Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rtorp
#815
Da jeg overvejer at "investere" i en 32" fladskærm, er der straks nogen i omgangskredsen der spidser ørerne. En af disse har meddelt at jeg nok lige skulle klappe hesten til primo 2006. Han har for nyelig fået stjålet sit B&O fladskærms-system. Dette skulle så erstattes og det var så her rygtet opstod om at Fladskærme ville tage et betydeligt dyk i prisen opstod. Ikke at sammenligne med de glidende fald der altid er på ny elektronik. Der skulle være tale om fald på op mod 40%! :)

Er der nogen herinde der har "intern" viden eller iøvrigt har kommentarer til rygtet, hører jeg meget gerne fra jer.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#817
I dagens nyhed er der nævnt lidt om kommende prisfald, eller prisfald som allerede er aktuelle i Asien:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Jeg hører da en del omkring prisfald, produktionsfaktorer osv. og udsigten er da god. Jeg er dog ret sikker på, at den ikke er helt så god som 40 procent.

Flere mærker har allerede sænket priserne på deres modeller med op til 30 procent. Det største prisfald sker i LCD skærme omkring 32-42 tommer. Ã…rsagen til at f.eks. LCD skærme er forholdsvis dyre er produktionsfaciliteterne. De er endnu ikke modne til at producere store mængder skærme og heller ikke skærme i meget store størrelser. Man producerer jo f.eks. et 7. generations substrat, hvor man skal kan skære et givent antal paneler ud af. Jo større det er desto flere kan man lave ud fra hvert substrat.

Det er rigtigt at man rykker mod nye generationer, som også er beskrevet i den her nyhed: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&
I den sammenhæng kan vi godt opleve pludselige og store prisfald da man kan effektivere produktionen en del, men der er jo stadig nogle grænser.

Markedsanalyser indikerer derimod at et typisk 32 tommer LCD Tv vil komme til at koste ned omkring 6000-7000 kroner ved starten af 2006 i Asien. Visse importfaktorer og lignende vil medføre en højere pris herhjemme, men prisfald er på vej. Specielt i sammenhæng med opførslen af de nye fabrikker og det aspekt af sagen, at man primært for LCDs vedkommende er begyndt at rykke mod større skærme. Større skærme betyder også udvidelse af fabrikkerne, hvilket igen kan medføre prisfald på de mindre skærme, men naturligvis også på de større.
Af Janus
#853
Jeg har netop bladret det nye Soundandvisionmagazine, og her fremgår det, at prisen for Philips 50pf9830a er 4.449$.. Umiddelbart må det jo vurderes, at prisen i europa går samme vej om end ikke så hurtigt..

Mvh.
Janus