Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dknia
#1147
Hans_hansen skrev:- Farverne er helt anderledes i forhold til et almindeligt tv og jeg finder det meget svært at indstille farverne så det ligner ægte menneskehud. Mange gange minder billedet om det man kan se på gamle stumfilm, som er blevet farvelagt i hånden.
Det bekræfter til en hvis grad det jeg synes at have oplevet i min søgen (og en enkelt gang bekræftet af en forhandler), selvom jeg har kigget i større størrelser.

Sonys LCD TV gør et eller andet ved farverne, som måske springer frem i butikken, men som ikke er helt rigtig.

Måske er den der Bravia-Reklame med hoppeboldene rent faktisk tættere på virkeligheden end man skulle tro. Måske laves farverne af små plastichoppebolde :D

I hvert tilvælde er det helt bogstaveligt ordret korrekt når de siger:

"Colour - like.no.other" - desværre :((

Håber du får tunet din Sony ind til noget mere tilfredsstillende, eller mulighed for at returnere det. Ellers er en Selector måske en vej frem mod et mere ensartet og bedre billede, du nemmere kan tune skærmen op imod.

/N
Af Hans_hansen
#1182
Hej alle,

Nu har jeg arbejdet lidt med indstillingerne og resultatet er blevet ikke ideelt, men bedre.

Men iforbindelse med alt dette, kom jeg til at kigge på mit antennekabel og så at det var hjemmebygget fra min fars tid :) Det ser dog pænt og intakt ud. Vil det gøre nogen forskel at skifte det ud med et nyt ? Findes der bedre kvaliteter/priser end andre ?

Vil jeg kunne få noget ud af at købe en antenneforstærker ?
Af S@nd
#1183
Det kan kun betale sig, at forstærke signalet, hvis det er svagt! - Ikke hvis der er "støj" på, da du så ligeledes vil forstærke støjen.

Men i en gammel husinstallation, ka' der være mange forgreninger og samlinger, som alle bidrager med tab og støj - Så det kan være en god idé at prøve at trække et nyt, midlertidig, kabel fra tilgangen og til fjernsynet, uden andet koblet på - hvis det er muligt!
Go' fornøjelse!

Mvh. S@nd
Af Hans_hansen
#1209
Det er desværre ikke muligt at trække et kabel direkte fra tilgangen, da den sidder to opgange længere henne :((


Vil det kunne betale sig at investere i et par antenne-kabler af en god kvalitet som skal gå fra antenne til DVD/Video og fra DVD/Video til TV ?

Ang det dårlige signal fra min DVD/Video, hvilke type forbindelse er bedst ? Scart, RGB osv. osv...
Af Hans_hansen
#1210
Rasmus Larsen skrev:Det er godt, men har du mulighed for at gå ind og tjekke om det er aktiveret?
Hvis den kan real-time decode fra interlaced til progressivt skulle du også meget gerne opleve god kvalitet i DVD film.

Det eneste der undrer mig, er blot at du så det i butikken og endeligt købte det på dét grundlag. Hvis du så det med en DVD kilde og en Tv kilde, så må man vel også med god grund forvente, at det kan gøre det samme hjemme i stuen.
Forstå mig ret, jeg bebrejder ikke dig, men antyder bare, om det så ikke kan hænge sammen med en anden faktor eller er et indstillingsproblem.

Men hvis du ikke er tilfreds med Tv'et så synes jeg da, at du skal levere det tilbage. Det er vel den bedste løsning og så kan du jo se om du kan finde et andet, eller blot se tiden an fra sidelinjen lidt endnu.

Hm... Jeg har helt overset dit indlæg. Jeg må været blevet blind :(

Det du nævner med indstillingsproblemmet eller en anden faktor, er lige præcis det issue som jeg selv er kommet frem til. Jeg kan godt se at antennesignalet ikke er det bedste, men udover et kvalitetsproblem med nogle af mine kabler og en indstilling-opgave på min DVD/Video, kan jeg ikke sætte fingeren på om der er noget mere galt.
Af dknia
#1217
Hans_hansen skrev: Vil det kunne betale sig at investere i et par antenne-kabler af en god kvalitet som skal gå fra antenne til DVD/Video og fra DVD/Video til TV ?
Det vil som i de fleste andre sammenhænge give en mærkbar forbedring hvis man bruger kvalitetskabler. Men hvis signalet er rimeligt rent ved indgangen til din lejlighed, er det formentlig værd at hæve signalniveauet med 10-20 dB, så tuneren har lidt mere at arbejde med når signalet når derhen.

En forstærker sat på lige ved indgangen til din lejlighed vil alt andet lige med stor sandsynlighed give et bedre resultat, og det er ikke den største investering. Vælg f.eks. en forstærker på op til 20dB med mulighed for at regulere de 20dB ned.

Samtidigt er det værd at gå hele kablingen af huset igennem for tvivlsomme samlinger og alt for billige stik eller stikdåser. Det kan koste betydeligt på signalet.

Endelig er det værd at prøve at køre signalet direkte til TV'et, og se om kvaliteten bliver mærkbart bedre. Der er et vist tab i at køre igennem DVD/Videoen først.