Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#831
Vi skal købe et nyt TV da vores gamle er brændt sammen. Vi havde tænkt os en fladskærm, og så så det tilbud Aldi har i denne uge (kan ses på aldi.dk). Vi bruger primært vores TV til TV-kigning med kabelTV signal (stofa), og DVD visning.

Selvom prisen ikke er afgørende er den jo heller ikke ligegyldig. I dette tilfælde er den 8.000, men hvis skidtet ikke duer er der jo ikke meget ved det.

Er der nogle kommentarer? Skal man købe i Aldi eller et andet sted? Som sagt er vi ikke specielt HiFi-nørdede, men vil da helst have et ordentligt billede.
Af polsemager
#852
Nu har jeg læst tråden grundigt gennem, men jeg er langt fra ekspert. Er det rigtigt forstået at skærmen ikke lever op til standarden for HD-ready, men at man godt vil kunne se HD-TV på den i god kvalitet?

Og er det rigtigt forstået at skærmen godt kan indstilles til at se almindeligt TV og DVD med gode farver?

Og hvad betyder det om man har kabelTV? Og er stofa godt?

Kort sagt, er det en skærm som kan bruges til de mest almindelige ting uden for meget irritation?

Håber ikke mine spørgsmål er for tåbelige.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#904
Er det rigtigt forstået at skærmen ikke lever op til standarden for HD-ready, men at man godt vil kunne se HD-TV på den i god kvalitet?
Det er ret generelt for mange skærme, som alligevel lover det, men det betyder ikke, at du ikke kan modtage et HD signal på dem og alligevel opleve en markant forbedring.
Og er det rigtigt forstået at skærmen godt kan indstilles til at se almindeligt TV og DVD med gode farver?
Naturligvis, men selvfølgelig ikke på højde med de forskellige mærkers topmodeller. Indstillingerne skal du dog nok lige lege lidt med for at opnår et godt resultat.
Og hvad betyder det om man har kabelTV? Og er stofa godt?
Det betyder ikke så meget om du har kabelTv eller en anden form for analoge signaler. Du vil først opleve store forbedringer når du begynder at modtage digitale signaler, som f.eks. Selector tilbyder eller DR1 og TV2 tilbyder fra 1. april.
Af polsemager
#932
Bare lige et hurtigt ectra spørgsmål. Det ser ud til at nogle kanaler ghoster og har bølger over skærmen mest andre er langt bedre. Fx er DR ret dårlig mens TV2-film og 3+ er vældig gode. Er det pga indstillingerne eller er det fordi de sender digitalt?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#943
Hvis du har kabelTv, så burde det mere være et indstillingsproblem eller et signalproblem. DR1s udsendelseskvalitet er almindeligvis ret god, så det undrer mig lidt, at du har problemer lige med den kanal frem for andre. Hvis du en dag falder over en fodbold udsendelse fra TV3 så prøv at se om du også bemærker forrringet kvalitet her og om det i så fald kan sidestilles med kvaliteten fra de programmer du har oplevet med DR1.

Er signalet delt over mange skærme? Har du prøvet at indstille skærmen?
Af polsemager
#945
Ang forboldideen var den ret god!

Signalet er ikke delt over flere skærme, og jeg har forsøgt at indstille, omend med variabelt held.

Forresten. Signalet kan forbedres med en selector, men hvad med med en DVD-optager?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#946
Selector og DVD-optageren gør ikke det samme ved signalet. Selectoren er i stand til at modtage digitale kanaler, men en DVD-optager kan kun arbejde med det signal den nu engang får - og det er stadig analogt.

Du skal desuden have abonnement for at kunne køre med selector og det er bestemt ikke gratis.