Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af S@nd
#1114
Hej,

I forbindelse med ombygning er jeg ved at forberede en væg til montering af et LCD-TV. I den forbindelse vil jeg gerne have skjult alle kabler i væggen.

TV'et skal bruges til at se TV og DVD og lyden skal forstærkes eksternt.
Jeg har altså brug for både video og audio.

Er det nok at trække 3 phono-ledninger (2xaudio + 1 video) og antennekabel??
Eller er det nødvendigt at trække et "fuldt" SCART eller evt. andre forbindelse??

Mvh S@nd
Af S@nd
#1130
Er der virkelig ingen i dette rigtig udemærkede og velbesøgte forum, som kan give mig et par råd??

Mvh. S@nd
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1140
Nu hvor du er igang synes jeg da du skal trække lidt forskellige stik.

Er det rigtigt forstået at du vil køre lyden over en separat forstærker? Og i så fald, hvilken?
Phono kablerne giver jo hverken optimal billed- eller lydkvalitet, så hvis du har mulighed for at trække et koaksial eller optisk, så vil jeg da mene du får en bedre oplevelse. Naturligvis alt efter om Tv'et du har i tankerne understøtter disse output.

Til billed ville det være en idé måske at trække et komponent kabel (det med de tre grundfarvestik) samt et DVI/HDMI kabel.

Hvilken DVD afspiller har du?
Af S@nd
#1142
Komponenterne er flg:

TV'et: FUJITSU-SIEMENS Myrica V32-1
DVD-afspilleren: PHILIPS DVDR3330H
Forstærker: SONY (ældre dato) ;-)
TV-signalet: STOFA kabeltv

Mit mål er at kunne se TV og DVD, med muligheden for, nogle gange, at koble lyden gennem forstærkeren. 1.prioritet er et godt billede.

TV'et understøtter hverken koaksial eller optisk tilslutning og DVD-afspilleren understøtter ikke Komponentkabel, så disse fremragende muligheder er desværre udelukket.

Håber det hjalp lidt ;-)
Af dknia
#1145
Du skal så i hvert tilfælde have trukket en Scart forbindelse. Bemærk at du kan få udmærkede Scart-kabler der er runde i steder for de flade. Det kan gøre kabelføringen nemmere. Læs evt. test på HiFi4All.dk

Hvis du vil gøre dig selv en tjeneste, så lav den skjulte kabelkanal så bred at du kan trække andre kabler i fremtiden uden at skulle have murerskeen frem. En tip i den forbimdelse er at lægge en stærk snor ind i den indbyggede kabelbakke, så har du en nem måde at trække nye eller udskiftningskabler frem.

God fornøjelse.

/Niels
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1146
Hehe, ja så kan jeg godt se at mulighederne er en smule mere begrænsede =)

Men så er jeg meget enig med dknia. Du skal have trukket et scart kabel af god kvalitet. Det kan faktisk give ret store forbedringer i billedet. S-video er nok lidt lige meget, specielt hvis begge enheder understøtter scart RGB.

Men hvad med din forstærker, understøtter den koaksial eller optisk input? For så kan du jo tilslutte din DVD til forstærkeren og så har du hvert fald digital lyd når du ser DVD film. Men det er vel egentlig ude for kategori, da de alligevel ikke skal trækkes gennem din væg? =)

Men ellers hedder det vel antennestik og scart. Og så sørg for at lave et system, så du kan supplere mængden. F.eks. til DVI stik i fremtiden, hvis din DVD afspiller skal udskiftes med en HD afspiller, som f.eks. HD-DVD eller BluRay.

Hvad synes du for resten om Myrica Tv'ets overordnede billede? :)
Af S@nd
#1157
Tak for svarene!

Jeg har valgt at trække flg.
1 x SCART (med RGB) af god kvalitet
1 x Antennekabel
1 x DVI-kabel (til fremtidig brug)
2 x Højttalerledning (V32-1 har eksterne højttalere)
1 x Træksnor til fremtidige udvidelser

Så tror jeg, at jeg er dækket ind ;)

Nu ska' jeg bare have fundet en bred fleksibel "kabelbakke" - har tænkt på et rektangulært emhætteaftræk, men forslag er velkomne ;)

Mvh.S@nd
Af S@nd
#1158
Att: Rasmus

"Hvad synes du for resten om Myrica Tv'ets overordnede billede?"

Uden at være den store ekspert og krakil, er jeg meget godt tilfreds med billedet på Myrica'en, både fra DVD og via tuneren. Synes også det var rimelig nemt at indstille apparatet.
I forhold til andre skærme i den prisklasse, synes jeg det er et fornuftig køb.
Har set enkelte dyrere skærme, hvor sort, måske var en anelse mere "sort" ;) - Men det er ikke noget der generer mig til mit brug.

Mvh.S@nd
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1159
Jeg benytter selv en bred rektangulær kabelbakke fra Silvan som holder på ca. samme mængde kabler. Den kan flekse en lille smule på det smalle led men ikke noget med at binde knuder...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1165
Ja så skulle du vist være meget godt dækket ind :)

Når du får det endelige setup kørende, kunne det da være meget sjovt at se, hvordan det ser ud ;)