Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dagenslys
#8965
Hej

Jeg ville bare spørge om, hvis et fjernsyn kan kører opløsningen 1360*768 gennem et VGA kabel til en computer, er der så tale om 1:1 Pixelmapping?
Er opløsningen 1360*768 så en god opløsning hvis man skal spille spil, se film og surfe på hjemmsider på sin fladskærm fra sin PC?
Af xenon
#8966
[quote="Dagenslys"]Hej

Jeg ville bare spørge om, hvis et fjernsyn kan kører opløsningen 1360*768 gennem et VGA kabel til en computer, er der så tale om 1:1 Pixelmapping?
Er opløsningen 1360*768 så en god opløsning hvis man skal spille spil, se film og surfe på hjemmsider på sin fladskærm fra sin PC?[/quote]

når du kører gennem VGA bliver der ikke skaleret så vidt jeg ved - så ja det der bliver vist på skærmen vil svare til resultatet af 1:1 over DVI - men kvaliteten af billedet er ikke så god som hvis du kører 1:1 over DVI.... læs evt. nogle posts her på siden og find ud af hvad pixelmapping1:1 er!!!

1360*768 er sikkert ok på en 26" - men på en 52" er det nok ikke lige sagen - siger lidt sig selv
Af Dagenslys
#8967
Hej igen

Fjernsynet er et 32", og har kun et VGA, som kan tilkobles computeren. Er en opløsning på 1360*768 gennem VGA kabel, på et 32" godt nok? Skal bryges til surfing på nettet, til spil, og visning af divx film.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8969
Det generelle svar er nej. At bruge et fladskærms TV som monitor anbefales ikke i det lange løb. Du vil sagtens kunne spille spil og se film, men ting der kræver nærlæsning på skærmen vil ikke være optimalt - dvs. surfing og andet PC arbejde.
Af Dagenslys
#8970
Den skal heller ikke bruges som monitor altid. Har en 19" CRT skærm, når jeg skal surfe og lign, men når der skal ses film, skal det være bredformat. Skal også spille lidt CS 1.6, hvis det kan lade sig gøre, men vil den ikke ghoste en del?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8971
Undlad at bruge termet "ghoste" - det er et andet fænomen end det du tænker på. Jo, den vil nok trække lidt slør og markant mere end din CRT skærm (som kun trækker slør på en helt sort baggrund).
Af xenon
#8972
" At bruge et fladskærms TV som monitor anbefales ikke i det lange løb" <- hvad bygger du det på? et det er hårdere for øjnene? - det afhænger vel af skærmtypen...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8975
Lysstyrken på et TV er for det første noget højere end en monitor. Dernæst er opløsningen oftest ret lav, med ca. 768 liniers opløsning, hvilket er latterligt lidt til alsidigt brug. Dernæst er farvegengivelsen meget højt kalibreret og leverer et middelmådigt resultat til monitorbrug. Hvis du dertil ikke kan køre den i ægte 1:1 pixelmapping, så får du et uskarpt billede, som vil være til ret stor gene for dig idet opløsningen jo er så lav.
Af Dagenslys
#8976
Hej

Jeg hat tænkt mig at investere, i et Medion 20099, som kun har VGA til PC-input, men der er et problem:
Min computer (grafikkortet) har 2 DVI forbindelser, men intet VGA. Vil det påvirke kvaliteten, at jeg bruger en adapter, for at kunne forbinde den med computeren. F.eks. Pixelmapping eller opløsningen på 1360*768?

Jeg har tænkt lidt på om jeg kunne få sat to skærme til computeren samtidig. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at mens jeg sad og spillede CS på min CRT skærm, kunne andre inde på mit værelse følge med over Fladskærmen, som hang på væggen. Kan dette lade sig gøre, for det ville sku være smart? Til oplysning har jeg et nVidia 7800GT grafikkort, hvis dette skulle bruges.
Af xenon
#8981
[quote="Dagenslys"]Hej

Jeg hat tænkt mig at investere, i et Medion 20099, som kun har VGA til PC-input, men der er et problem:
Min computer (grafikkortet) har 2 DVI forbindelser, men intet VGA. Vil det påvirke kvaliteten, at jeg bruger en adapter, for at kunne forbinde den med computeren. F.eks. Pixelmapping eller opløsningen på 1360*768?

Jeg har tænkt lidt på om jeg kunne få sat to skærme til computeren samtidig. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at mens jeg sad og spillede CS på min CRT skærm, kunne andre inde på mit værelse følge med over Fladskærmen, som hang på væggen. Kan dette lade sig gøre, for det ville sku være smart? Til oplysning har jeg et nVidia 7800GT grafikkort, hvis dette skulle bruges.[/quote]

at bruge en konverter fra DVI til VGA vil ikke gøre noget negativt ved signalet, da det jo netop er VGA der er det analoge signal..

jeg har pt. selv to skærm sat til mit grafikkort, der har 2xDVI udgange - med andre ord ja det kan sagtens lade sig gøre... jeg ser f.eks altid TV på den ene skærm (gennem et TV-kort) imens jeg spiller spil... hvis det ikke virker umiddelbart er det noget med overlay-settings
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8982
Til oplysning, så er det to DVI-I stik du har i din computer, hvilket vil sige at der både er digitalt og analogt signal i begge stik. Når du sætter en adapter på sorterer du blot det analoge signal fra, så du kan benytte en almindelig VGA indgang på din monitor/TV.
Af Dagenslys
#8983
Du skriver du ser fjernsyn på den ene, og spiller spil på den anden.
Jeg vil bare kunne se det samme på begge. Kan det lade sig gøre?
Af xenon
#8985
[quote="Dagenslys"]Du skriver du ser fjernsyn på den ene, og spiller spil på den anden.
Jeg vil bare kunne se det samme på begge. Kan det lade sig gøre?[/quote]

ja... der er en del opsætning man kan pille ved - men samme billede på begge skærme er vist default
Af Dagenslys
#8986
Hej

Hvad betyder default? Hvordan kan du have 2 skærme med noget forskelligt, der er jo kun en mus og et tastatur?