9887
Ja foran din skærm(monitor) Vi snakker tv. Og hvis man kune sidder en meter fra sit tv hjemme kunne det godt være man skulle overveje at flytte til lidt større forhold. :(

Men 2m fra 20" 3m fra 30" 4m fra 40" osv. Alt over er jo ikke en nødvendighed for at kunne se ordenligt på sit tv.
Af pana man
#10108
Ja, så blev emnet aktuelt, lidt før jeg lige regnede med, CRT`en mistede farverne i forgårs, så nu er jeg endnu mere i tvivl om det skal være Panasonic PV 600E 37" eller 42". (LCD er helt udelukket), har stået og set på de 2 ved forhandleren, 37" vil selvfølgelig stå mere klart end 42", da vi jo kun sidder 3,3 meter fra skærmen, det passer jo også næsten med ca. med 1 meter pr. 10" som nogen anbefaler. Lidt ærgeligt for 42" har han hjemme. Men hold k..., hvor jeg glæder mig. Så skal der squ ses film.
Mvh. Pana man
Brugeravatar
Af azrael
#10118
Jeg ved ikke helt hvor stor forskel de par tommer gør (der måles jo diagonalt), *hvis* man ellers fysisk har plads til 42". Opløsningen er næsten den samme på begge paneler (42" har 768 linjer mod 720 ved 37"), men "det siges", at blæserne i 42" modellen larmer lidt mindre end i 37" modellen. Hvor meget du skal lægge i det ved jeg ikke. Men hvis du kan få 42" og måske til kun en lidt højere pris end 37", så ville jeg da gå efter 42".

Jeg har for øvrigt levet uden eget tv siden marts i år. Teoretisk siden 2. juledag 2005, hvor det begyndte at skrante så voldsomt, at det kun kunne tændes en gang om dagen (og altså slet ikke siden begyndelsen af marts).
Af pana man
#10140
Det blev så Panasonic PV 600 37", jeg købte, får den hjem næste uge, har også købt et tv bord, som jeg lige skal have modificeret lidt og bejset, så mit anlæg kan komme ned under tvet, istedet for stå i en rack, og få styr på mit virvar af kabler, så jeg glæder mig vildt til at få det op og hænge, og få nogle film knaldet på.
Mvh. Pana man
Af SJ
#10142
:p
Senest rettet af SJ 2. jan 2009, 19:39, rettet i alt 1 gang.
Af Gabba
#10149
Hvis man ikke bliver generet af sorte streger mellem de enkelte pixels, så er tv'et ikke for stort :p

Den gamle tommelfingerregel om at et tvbillede skal fylde lige så meget som en knytnæve i udstrakt hånd er jo baseret på den opløsning som et standard tv har (720x576). Har man et full HD (1920x1080) skal tv'et bredde teoretisk fylde 1920/720 = 2,7 gange bredden af en knytnæve i armslængde for at kunne få udbytte af alle detaljerne i et HD (1080i) billede.

Det skal dog bemærkes, at hvis man blæser superligafodbold fra 3+ op i den størrelse, vil det uden tvivl ligne lort !:( (undskyld sprogbruget, men mindre kan ikke beskrive kvaliteten på superligaudsendelserne). I det tilfælde vil en større afstand uden tvivl skåne ens øjne for det værste støj og kompressionsfnidder.

Personlig vil jeg gerne have fremtidssikret mit fladskærmstv. Derfor er jeg så lykkelig over, at jeg ejer et udemærket Sony 29'' 50 Hz tv, der er uovertruffent til at vise det signal, der kommer ud af Stofa kabeltv. Jeg venter til 50'' full HD kommer ned i mit prisleje inden for 1-2 år (hvis jeg kan vente så længe), eller når der er tilstrækkelig meget HD tilgængeligt (over kabeltv, BluRay, eller whatever)

Jeg må dog indrømme, at det rykker i mig, når jeg ser hvor flot et 40'' Samsung lcd viser et pc billede via VGA... (B
Af pana man
#10364
Så kom 37" på væggen igår, stod i papkassen fra Mandag, skulle lige have nogen ting lavet først. Umiddelbart er jeg glad for at jeg ikke tog 42", tror det ville være for stort, men det kan jo være jeg ændre mening. Men den står bare rigtig godt og lyden er jeg faktisk rimeligt imponeret af, rigtig god surround effekt. Og nu går jeg bare og overvejer om jeg skal købe 250 GB. HDD/DVD m. HDMI optageren fra Panasonic, som jeg kan forstå skulle den give bedre (hvis det kan lade sig gøre) billed end min DVD.
Mvh. Pana man