Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kimj
#8239
Jeg er den delvis lykkelige ejer af et Samsung LCD TV model: LE-32R72B. Jeg har lagt mærke til at det virker som om tv'et af og til har svært ved at 'vurdere' hvor mørkt/lyst billedet skal være ved billedeskift, og at det derfor kan finde på at justere lysstyrken efter billedeskiftet. Altså hvis billedet f.eks. skifter fra et lyst til et mørkt billede. Så et par sekunder efter skiftet kan billedet pludselig blive lidt mørkere eller lysere. Det virker som om tv'et lige skal tænke sig om. Det er ikke hele tiden det gør det, men alligevel virker det lidt irriterende. Jeg har snakket med en sælger i Elgiganten som sagde, at det er en svaghed nogen Samsung og Philips LCD tv har. Er det rigtigt, eller er der en fejl på mit tv? Er det evt. noget man selv kan eliminere under indstillinger et sted?
Jeg glæder mig til at høre jeres svar. :)
Brugeravatar
Af azrael
#8240
Det er ikke en fejl som sådan. Problemet skyldes tv'ets lyssensor. Desværre skal man ind i servicemenuen for at slå den fra, dvs. det er ikke en indstilling i den normale menu. Jeg ved ikke hvordan man kommer ind i servicemenuen (hvor man for øvrigt kan gøre rigtigt meget skade, hvis man ikke ved hvad man gør), men måske gør nogen over på www.recordere.dk
Af Tape Connection
#8246
Det er ikke nødvendigt at gå ind i service-menuen. Vælg indstillingen "film" (eller biograf eller hvad det nu er den hedder), så er den dynamiske kontrast (som ikke har noget med lyssensoren at gøre) slået fra.
Af Kimj
#8268
Hej Otto! Mange tak det virker sgu. :) Men underligt at Samsung ikke kan lave den der dynamiske kontrast bedre, så den ikke har de problemer.
Af Conker
#8282
Hej Kim

Har haft nøjagtigt samme problemer med mit nye hvide 32" R71W - men har nu fundet løsningen på nettet - på denne måde behøver du heller ikke finde dig i de lidt gulige toner i FILM mode.

Gå ind i dit TV's service menu sådan her:

1. Sluk dit TV
2. Tryk INFO, MENU, MUTE - og tænd så TV'et igen.
3. Vælg punkt 2 i service menuen ( PAS PÅ IKKE AT ÆNDRE PÅ NOGET !!! )
4. Find DYNAMIC DIMMING - og vælg OFF

Sluk dit TV, og tænd det igen - nu skulle problemet være løst uanset hvilken TV mode du vælger...

:) Søren
Af Kimj
#8284
Hej Søren. Ja det ser også ud til at det virker på mit tv. :) Det er rart at jeg kan vælge mellem tv mode uden problemer. Det er jo et rigtigt fedt tv, lige bortset fra den "fejl".

Mange hilsner

Kim
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8285
Samsungs TV er desværre ofte kritiseret for den dynamiske kontrast, så hvis det trøster dig, så er du langt fra den eneste der bander over at lyset blænder op og ned som var du på en mørk landevej med spredt trafik :)
Af Conker
#8286
Hej igen Kim

Det var godt at det virkede - uden det problem, er det virkelig et fedt TV.

Mit var faktisk sendt til reperation pga. "fejlen" men efter jeg fandt løsningen på nettet nåede jeg lige nøjagtigt at få stoppet forsendelsen hos forhandleren.

:) Søren