Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Superfly
#7866
Hej alle vidende brugere på fp.dk,


Jeg har tilbudt min hjælp i at råde direktøren på mit arbejde med at vurdere om den fladskærm han har tænkt sig at købe er et godt køb.

Han har altid brugt Phillips, og resten af hans hjemmebiograf udstyr er Phillips også, så han kunne godt tænke sig et Phillips flatTV. (Jeg tænker ikke på samme måde selv. Jeg vurderer ikke så meget på mærket. Jeg kigger mere på det enkelte produkt istedet.)
Han er meget utålmodig med at købe det, så det går ikke lang tid.

Han har fået tilbudt et Phillips 42 PF 7320 til 15.000,- i den lokale FONA, det skulle være et godt tilbud (Kelkoos billigste koster 17k).
Det er en plasma skærm, og han synes billedet står flot, men omvendt er opløsningen vist nok kun på 800*xxx?.

Det bedste sted at søge om råd og vejledning ved jeg er her i dette forum.

Så jeg vil gerne spørge om det er et godt køb (pris/performance)?
Er der andre Phillips modeller der er bedre i dette prisleje, jeg tænker de nye modeller?
Eller er der guldhandler i andre mærker, jeg burde gøre ham opmærksom på?



Alt hjælp værdsættes.
Superfly

PS: Jeg er n00b, så hav en ikke en formodning om jeg ved en masse basisting. Tag gerne tingene helt fra oven og forklar.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7867
Det pågældende TV kan på ingen måde anbefales til nutidens TV eller digitale kilder. En opløsning på 852x480 punkter er lavere end den opløsning der udsendes via PAL signalet, som i forvejen er et ret ringe signal (576 liner), så han køber altså et TV der viser en opløsning ringere end det TV han har nu (som vel er CRT).

Hvis nogen i Fona har ment at dette var et godt køb, bør han omgående skifte forhandler!

Cremen indenfor plasma TV kommer fra Pioneer hvilket man også vil erfare hvis man ser forskellige TV sat op ved siden af hinanden. Prisen ligger så også 100% over hans nuværende tilbud.

Jeg er generelt ikke så begejstret for Philips plasma TV hvorimod deres high-end LCD TV er blandt de bedste på markedet, men prisen er samtidigt noget højere end konkurrenternes.
Af Superfly
#7869
Tusind tak Yakken!,


Et absolut glimrende svar!
Og jeg kan høre jeg skal have gang i diplomatiet.... eller henvise til dette svar ;)


Jeg har kigget lidt på forummet og kommet lidt frem til nogle andre tilbud:

Tape Connection,
Philips 37" PF 9830 sat 10.000 ned til 22.999
Panasonic TH42 PV 600 sat 5.000 ned til 19.999,-
http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp

recordere.dk - fælleskøb:
Philips 37PF9731D nyeste 37" koster 24.999 i fælleskøb. til levering her i august
http://www.recordere.dk/indhold/templat ... &zoneid=13

Noget af dette der lyder godt?


Superfly
Af xenon
#7871
begge dele er fint... hvis otto fra tapeconenction siger god for et tv er det godt - ikke som ham der fra fona (fona tager ca. 10-15% oven i hatten på gængse produkter - kan ikke anbefale dig at handle der)...

ang. fællestilbud så er det nok der du kan lave de bedste handler - men læs lige hvad folk i en fælleskøb-tråd skriver om produktet - det kan jo være det ikke kan leve op til de krav du stiller (HDMI indgange osv.)
Af xenon
#7872
kan lige tilføje at jeg gennem de sidste 3-4 år har købt for ca. 25k i tapeconnection og er aldrig blevet skuffet og altid fået god service
Af Superfly
#7873
Direktøren har også selv fundet dette:

Samsung 40" LCD LE40R75 til 19.999,- i Expert.
(Fandt den så senere på laptops.dk til 16.995,-)
Specs ser umiddelbart fine ud på den skærm, det er dog en LCD. dynamisk kontrast på 5000:1, Opløsning 1366 x 768, Responstid ms 8.
Af Superfly
#7874
Mange tak for dit input Xenon,


Jeg har aldrig selv handlet i Tape Connection, men jeg har en ven som har købt noget lækkert HiFi grej der... han var glad for handelen og prisen :)

Udover det har butikken eksisteret i mange år, hvilket også er et kvalitetstegn i sig selv, også set i forhold til garanti osv.

Jeg må hellere se hvad direktøren synes om de valg og svar der er kommet på bordet indtil videre.


Superfly
Brugeravatar
Af azrael
#7878
Hvis direktøren elsker Philips og vil give sig selv en ekstra god gave, så gælder det om hurtigst muligt at hoppe med på fælleskøbet af Philips 37PF9731D LCD-tv med fuld HD opløsning. Bedre LCD-tv findes nok ikke idag. Fælleskøbet varer til 13. august, så det gælder om at skynde sig.

Hvis det skal være plasma, så er det, ligesom Yakken skriver, Pioneer man først skal kigge på og derefter Panasonic.

Håber, at det hjælper.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7886
Lad dig desuden ikke forblænde af den dynamiske kontrast. Der har været flere rapporter om at netop Samsungs dynamiske kontrast er alt for synlig når baggrundsbelysningen justerer sig selv. Du kan læse mere om de reelle målinger af kontrastforhold i artiklen her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Jeg er enig i at det er fælleskøbet på Philips TV'et der pt. vil give det bedste billede hvis der kigges på LCD TV.
Af Superfly
#7929
Takker Azrael (<- fra Diablo II ? :))
Jeg har faktisk fundet nogen betalelige plasma fra både Pioneer og Panasonic.

PLASMA:
Pioneer PDP 436RXE til 19.995,-
http://www.laptops.dk/product_info.php? ... 6a6827da7a

Panasonic TH 42 PV 600 til 17.999,-
http://www.tapeconnection.dk

LCD:
Phillips 37PF9731D til 24.999,- (fælleskøb, reele pris 1-2.000 over mener jeg)
http://www.recordere.dk/indhold/templat ... &zoneid=13


Jeg må hellere give feedback på situationen:
Direktøren overvejer ikke længere den gamle Phillips fra FONA til 15.000. Endnu engang tak for hjælpen med at undgå dette knap så heldige 'tilbud' O_O .
Han er jo en klog mand, og skeler stadig til pengepungen. Han ved godt at HD standarden stadig er i sin unge dage og at man om 3 år kan købe noget betydelig bedre for betydelig færre penge. Så Phillips flade LCD er på den baggrund jo lidt mindre attraktiv da den jo er 5000,- dyrere, selvom det nok er 'creme de lá creme'. Eller er det merprisen værd?


Tak til Yakken,
Du skriver "Jeg er enig i at det er fælleskøbet på Philips TV'et der pt. vil give det bedste billede hvis der kigges på LCD TV." og leder mig lidt på sporet, men...
Jeg tror jeg efter hånden har nogle ret stærke bud på både LCD og plasma nu med de 3 ovennævnte, men det nager mig stadig lidt at jeg ikke helt ved hvad fordele og ulemper er ved de to grundlæggende teknologier (plasma og LCD) i de modeller jeg har beskrevet. Jeg tænker her på hvordan viser sig i billedet på de enkelte modeller.


Er der nogen der tør komme med et bud på mest 'best bang for the buck' af de tre ovennævnte?

Mange tak for hjælpen, cool regards,
Superfly
Af xenon
#7930
jeg har heletiden læst tråden somom din ven gerne vil ha et tv her og nu - men hvis han gider vente lidt vil jeg anbefale ham at gøre det... full-HD opløsningen er 1920x1080p og selvom den opløsning først kommer til at blive sendt på danske kanaler i - hmmm jeg tror det er 2009 - så ville jeg ville jeg vente til der kommer et sådan tv til en rimelig pris - for den standard (1920x1080p) kommer til at være det bedste man kan få i mange mange år frem (er jeg fuldkommen overbevist om). det udsagn baserer jeg på man ikke vil kunne se forskel på 1920x1080 og højere opløsninger - ihvertfald så længe vi snakker op til 40" vil jeg mene - og sikekrt også en del længere op...

hvis nogen har indvendinger imod mine udsagn må de meget gerne rette mig og begrunde deres rettelser...
Brugeravatar
Af azrael
#7936
Det er Azrael efter Azrael's Tear. :)

Mht. mest "bang for the buck", så er det nok Panasonic. Den har et fantastisk billede. Philips' 9731 LCD er nok første LCD, der kommer tæt på at true plasma, men plasma giver liiiige et lidt bedre billede.

Plasma har dog også et par ulemper, såsom lavere fysisk opløsning (kan efter min mening ikke rigtig ses i praksis), ofte blæserkøling (jeg har aldrig hørt dem i de plasma-tv'er jeg har set), og kræver en mere nænsom behandling under transport (skal transporteres oprejst).

Mange vil nævne burn-in (ting som logoer brænder sig fast) som problem, men en af mine venner har nu haft (Panasonic) plasma i snart 4 år, og selvom han nærmest mishandler den, så er der ikke spor af burn-in. Måske er han bare heldig, eller måske er andre bare uheldig. Jeg ved det ikke...
Af Superfly
#7945
Hej Xenon,
Jeg har opgivet tanken om en fremtidssikker løsning, og jeg ved at direktøren er utålmodig med at komme til at nyde et nyt fladskærms TV indenfor overskuelig fremtid..

Hej Azrael,
Tak for dit svar. Hvad for dig til at anbefale Panasonic´en istedet for Pioneer´en? Jeg havde læst mig til at billedet lige var en tand bedre på Pioneer´en. Skyldes det måske at Pana´en gemmer på bedre eller mere funktionalitet? Priserne for de to er jo ganske tæt på hinanden.
Du skal også have mange tak for at turde at give dit bud, cool. :)

Jeg har endnu engang opdateret Direktøren, og jeg tror vi hælder mest til en plasmaskærmsløsning. De kompromier, som plasma medfører, lader til at være værd at indgå for at få det lidt bedre billede, som det ser ud nu.
Spørgsmålet er om det skal være den Panasonic eller den Pioneer model som står beskrevet i posten højere oppe. Det er dem jeg mener ser mest interessante ud, men kan ikke begrunde et valg for den ene eller den anden endnu.
Jeg hældte til Pioneer´en inden Azraels post.

Direktøren har også fundet et tilbud der lyder af spar 13.500,-
Det er en AlfaView DeLuxe LCD HD TV 40" (de fåes hos diverse AlfaView forretninger til 13.495,-). Er der nogen der har viden om dette mærke og vil jeg blive glad for en kommentar?


Mange tak for interessen, cool regards,
Superfly
Af Superfly
#7946
OFF TOPIC:
Lyder som et cool plot i 'Azrael's Tear: A la Recherche du Graal' 8)