Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#935
Hej alle,

Jeg går for tiden og overvejer at købe mig et Samsung LE-40M61B som skulle have vundet en EISA award som værende årets bedste LCD-TV.

Ifølge specifikationerne så kører fjernsynet med en opløsning på 1366x768, og det er netop her at jeg kommer i tvivl om fjernsynet kan bruges til det som jeg forventer.

Foruden at jeg naturligvis skal se normalt TV, så skal jeg også bruge fjernsynet til DVD film og ikke mindst Xbox360. Sidst nævnte skulle køre med 1080 - vil mit fjernsyn have problemer med at vise billedet fra Xboxen klart? Eller kan det bedre betale sig for mig at købe et fjernsyn med højere opløsning?

Derudover kunne jeg godt tænke mig hvis i kunne komme med et par bemærkninger om fjernsynet - er det godt nok? eller skal man hellere kigge efter noget helt andet? Prisen er ca 30.000.

Link:
http://www.samsung.com/dk/products/tv/l ... ifications
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#937
Jeg har netop idag set pågældende TV i Samsungs shop i Illum hvor den er udstillet sammen med alle de andre modeller og det er helt klart at de ekstra 15K går til noget godt ;)
Jeg har sjældent set så gode betragtningsvinkler på et LCD-TV og min kærestes første kommentar var da også om det ikke var et plasma-TV. Den side af sagen sad lige i skabet. Desværre var det ikke muligt at se andet end den animationsfilm der kørte på TV'et så jeg kan ikke udtale mig om TV-tuneren eller den generelle kvalitet i DVD film. En animationsfilm (Shrek var det vist) er meget venlig ved digitale TV, hvilket vel er grunden til at f.eks. AlfaView altid kører Monsters Inc.

Baseret på det jeg så idag kan jeg godt se hvad der blev tænkt da den fik prisen. Det ville være helt raket hvis man kunne få den til en mere grundig test, så egenskaberne kunne puttes under en lup.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#944
Vil Xbox360 kunne sende 1080p (progressive) eller 1080i (interlaced)?

Hvis det kun sender i 1080i, vil du nok opnå mere ved at bruge 720p på boksen og så skulle nævnte Samsung skærm være fint egnet.
De fleste nye Tv med opløsninger på 1920x1080 vil heller ikke altid kunne håndtere de høje opløsninger internt og skalerer signalet mere eller mindre. Almindeligvis vil de heller ikke acceptere et 1080p signal.

Hvis du ønsker at køre med 1080i, så vil skærmen godt kunne håndtere det, men det medvirker også i, at signalet skal behandles på flere måder. Men altså, det er ikke noget problem at modtage signalet på LE-40M61B. Om det er meget dårligere end skærmene med 1920x1080 tvivler jeg på, blandt andet fordi de ikke lader signalet gå korrekt igennem uden skalering.

Gav det overhovedet mening? =/
Derudover kunne jeg godt tænke mig hvis i kunne komme med et par bemærkninger om fjernsynet - er det godt nok? eller skal man hellere kigge efter noget helt andet?
Jeg synes, at LE-40M61B er et af de bedre bud sammen med flere andre top mærkers skærme. Folk er generelt ret begejstrede for det. Samsung har også set det, som et af deres revolutionerende produkter, dels pga. det nye panel S-PVA, dels pga. andre nyskabelser.

Men hvis du har mulighed for at tage ud og se det, så ville det kunne give en god idé. Personligt synes jeg det er et af det flotteste Tv på markedet rent designmæssigt.
Af dknia
#955
Hejsa.

Efter laaaaaaaaaaang tid tøven (noget over 1 år) og uendelig research og forumlæeseri har jeg omsider bestemt mig for at mit hop ud i storfladskærm skal være netop dette TV, som nu er bestilt. :p

Det er på specifikationer, design, anmeldelser, teknologi og praktisk oplevet performance i butikker omsider et TV hvor der er så få kompromiser at jeg nemt kan bære det, og hopper på vognen.

Hvis du gerne vil se det med halvdårligt antennesignal og sammenligne det med andre kan du bare gå skråt over strøget fra Illums Samsungkonceptbutik til Fona 2000 (eller hvad den nu hedder). Der er der et der kører på KabelTV sammen med mange andre fladskærme. Tuneren gør det så vidt jeg kan se mindst lige så godt som de fleste andre, og problemer med tværscrollende tekst (CNN, VoiceTV m.fl.) er så godt som elimineret.

Jeg synes det virker som om scaleren er blevet lidt bedre siden 51eren. Jeg har indtryk af at den ikke har det helt så slemt med f.eks. små kamerabevægelser når der er f.eks. tynde lodrette skarpttegnede streger i billedet. På 51'eren har jeg set den være en del tid om at falde til ro med en helt skarp streg.

En lille men for mig vigtig forbedring på input siden er, at man nu kan køre PIP mellem vilkårlige input-sources. Det var ikke muligt i forrige generation (51), men iflg. manden på Illum-standen er det nu muligt, og han viste mig også at det kunne indstilles selvom der når jeg tænker over det ikke var tilsluttet udstyr der rent faktisk kunne vise konkret action i PIP'et. Men iflg. manualen har jeg lige læst, at der er samme begrænsning som før, i.e. PIP virker kun hvsi HDMI er den ene part, eller når PC er hovedbilledet. Nogen der kan af- eller bekræfte det (as in: prøvet det i virkeligheden)? :o

Ellers tror jeg det er svært at finde noget der er bedre til prisen (eller et pænt stykke over) hvis vi taler LCD. Og husk så, at du i skarp modsætning til (næsten?) alle plasmaskærme får en nærmest helt refleksfri billedflade, hvilket absolut ikke er uvæsentligt i de fleste dagligstuer.

/Niels
Af dknia
#973
Rasmus Larsen skrev: Hvornår modtager du det?
I starten af december. :p

Imens må jeg nøjes med at skrive dette på min næsten nye SyncMaster 242MP. Den er dog en lidt blandet fornøjelse. Anmeldelse følger når jeg får tid, men jeg kan allerede nu nævne, at den har store problemer med 1920*1200 på VGA-indgangen. DVI er til gengæld lækkert :)

Skulle du have lyst til at køre en test på den/m kan vi nok finde ud af en kop kaffe m.m. når de hele er i hus. ;)

Mvh,
Niels
Af dknia
#982
Rasmus Larsen skrev:Er der så også julekager? :)
"m.m. " ovenfor kan dække over meget... ;)
Af dknia
#984
dknia skrev: En lille men for mig vigtig forbedring på input siden er, at man nu kan køre PIP mellem vilkårlige input-sources. (...)
ØV - nu har jeg lige fået bekrærftet, at alt det jeg prøvede enten var med HDMI som den ene source eller TextTV i sit eget vindue. Så manualen her ret - den ene source skal være PC eller HDMI. :((

Oh well - det er et fedt TV alligevel, og når TDCKabelTV kommer med deres HDMI-enablede Selector er problemet i realiteten helt løst :p

/Niels
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1070
Jeg var også inde forbi Illum her forleden dag og skulle da naturligvis lige se 61 modellen. Den er jo ganske imponerende rent farve og kontrastmæssigt, men der blev selvfølgelig også vist en typisk animationsfilm (Shrek).

Jeg nåede ikke at se så meget på den, da jeg havde lidt travlt, men den virker meget imponerende og ikke mindst betragtningsvinklerne er jo noget nær perfekte med de nye S-PVA paneler. :)

Morten Skou, er du kommet nærmere en beslutning?
Af dknia
#1075
Rasmus Larsen skrev:(...)men der blev selvfølgelig også vist en typisk animationsfilm (Shrek).
Næste gang du kommer derindad kan du gå de 20 meter på tværs af Strøget og se den med et standard TDCKabelTV signal hos Fona2000. Det er ikke mirakuløst hvad den gør med analogsignalet - nok nærmest til et 9-tal (13 skala).

På den anden side er vores Kabel TV netop gravet ned i jorden her i sommer. Det er SVJV helt ny optisk fremføring af signalerne til fordelerboxen, hvor jeg sidder allerforrest kun en vejbredde og min huslængde fra starten af kæden, så jeg har et meget rent og ret kraftigt signal, så mon ikke jeg kan få et rimeligt billede, selv inden jeg får anskaffet en Selector... :p

Jeg spurgte i en anden butik (Fona Hørsholm) "Hvorfor...", og de hævdede at det var for at undgå klager fra familier der kommer derind. De mener vist at viser man andet end uskyldige tegnefilm så skræmmer man måske uskyldige små børn der måtte komme forbi udstillingen... :o

/N
Af Jacob Herold
#1096
Rasmus Larsen skrev:Vil Xbox360 kunne sende 1080p (progressive) eller 1080i (interlaced)?
Den kan tage 1080i - dvs. at den reelt kun viser halvdelen af linierne på ethvert givet tidspunkt, med den signaletype, ikke? Er det så kun halvt antalt billeder også?

Jeg står i samme situation som Morten (hej Morten :P) og skal have et TV, der kan matche min kommende Xbox 360. Valget falder enten på det her (hvis økonomien er til det) eller 32R51B, som jeg også er ret lun på.

Jeg kom også lige til at tænke på - nu har jeg kabel-tv via ComX - altså fra lysleder ude i vejen. Er det digitalt (kanalerne sender vel ikke digitalt) eller er det bare en optakt til det? Jeg ved jeg får muligheden for digitalt TV senere via dem. Er signalet i teorien bedre? Nogen tanker?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1100
Den kan tage 1080i - dvs. at den reelt kun viser halvdelen af linierne på ethvert givet tidspunkt, med den signaletype, ikke? Er det så kun halvt antalt billeder også?
Jo på et analogt Tv ville den vise en frame med alle de lige pixellinjer og næste frame med alle de ulige pixellinjer. Og sådan bliver det så ved. På en fladskærm vil al input dog blive konverteret til progressive signaler, så hvis du sender et signal på 1080i ud til dine fladskærm, så vil den deinterlace det, altså lave det om til et progressivt. Det kræver en ret kraftig real-time dekoder, hvis det ikke skal gå ud over billedkvaliteten. Man kan f.eks. opleve, at der ved panoreringer kan forekomme uregelmæssigheder. F.eks. at cirkler får hakkende kanter eller at små linjer i billedet er forskudt en smule i forhold til de andre.

Derfor kan man også typisk opleve bedre billedkvalitet ved et 720p signal.
Jeg kom også lige til at tænke på - nu har jeg kabel-tv via ComX - altså fra lysleder ude i vejen. Er det digitalt (kanalerne sender vel ikke digitalt) eller er det bare en optakt til det? Jeg ved jeg får muligheden for digitalt TV senere via dem. Er signalet i teorien bedre? Nogen tanker?
Jeg kender ikke lige ComX, men jeg kan se på deres side at de har to forskellige tilbud til forbrugerne. Almindeligt analogt Tv og så IP-TV. Det du modtager, må så være de analoge signaler.
Hvis du opgraderer til en digital løsning, så er der en del at hente i billedkvaliteten, selv ved samme opløsning. Det er f.eks. også det du ser i en Selector eller tilsvarende løsninger.
Deres IP-TV lyder ret interessant, men det kræver vel også at man har et bredbånds abonnement hos dem. Er det det du tænkte på eller var det en decideret "HDTV over kabel" løsning, som de senere introducerer?

dknia: Jeg må lige tage et smut over i Fona næste gang jeg kommer derind =)