Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#884
Hej...

Jeg er meget i tvivl om størrelsen på mit næste flat-tv. Jeg har kig på Sonys V-serie i enten 26" eller 32". Rent indretningsmæssigt vil 26" passe bedst ind i stuen, men jeg mener at have læst at det er ikke alle størrelser som lige gode rent billedemæssigt. Har det noget på sig ? Og vil jeg kunne finde bedre alternativer i prisklassen 12-18000 ? Vil et tv i denne prisklasse kunne bruges om 5 år, eller vil det være håbløst forældet ?

Mit setup/krav er:
Playstation
DVD
TV - over kabel-tv, ikke selector.
Ingen surround - heller ikke på ønskelisten.
Af Rtorp
#888
Hej,

Jeg bed mærke i at du bla. ville bruge din nye fladskærm til TDC kabelTV. Så vidt jeg kan se går det ret meget ud over billedkvaliteten. Jeg står også overfor snart at skulle investere i en skærm. Men jeg tar nok konsekvensen og anskaffer en Selector. Ellers tror jeg ikke jeg holder mere end 10 min. til TV kiggeri og det er vel ikke meningen med et ny TV :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#902
Forskellen på de bedste 26 tommer skærme og de bedste 32 tommer skærme, er efterhånden ved at gå til 32 tommer skærmenes fordel. De var tidligere omvendt, men det hang mest af alt sammen med, at 32 tommer skærmene endnu var i sit spæde stadie.
Nu hvor producenterne ekspanderer ret kraftigt, så giver det også plads til andre produktionsmetoder og det medfører også bedre kvalitet blandt LCD skærmene ret generelt set.

Hvis du fortsat vil bruge dit kabelTv, så kan tankerne måske gå på skærme, som er kendt for at levere god SD (standard definition) kvalitet. Det kunne f.eks. være JVC, Samsung, Sharp eller måske Philips nyere produkter.

Hermed ikke sagt, at Sonys nye BRAVIA V serie ikke er på højde med de andre, overhovedet ikke. Den vil udmærke sig i mange henseende og folk er generelt meget begejstret for V serien. At designet så også er superlækkert synes jeg gør den meget attraktiv.
Vil et tv i denne prisklasse kunne bruges om 5 år, eller vil det være håbløst forældet ?
Det kan du sagtens, men du må nok forberede dig på, at der er sket en del til den tid og du får lov til at gå og savle over mange skærme. Udviklingen er jo aldrig gået hurtigere og vi skal nok ikke forvente at den stopper lidt foreløbigt. Hvis det er et spørgsmål som mere går i retningen af, om det er det rette tidspunkt at købe på, så er det svært at sige. Jeg synes dog ikke der er noget i vejen for det overhoved.
Af Hans_hansen
#918
Ville jeg som normalt menneske kunne se forskel på billedkvaliteten på en 26" og et 32" tv med samme opløsning ?

Hvor lav en opløsning kan man vælge uden at man bliver ærgelig ?

Hvilke af modeller fra JVC, Samsung, Sharp og Phillips har en god SD kvalitet og vil jeg opleve en reel forskel mellem dem og et Bravia V-serie i enten 26" eller 32" ?

Jeg kan se at opløsningen 1366x768 er ret udbredt, men er det lig med at den også er god ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#919
Ville jeg som normalt menneske kunne se forskel på billedkvaliteten på en 26" og et 32" tv med samme opløsning ?
Hvis du tog et 32 tommer og et 26 tommer i samme serie, så ville der være lille eller marginal forskel. Man kan sige, at pixeltætheden på en 26 tommer er lidt større, men set i perspektiv, så er det ikke noget, som har en afgørende betydning.

Du bør derfor ikke vælge efter det kriterium, men heller hvilken størrelse du helst ser i dit hjem.
Hvor lav en opløsning kan man vælge uden at man bliver ærgelig ?
Når vi snakker LCD, så er det ikke af så stor betydning. De fleste nye og gode modeller laves med 1366x768, hvor enkelte topmodeller laves med 1920x1080. Den kan sagtens blive lavere, som f.eks. flere plasma skærme har, og det vil også typisk give et bedre billede i almindelig Tv udsendelser, som har en lav opløsning, men så ikke har høj nok opløsning til HD udsendelser.

På den måde er det jo i og for sig bedst at vælge et Tv med en høj opløsning, forudsat at Tv'et, så også viser signaler i høj opløsning korrekt, med mindre man blot vil have en mellemvej frem til 2008-2009, hvor digitale sendenet og HDTV slår igennem rigtigt.
Hvilke af modeller fra JVC, Samsung, Sharp og Phillips har en god SD kvalitet og vil jeg opleve en reel forskel mellem dem og et Bravia V-serie i enten 26" eller 32" ?
JVC har deres DIST system, som jeg mener giver rigtig god billedkvalitet ved SD (Standard Definition) signaler. Billedet forbliver forholdsvis skarpt og nuanceret, selvom det skal skaleres op til Tv'ets egen opløsning.

I direkte sammenligninger har jeg set Sharps topmodeller vinde over Samsungs 51 serie, hvad angår SD kvaliteten. Hvor Samsung stadig lader lidt hakkende kante forblive på billedet, udglatter Sharps system det en smule bedre.
Philips tidligste modeller med Pixel Plus 1 har jeg gået op af i lang tid og jeg var ærlig talt ikke imponeret over Tv gengivelsen. Så er det nye Pixel Plus 2 og Pixel Plus 2 HD betydeligt bedre efter min mening. Jeg vil mene de er på højde med Samsungs og muligvis Sharps modeller, men det er lidt svært at sige konkret, når man ikke har haft dem ved siden af hinanden samtidigt. Og det ar jeg desværre aldrig.

Jeg har kun betragtet Sonys V serien nogle få gange, men jeg er ganske imponeret over både DVD, HD og SD til den pris de sælges til.
Jeg kan se at opløsningen 1366x768 er ret udbredt, men er det lig med at den også er god ?
Ikke i forhold til de to HD standarder, men du får derimod ikke et så stort råderum mht. valg. Hvis du vil have nogle af de bedste skærme på markedet nu, så ligger du og svømmer rundt i dem med 1366x768. Det er ikke af så stor betydning igen, den afgørende faktor bør være billedkvaliteten i praksis.
Jeg ved godt at mange forbrugerprogrammer i Tv og blade har advaret om at købe en skærm med en for lav opløsning, og der er da også noget om det, men når 1366x768 efterhånden er ret standardiseret indenfor LCD verdenen, med henblik på senere opgradering til 1920x1080, så gør det jo også valget lidt lettere :)
Af Hans_hansen
#920
Tak de gode svar... De fleste af mine tvivl er blevet belyst. Nu mangler jeg bare at overbevise kæresten om det fornuftige i at bruge +15.000 på et tv, når vi har et som allerede virker fint... :o

Nogen forhandler i indre kbh som kan anbefales ?
Har en fornemmelse om at prisen kan forhandles i Fona, hvilket bare mangler, når der tænkes på at et 32" Bravia V-serie står til 17999 hos dem. Står til cirka 15000 hos Hifipriser...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#926
Du kan generelt set godt forhandle om priserne hos Fona Group og det er heller ikke unormalt at folk gør det.
Men læg dine penge et sted du synes du kan være det bekendt og føler dig sikker. Hvis der senere bliver problemer eller noget du skal have løst, så er det nu også rarere at have en pålidelig forretning at gå tilbage til.
Af Hans_hansen
#1105
Så er jeg tilbage igen...

Jeg har købt mig et Sony KLV-V26A10E og jeg er ret skuffet over produktet:

- Kvaliteten af det almindlige TV-billede er meget dårlig. Jeg ved godt at almindeligt kabel-tv ikke giver det bedste billede, men at det var så dårligt havde jeg ikke forestillet mig.

- Det er ikke muligt at lave forskellige indstillinger på de enkelte kanaler. Dette gør det svært at få et ordentligt billede, da jeg så er nødt til at finde et gennemsnit som lige godt/dårligt ud på alle kanalerne.

- Farverne er helt anderledes i forhold til et almindeligt tv og jeg finder det meget svært at indstille farverne så det ligner ægte menneskehud. Mange gange minder billedet om det man kan se på gamle stumfilm, som er blevet farvelagt i hånden.

- Det har svært ved at gengive dybden i et billede ordentlig.

- Kvaliteten af afspillede DVD-film er blevet værre. Min dvd er en nyere Samsung som er koblet til fjernsynet med et scartkabel, så jeg tror ikke at fejlen ligger der...

Min konklusion på oplevelsen med at købe et flat-tv, er at man, udover det rent designmæssige, ikke får nogen forbedring for de relativt mange penge.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1106
En væsentlig del af oplevelsen skal også ligge billedet efter indstilling. Fladskærms-Tv vil altid gengive de fejl som ligger i signalet tydeligere fordi opløsningen er højere.

Har du prøvet at indstille brightness, derefter kontrast og så de tre grundfarver? Gerne ud fra en test DVD, hvis du har sådan en indenfor rækkevidde.

Du fik ikke set Tv'et før køb?
Af Hans_hansen
#1107
Nej, jeg har ikke prøvet i den foreslåede rækkefølge, men jeg vil da helt klart gøre et nyt forsøg i de næste dage :(

Jeg så tv'et tændt end til flere gange, men jeg mindes ikke at billedet var lige så "anderledes" i butikkerne . Syntes at der er en antydning af en "hinde/slør" over billedet, som gør at det hele virker mere livløst.

Specielt dvd-gengivelsen skuffer mig, jeg havde håbet på en bedre gengivelse af filmen. Men de film jeg har testet ind til nu er alle gengivet i en dårligere kvalitet end før. Burde det ikke være lige omvendt ?

Udover at jeg er skuffet, skriver jeg dette indlæg som en advarsel til andre købere. Mit setup er nok ret gennemsnitligt. Semibillig dvd, playstation og kabel-tv er vel det samme som 80 % af befolkningen har og derfor kan de heller ikke forvente en forbedring eller status quo, ved køb af nyt flat-tv. Det er sjældent at folk er villige til at betale mere for mindre, hvis de ved hvad det drejer sig om.
Af Rtorp
#1110
Gud hvor jeg føler med dig. :( Og du har netop fået mig til at tænke mig om en gang til, inden jeg hopper ud i dette LCD marked.

Har du ikke mulighed for at levere TV'et retur ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1116
Specielt dvd-gengivelsen skuffer mig, jeg havde håbet på en bedre gengivelse af filmen. Men de film jeg har testet ind til nu er alle gengivet i en dårligere kvalitet end før. Burde det ikke være lige omvendt ?
Er din DVD afspiller progressive?

Jeg kan godt forstå din skuffelse, men jeg synes ikke du skal gøre det til noget generelt for fladskærme. Der findes jo andre alternativer på markedet.

Hvor købte du det? Har du ikke returret?
Af Hans_hansen
#1124
Min dvd er denne: V6500 og umiddelbart kan jeg læse mig til at den skulle have progressive scan. Er det godt eller skidt ?

Ved nærmere eftertanke kan jeg godt se at mine tidligere indlæg har været hårdere formuleret end tiltænkt. Jeg føler mig bare møg ærgelig over kvaliteten af billedet. Jeg er tvivl om det mig der er krakiler eller om der noget galt med fjernsynet...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1132
Det er godt, men har du mulighed for at gå ind og tjekke om det er aktiveret?
Hvis den kan real-time decode fra interlaced til progressivt skulle du også meget gerne opleve god kvalitet i DVD film.

Det eneste der undrer mig, er blot at du så det i butikken og endeligt købte det på dét grundlag. Hvis du så det med en DVD kilde og en Tv kilde, så må man vel også med god grund forvente, at det kan gøre det samme hjemme i stuen.
Forstå mig ret, jeg bebrejder ikke dig, men antyder bare, om det så ikke kan hænge sammen med en anden faktor eller er et indstillingsproblem.

Men hvis du ikke er tilfreds med Tv'et så synes jeg da, at du skal levere det tilbage. Det er vel den bedste løsning og så kan du jo se om du kan finde et andet, eller blot se tiden an fra sidelinjen lidt endnu.