Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Laur
#8754
Hej

Jeg er på jagt efter et Lcd-tv

Har læst en del på Flatpanels, og har haft stor gavn af siden. (endelig en side hvor man kan suge "almen" men specifik info uden at blive rippet..DEJLIGT)

Hvad er Klarhed og skal man tage det med i sine overvejelser? Ved de måler det i cd/m2... Men hvad betyder det for billede kvaliteten??

Desuden kan jeg se at der er forskel på fjernsyns kontrast information..

Nogle bliver beskrevet med et kontrast forhold på eks. 1:3000

Nogle bliver beskrevet med et Dynamisk kontrast forhold på eks. 1:3000

Hvad er forskellen på dynamisk og alm. Og hvad er bedst?

Håber I kan hjælpe mig, på forhånd tak...
Brugeravatar
Af azrael
#8765
Så høje kontrastværdier i forbindelse med LCD er typisk tegn på dynamisk kontrast. Det der sker ved dynamisk kontrast er, at bagbelysningen der rent faktisk afgiver det lys der viser billedet skrues dynamisk op og ned. Ned, så billedet virker sortere, hvis det kræves, og op, når billedet skal virke mere lysstærk.
Af jengell
#8768
cd/m2 siger noget om, hvor meget lys der kommer ud pr. kvadratmeter. I dag vil du se at mange LCD skærme har 500 cd/m2, og det er ok godt.

Det er specielt Samsung man ser bruge betegnelsen "Dynamisk kontrast" når man kigger på klistermærket som sidder på produktet, eller på butikkens prisskilt. Samsung måler kontrasten anderledes i forhold til konkurrenterne. Har hørt at når Samsung måler kontrasten sætter de tv'et i et helt mørkt rum, hvormed den blir meget højere - hvorimod andre sætter tv'et i et rum med almindlig dagslys, og dermed fremkommer kontrasten ikke så høj, dog mere virkelighedstro, da de fleste har noget udefrakommende lys i stuen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8773
Jeg tror ikke du skal putte Samsung i den bås helt alene. Som du også kan læse af vores artikel om kontrastforhold, så er der stort set ingen producent (ud over Toshiba og Panasonic) der reelt kan levere hvad de lover.