Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af skovsborg
#8228
Hejsa!

Når et Plasma TV har DVI indgang betyder det så at det også kan vise HD tv?

Eller kan man ikke sammenligne det?
Brugeravatar
Af azrael
#8230
Det kommer helt an på hvad du mener med HDTV. Man kan sende HD signaler fra en ekstern kilde ind i tv'et via et HDMI -> DVI stik, da i al fald den aktuelle version af HDMI og DVI er kompatibel ved det digitale signal.
Af skovsborg
#8236
Man læser jo så meget om at det tv skal være HD ready.

Men hvis man har en DVD recorder med HDMI ugang og Plasma med DVI indgang, så skulle det vel være OK ?
Af Mr_Mo
#8237
Din DVI indgang skal være med HDCP. Derudover skal din plasma tv have minimum opløsningen 1280x720.

Din DVD recorder kan jo ikke udsende i 720p, da DVD er vist 576p (så vidt jeg husker), du skal have en Bluray eller HD-DVD afspiller. Ellers bliver billedet bare skaleret op, og er ikke på højde ægte HD-materiale.

Men du skal ikke bekymre dig om din DVD Recorder, den er fint nok. Det er først når HD-DVD eller Bluray bliver mere almindeligt, du skal tænke på at købe nyt.
Af Martin V
#8273
Jeg har en ny Samsung DVD som kan køre i HDMI 720p - 1080i
Nu skal jeg så ud og have en 42" plasma skærm og det bliver nok Panasonic TH-42PV60E. Men så kom jeg til at se at den køre i 1024 x 768 og skal de ikke køre i 1024 x 720 for at kunne køre i 720p ???
Brugeravatar
Af azrael
#8276
Som sædvanlig hænger folk sig alt for meget i intetsigende specifikationer. De aktuelle HD opløsninger er baseret på antal linjer, kolonner nævnes sådan set ikke. Så helt striks efter specifikationerne skal der et panel til, der kan vise enten 720 eller 1080 *linjer*. Plasma med mindst 720 linjers opløsning klarer dette helt fint, og efter min mening endda meget bedre end LCD med højere specifikationer på papiret.

Man skal altså ikke lade sig narre af alle de fine specifikationer og teknologier, som de nye flade skærme har. Det vigtigste er at gå ud og kigge på modellerne. Øjet er det bedste måleredskab, du har. :)