Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#7947
Hejsa alle

Jeg er sikker på at jeg ikke er den første der skriver om hjælp til valg af tv. Men nu vil jeg ud og have et nyt TV…

Mine krav er at det min. skal være et 42" TV og der skal være "HDMI tilslutning 720p/1080i" og den skal være HD-Ready.

Prisen skal gerne være imellem 10.000 ,- til 16.000 ,- kommer jo an på om det kan betale sig at lægge de sidste penge ud for at få et godt TV.

Ud fra det jeg har læst mener jeg det skal være et plasma TV pga. af billede kvaliteten og prisen. ( skriv endeligt hvis i mener det modsatte )

Dem jeg har set på over nette står her under og håber i vil skrive nogen kommentar og anbefalinger, fordi der er godt nok mange TV til ca. den samme pris men med forskellige info/funktioner. :s

"Nye valg er blevet opdateret"


LG


LG RZ-42PC1R 42" HD-Ready plasma
Verdens første plasma TV uden frontglas og blæsere. Desuden 2 x HDMI udgange samt alle de sædvanlige analoge tilslutninger (Komponent, Scart, S-video samt data).


LG RZ-42PC1RR 42" HD-Ready plasma inkl. 80GB harddisk
Verdens første plasma TV uden frontglas og blæsere. Desuden 2 x HDMI udgange samt alle de sædvanlige analoge tilslutninger (Komponent, Scart, S-video samt data). Denne model har desuden en harddisk på 80GB indbygget.


LG RZ-42PX4R 42" HD-ready plasma TV
LG 42PX4R har XD Engine 2 indbygget, teknikken som LG benytter for at øge skarpheden og sikre en optimal farvegengivelse. TV'et er HD-ready med en opløsning på 1080x768 og et kontrastforhold på 5000:1.


Panasonic


Panasonic TH-42PV60E HD-ready 42" Plasma TV
42â€
Senest rettet af Buzz 10. aug 2006, 20:29, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af azrael
#7951
Glem alle ovennævnte, og gå efter Panasonic TH-42PV60E eller TH-42PV600E. Hvis det *skal* være med DVB-T dekoder, så er TH-42PX60E et godt bud (identisk med PV60E).

TH-42PV60E kan fås til 16000 hos TapeConnection, evt. billigere hos diverse online-butikker. Husk dog, at plasmaskærme (i al fald fra Panasonic) sjældent kommer med fod eller vægbeslag, så det skal lige lægges oveni.

PA-modellerne fra Panasonic er lavopløste (852x480 pixels).
Af Buzz
#7956
Mange tak for anbefaling azrael

Nu har læst lidt om de Panasonic plasma tv'er og de har godt nok fået gode anbefalinger, så det bliver nok også sådan en jeg vælger.
Men hvad er forskellen mellem TH-42PV60E og TH-42PV600E ?
Og når jeg nu køre med kabel TV så har jeg vel ikke noget at bruge DVB-T til? der skal jeg vel have DVB-C så?
Brugeravatar
Af azrael
#7974
Forskellen på PV60E og PV600E er designet, lidt bedre lyd, en kortlæser og vist nok også en anderledes fjernbetjening (alt sammen i PV600Es favør). Selve billedet er identisk på begge modeller.

Jeg råder for øvrigt til ikke at hænge sig alt for meget i specifikationer. Samsungs plasma har *ikke* bedre billede end Panasonics (i al fald ikke dem jeg har set).

Mht. problemer ved plasma, så er der følgende ting man skal være opmærksom på: det må altid kun transporteres oprejst (altså lige som man ville stille/hænge det) og der er en lille chance for burn-in (f.eks. logo for en tvsender kan brænde sig fast), men det sker meget sjældent særligt når man følger retningslinjerne. Der kan for øvrigt også forekomme burn-in på LCD, så det er ikke noget som plasma er ene om. Desuden er der nogle folk, der mener at plasma har flere reflekser pga glaspladen foran skærmen, men det har jeg nu heller ikke oplevet selv.

Mht. strømforbrug, så er det lidt en skrøne. Strømforbruget for LCD og plasma ved samme størrelse skærme er meget lig hinanden, dog er der en vis forskel i plasmaens favør. Den bruger nemlig mest strøm, når der vises et lyst billede, og mindre strøm, når der vises et mørkere billede. LCD derimod bruger altid lige meget strøm (med mindre variationer), idet det meste af strømmen går på bagbelysningen, der er tændt hele tiden. Den måde LCD virker på er, at det lader så og så meget lys slippe igennem efter behov. Typisk max strømforbrug for 42" plasma (og LCD) er lige under 300W.

Håber det svarer på dine spørgsmål.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7977
Det med farverne skal du heller ikke hænge dig i. Det er blot den interne behandling der reelt kan skelne så mange farver, men du får dem aldrig selv at se for panelet kan slet ikke vise dem.
Brugeravatar
Af azrael
#7984
Det forholder sig godt nok lidt anderledes med plasma end med LCD. Plasma er jo mere i retningeng af en gas og derfor mere "analog" i sine egenskaber end LCD, der har nogle faste gradueringer (typisk 256 nuancer for hhv. rød, grøn og blå, der giver 256x256x256 kombinationsmuligheder, som igen giver 16,7 mil.).

Men det er altså stadig "gas" med den angiveligt store farveforskel mellem Samsung og Panasonic plasma. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7992
Hvad enten det er den ene eller den anden type, så skal der stadig regnes på farverne internt og det sker altid med en højere bit-rate end det skærmen kan klare.
Af lance52
#7993
Hvis du skal bruge externe højtalere fra surround eller andet og har du en harddiskoptager, der har SD kort indgang, så køb pana 42pv60 ellers 42pv600. Jeg har selv 42pv60 og den er jeg meget glad for. Er købt efter ikke at have kunnet finde et lcd der var god nok.