Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#8809
når jeg sidder og læser om forskellige teknologier tænker jeg heletiden "hvad med strømforbruget?" - jeg har ikke så mange penge men sparer sammen til et 40"'ers som jeg køber om et års tid - dog er strømforbruget også ret vigtigt for mig da jeg vil bruge 40"'eren til pc-brug (og jeg bruger min pc ret meget) - og igen, jeg har ikke mange penge...

så hvordan ser det ud med strømforbruget for de forskellige teknologier?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8812
Du vil opleve at strømforbruget på et TV i 40" klassen vil være VÆSENTLIGT større end hvis du købte en monitor til din PC. Typisk bruger et LCD TV på 40" over 200W kontinuert effekt, hvor et plasma TV svinger afhængigt af hvilke farver der skal vises.

Jeg mener ikke du vil få et godt resultat ud af at benytte en TV-skærm som PC-monitor, blandt andet fordi du bliver nødt til at købe en skærm der understøtter 1:1 pixelmapping, men samtidigt er opløsningen på et alm. TV oftest ikke højere end 1366x768, hvilket ikke er ret meget til dagligt brug.

Du kan se nogle reelle målinger her:
http://reviews.cnet.com/4520-6475_7-640 ... ml?tag=nav
Af xenon
#8815
tak for info+link... det skal dog lige siges at jeg har tænkt over opløsningen - den skal være 1920x1080 - min nuværende 19" er på 1280x1024 - så for mig siger det lidt sig selv at en skærm med 3 gange så stort skærm-areal (40" imod 19") men med ca. samme antal pixels ikke vil give et fedt resultat...

du siger at en pc-monitor vil bruge betydeligt mindre strøm - og det forstår jeg ikke helt... lad os ta en 30" pc-monitor vs. et 32" tv - vil forskellen i strømforbruget virkeligt være så markant? - det er jo samme teknologi :/ ? <- LCD tænker jeg
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8816
Et 30" LCD panel til PC bruger også omkring 150W, så der er der ikke den store forskel. Jeg tænkte nu mere på almindelige PC skærme i størrelser omkring de 19"-20" - en 30" PC skærm kører jo også med en opløsning på 4 Mpixels hvilket er temmelig meget mere end et TV, så jeg mener ikke du kan sammenligne de to til PC-brug.

Det er ikke selve LCD'en der trækker strøm, men belysningen bagved. Jo større skærm, des mere lys skal der til.
Af xenon
#8822
ok :D - så er vi enige... Men for at vende lidt tilbage til det jg ville håbe tråden kunne gøre klart for mig:

er der nogen af det kommende teknologier der er markant/særlig god hvad anår strømforbrug?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8823
Når du kommer på i den størrelse, så vil der uungåeligt blive brændt nogen watt af uanset hvad. Plasma-TV har som udgangspunkt et lavere forbrug overall, idet der ikke bruges samme energi på at lave sort, som der gør på at lave lyse farver. Effektforbruget på en sådan skærm vil altså variere noget mere end for et LCD TV hvor baggrundsbelysningen konstant kører på det niveau du har sat den på (med mindre der er dynamisk kontrast på).

De nye LED LCD-TV skulle have mindre effekt, men der er mindst et halvt år før disse TV rammer markedet og nok nærmere mere. Så uanset hvad skal du forberede dig på at der brændes mindst 150 W af hele tiden. Så må du jo smide en blæser op ved siden af så du kan bruge al den varme til noget og spare på el-regningen ;)
Af xenon
#8826
det link du smed med i din post tidligere - den tabel fra cnet der - der fremgår det at netop plasma har højt strømforbrug - og jeg synes desuden også det ser ud til at det svinger meget hvilke skærme der er gode hvad angår strømforbrug... ta f.eks den her "Panasonic PT-52LCX65" - den er på 52" og har et gennemsnitligt forbrug på 172W - hvorimd "Sony KDL-V40XBR1" 40" bruger 214.4W...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8836
Nej - vær lige opmærksom på at de første TV der står i tabellen ikke er plasma TV men bagprojekttions-TV. Den skræmmende sandhed om plasma-TV's peakværdi skal du finde nederst.

Her er der dog også stor forskel imellem Panasonic og de andre modeller, hvilket tyder på at de mestrer strømbesparelse bedre end nogle af de andre.
Af xenon
#8838
ja jeg har set at plama skærme ser ud til at sluge meget strøm (ikke så voldsomt med de panasonic modeller) - er du sikker på at det er peak værdier?

"Plasma-TV har som udgangspunkt et lavere forbrug overall, idet der ikke bruges samme energi på at lave sort, som der gør på at lave lyse farver." <- er du sikker på det? du modsiger dig selv lidt - eller har jeg bare misforstået hvad du siger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8842
Hvordan er det en modsigelse? Peakværdierne er jo når der skal laves mest muligt lys, dvs. hvid.

For et 40" LCD vil strømforbruget være ca. det samme som for et plasma-TV, når der midles over en længere periode.
Af xenon
#8843
[quote="yakken"]Hvordan er det en modsigelse? Peakværdierne er jo når der skal laves mest muligt lys, dvs. hvid.

For et 40" LCD vil strømforbruget være ca. det samme som for et plasma-TV, når der midles over en længere periode.[/quote]

det er det heller ikke som sådan - jeg tog bare de tal fra cnet som udgangspunkt - og i de talstår der ikke noget om peakværdier (så vidt jeg kan se) - men jeg må bare age dit ord for det så... det er nu heller ikke så aktuelt - for jeg regner ikke med at købe plasma skærm - men meget godt at vide hvilket niveau forbruget ligger på... tak for linket igen :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8855
Cnet har målt i 4 timer på en DVD og det giver nok et udmærket estimat for hvordan det udarter sig i gennemsnit. Jeg synes dog at deres modeller bruger lidt for meget strøm ift. hvad det er muligt - se på Panasonics model. I 50" klassen kan man selvfølgelig forvente at der ryger en del watt afsted, men for et 40" TV ville jeg umiddelbart ikke forvente at forskellen imellem LCD og plasma er så stor at det skulle være udslagsgivende for valget af model.

Testen er selvfølgelig også ca. et år gammel, så det er muligt at de valgte modeller ikke afspejler dagens standard.
Af xenon
#8857
det er netop det - hvad er dagens stadrd? - og hvad kan man forvente sig af fremtidens... lidt surt at du er den eneste der har svaret på tråden her - men tak for alle dine svar anyway :D...

jeg synes jeg har læst om en eller anden ny teknologi der skulle være meget strømsvag - kan ikke huske hvad det er for en :/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8862
Der er så mange der hævder at være strømsvage, men før vi får dem at se i handlen skal man nok passe på med at tro alt for meget på det. OLED spås at skulle halvere strømforbruget og SED skulle ligeledes have et lavt strømforbrug, men da man endnu ikke kan købe disse produkter, så er det svært at spå om det endelige resultat.

Hvis man kigger lidt rundt på nettet og ser på strømforbrug på plasma-TV, så ligger det omkring 250 - 350 W for et 42" panel og LCD TV'ene ligger omkring 250 - 300 W for et 40" panel. Dette er dog fabrikanternes egne opgivelser.