Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Buzz
#8623
Hej - Jeg er med i det Fælleskøb af Pioneer 42 og 50" plasma som kommer i denne månede hvor jeg har valgt PDP 427 XD som skulle være et af de bedste plasma Tv på market pt.
Det jeg så ville høre er hvordan man bedste undgår burn in (selvom det næsten ikke sker mere i de nye TV) har jeg hørt lidt om at de første 50 timer ca. man bruger der skal man passe på med faste logo'er. Er der noget man kan gøre eller hvad gør i andre?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#8648
Garantien dækker jo ikke, så langt så godt. Det som almindeligvis anbefales, er at skrue ned for kontrasten og lysstyrken fra start af. Efter du har kørt med disse indstillinger i et par uger/måneder (naturligvis alt afhængigt af hvor meget du ser fjernsyn), så kan du godt indstille skærmen anderledes.

Det du skal passe mest på med, er at få de permanente indbrændninger, som Tv'et også er mest udsat for i starten. Du vil sikkert opleve midlertidig burn-ins hen af vejen, men de forsvinder med tiden.

Såhvert fald. Skru ned for de to paramtetre og sørg for ikke at lade Tvøet stå tændt på f.eks. en baggrundsskærm fra en DVD for længe. Sæt heller ikke DVD'en på pause i flere timer ad gangen; så sluk hellere for den.
Af Buzz
#8650
Mange tak for svaret Rasmus

Det vil jeg gøre, og så tror jeg vil bruge de første mange timer på at se DVD'er eller tv kanal hvor der ikke er fast logo sådan at plasma'en kommer godt fra start (bliver varmet op eller hvad der nu sker), og der efter skulle det være lige meget (har jeg hørt). Ang. min DVD afspiller er det en helt ny fra SAMSUNG som automatisk går i hvid baggrund med samsung logo i konstant bevægelse når man tænder for DVD playeren eller når man sætter den på pause i længere end 10 sek. Jeg kunne forstille mig at det er for at tage hensyn til burn-in på skærme, for det jo ikke kun plasma burn-in kan op stå!