Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrikfom
#7996
Hejsa
Har i længere tid gået og ventet på at samsung kom med en LCD med DVB-T og DVB subtitle. Det kan jeg nu se man kan få i modellen LE32R73BD.

Er der mon nogen der kan bekræfte at alt virker ok på det danske DVB-T net med samsungs BD modeller ?

Men mit spørgsmål går egentlig på HDMI indgangen - hvis man henter brugsanvisningen står der at man ikke kan tilslutte sit grafikkorts DVI udgang til HDMI indgangen. Og det er jeg noget ked af.
Sidste år da jeg lavede stuen istand, trak jeg nemlig et HDMI kabel fra PC'en på 1.sal til TV-placeringen i stuen, så det skulle meget gerne kunne bruges.
Er det korrekt at man ikke kan tilslutte PC'en der !
Jeg har en Dell Pc med Radeon X600 grafikkort - der ser ud til at være indstillinger til at tvinge grafikkortet i 720P eller 1080I - er det mon nok til at det vil virke. Jeg skal meget gerne samtidig kunne køre med min almindelige montitor tilsluttet VGA stikket på grafikkortet.

Håber der er nogle kloge hoveder derude som kan hjælpe.

Da BD modellerne endnu ikke kan købes i DK - er jeg jo nød til at være rimelig sikker på at de opfylder mine krav, inden jeg bestiller et i England eller Tyskland.

Er selv Radiomekaniker, og har tidligerer arbejdet 10 år i branchen - men syntes stadig det er indviklet. Satte en del af de første Samsung LCD op da jeg stadig var i branchen - helt klart lækre TV.

MVh
Henrik Fomsgaard
Brugeravatar
Af azrael
#8002
Jeg mener at have hørt, at Samsungs DVB-T modeller p.t. ikke understøtter undertekster, og det er vist også derfor, at modellerne ikke forhandles herhjemme. Tror det har noget med det lille marked at gøre.
Af henrikfom
#8003
Ja - det troede jeg også i første omgang.
Men hvis jeg så kigger på både den engelske og svenske Samsung side, så står der at de har "dvb subtiling" - som jo er det system som bruges på det danske dvb-t net.

Men det ville jo være rart at vide om det nu også virker inden man køber - især når det nu skal købes i udlandet.
Brugeravatar
Af azrael
#8005
Prøv da evt. at skrive til Samsung SE eller DK for den sags skyld.
Af henrikfom
#8008
Hej

Jeg har tidligerer skrevet til samsung dk - de siger jo så selvfølgelig bare at de kommer med DVB-T modeller senest til december.

Nu har jeg skrevet til Samsung SE - så må vi se hvad de siger.

Hvad siger i m.h.t. HDMI indgangen - er der ikke nogel som har forsøgt det. Jeg går jo ud fra at det er der samme som andre LExxRxx modeller.

Mvh
Henrik
Af nicolai20
#8009
Hej Henrik

Hvis du finder ud af det med DVB-subtitles må du meget gerne poste det også hvor du havde tænkt dig at købe det.
Du er nemlig ikke den eneste der interesseret og der er lang tid til december. ;)
Af henrikfom
#8093
Jeg har forespurgt Samsung DK ang. HDMI input fra grafikkorts DVI udgang.

De skriver følgende:
------------------------------------------------------
Tak for din henvendelse til Samsung Electronics Nordic.

For det første, et 10m langt HDMI kabel er lige i overkant. For det
andet, så skal du have i tankerne at HDMI er bagud kompatibelt, men DVI
er ikke opad kompatibelt med HDMI. Dette betyder at HDMItil DVI virker
, hvis ikke der er noget HDCP på linien. Men desværre er signalet fra en DVI kilde ikke kompatibelt med det der forventes af disse
fjernsyn. En PC'er skal kobles til VGA indgangen.
------------------------------------------------------

Sådan som jeg ser det lige nu, så burde jeg kunne få det til at virke hvis jeg tvinger mit grafikkort i 720P mode, og der ikke er noget HDCP i det indhold jeg vil afspille/vise.
Men der må der være nogle af jer derude der har prøvet at koble et Samsung LCD på, på den måde - jeg vil meget gerne høre feedback på det.

Ang. subtilling - så har jeg forespurgt Samsung SE - men har ikke fået svar endnu.

Mvh
Henrik
Af henrikfom
#8183
Så har jeg fået noget feedback ang. undertekster på Samsungs DVB-T modeller. Det betyder jo så at jeg afventer til jeg ser hvad det er Samsung DK kommer med i efteråret.
For øvrigt er det da helt forrykt at man ikke følger standarden ordentlig på det danske DVB-T net - hvor smart er det lige.

---------------------------------------------------------------------------------------
Hej PC-lager
Lige et lille spørgsmål.
I skriver på siden med Samsung LE32R73BD:
Vigtig Information - BEMÆRK: Den digitale tuner i dette TV understøtter ikke undertekster igennem det Danske

digitale net.
Hvorfor gør den ikke det – den har da DVB subtiltling, hvis f.eks. jeg kigger på den svenske samsung side.
Er det noget i har afprøvet ved selvsyn – eller.
Ved Samsung LE40R74BD, skriver i ikke noget om at den har problemmer med underteksterne på DVB-T.
Det er da højest sansynligt den samme dvb-t tuner det sidder i de 2 apparater.
Håber i har lidt viden om det – så jeg kan finde ud af LE32R73BD er noget for mig.

Mvh.

Henrik

----------

Hej Henrik,
Det er samme info som gælder for begge TV. Det er en fejl at det endnu ikke er blevet skrevet ind på den sidste

model.
Vi indkøber vores TV i Tyskland og de understøtter ikke de specielle danske DVB-T undertekster.

Med Venlig hilsen / Best Regards
Kim L. Kristensen / Support
Århus PC-Lager ApS

----------

Hej Kim

Ok.
Er det noget i har testet her i DK – eller er det bare fordi man ikke regner med at den kan fordi den kommer fra

Tyskland (hvor meget andet DVB-T udstyr jo ikke understøtter DVB subtiltling)
Hvis jeg kigger på specs. For disse tv, både på svenske og engelske sider, så står der at de HAR dvb subtilling –

så jeg er forvirret på et højerer plan.
Mvh
Henrik

----------

Hej Henrik,

TV’et understøtter DVB subtitling, men ikke danske DVB subtitles, da de desværre er lavet på en anden måde end

andre DVB subtitles.

Med Venlig hilsen / Best Regards
Kim L. Kristensen / Support
Århus PC-Lager ApS
-------------------------------------------------------------------------------------------

Hej I sverige.
Lige et lille spørgsmål her fra Danmark.
I har i jeres sortiment et LE32R73BD, som har DVB-T og det ser også ud til at have 'DVB subtilling'.
Derfor vil jeg jo mene at det også skulle kunne bruges på det danske DVB-t net. Og overvejer derfor at købe et

sådant tv i sverige.
Kan i mon bekræfte om det virker som det skal (incl. undertekster) på det danske net. Måske i kender til nogen i

malmø området som har det kørende, og modtager dansk DVB-T signal.

Mvh
Henrik

----------

Hej Henrik

Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.
Nej,våran erfarenhet är att subtitle-funktionen inte fungerar i
Danmark.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.
Med vänliga hälsningar
Christian
Samsung Suppport
---------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Af azrael
#8202
Ja, det var jo det svar jeg desværre forventede. Hvorfor man laver det gejl mht. subtitles på det danske DVB-T net må guderne vide. Måske så flad-tv kan sælges endnu dyrere herhjemme?

Det med HDMI kan jeg dog overhovedet ikke følge. Efter mit bedste vidende kan man sagtens bruge et DVI --> HDMI kabel, men man skal være opmærksom på at a) kablet er fuldt monteret og b) ens grafikkort har en DVI dual link transmitter. Ellers skulle der altså ikke være problemer.